
MotoGP-sarjan sopimustilanne nyt ja miltä se näyttää vuodelle 2027
MotoGP-sarjassa puhaltavat muutostuulet, aivan kuten tapahtuu muissakin moottoriurheilun sarjoissa. Sääntömuutoksia tulee ja samaan aikaan kattojärjestöt pyrkivät viemään lajeja viihdyttävämpään suuntaan. MotoGP:ssä odotetaan sääntöuudistuksien lisäksi myös rakenteiden ravistelua. Tiimejä ohjataan suuntaan, jossa omistussuhteiden tasapainotus tasaisi tehdas- ja yksityistallien eroja. Tämä on suoraan kopioitu F1-sarjan puolelta.
Sääntöuudistus tapahtuu kaudelle 2027 ja sen myötä kuutiotilavuus MotoGP-luokan pyörissä tippuu 1000-kuutioisista 850-kuutioisiin. Samalla korkeudensäätölaitteet kielletään, pienennetään aerodynamiikkaa ja rengastoimittaja vaihtuu Michelinistä Pirelliin.
Kuljettajamarkkinat ovat niin ikään mielenkiintoisessa tilanteessa. Ensivuoden kokoonpano on selvä, mutta moni sopimus päättyy vuoden 2026 loppuun. Itse asiassa vain kolmen kuljettajan sopimus näyttäisi jatkuvan kaudelle 2027. Johann Zarcolla on sopimus LCR:lle ja hänen tiimikaveriksensa noussut Diogo Moreira kulkee monivuotisen diilin statuksella. Heidän lisäkseen Toprak Razgatlioglulla on pitkä sopimus, kun hän debytoi MotoGP:ssä Pramac Yamahalla ensi kaudella.
Huhuja liikkuu jo nyt paljon. Nicolo Bulega aloittaa Ducatin testikuljettajana ensi vuonna ja superbike-kuljettajan odotetaan siirtyvän MotoGP-sarjaan 2027.
Isot tiimit ovat ilman kuljettajia ja huippunimet ohjaavat hyvin pitkälti tätä keskustelua. Hallitsevan mestarin Marc Márquezin nykyinen tehdassopimus ulottuu ensi kauden loppuun ja hänen liikkumisensa määrittää paljon. Mitä Márquez tulee tekemään?
Yhtä mielenkiintoisia pelinappuloita ovat Aprilian Jorge Martin, Yamahan Fabio Quartararo ja Hondan Joan Mir.
Suomalaisittainkin mielenkiintoinen talli KTM on mielenkiintoisessa tilanteessa. Aki Ajon ylivoimaisesti isoin tehtävä on pitää Pedro Acosta tiimissä.
Alla listaus sopimustilanteista.
MotoGP sopimustilanteet |
||
Kuljettaja | Talli | Sopimus |
Toprak Razgatlioglu | Prima Pramac Racing | Yamaha-sopimus vuoteen 2027 |
Johann Zarco | LCR Honda Castrol | Honda HRC-sopimus vuoteen 2027 |
Diogo Moreira | LCR Honda Idemitsu | Honda HRC -sopimus. Monivuotinen |
Fermin Aldeguer | Gresini Racing MotoGP | Ducati-sopimus vuoteen 2026. Optio 2v |
Marc Marquez | Ducati Lenovo Team | Ducati-sopimus vuoteen 2026 |
Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | Ducati-sopimus vuoteen 2026 |
Pedro Acosta | Red Bull KTM Factory Racing | KTM-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen |
Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | KTM-sopimus vuoteen 2026. |
Jorge Martin | Aprilia Racing | Aprilia-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen |
Marco Bezzecchi | Aprilia Racing | Aprilia-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen |
Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha-sopimus vuoteen 2026 |
Alex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha-sopimus vuoteen 2026 |
Luca Marini | Honda HRC | Honda-sopimus vuoteen 2026 |
Joan Mir | Honda HRC | Honda-sopimus vuoteen 2026 |
Fabio di Giannantonio | Pertamina Enduro VR46 | Ducati-sopimus vuoteen 2026 |
Franco Morbidelli | Pertamina Enduro VR46 | Sopimus vuoteen 2026 |
Alex Marquez | Gresini Racing MotoGP | Sopimus vuoteen 2026 |
Jack Miller | Prima Pramac Racing | Sopimus vuoteen 2026 |
Raul Fernandez | Trackhouse MotoGP | Sopimus vuoteen 2026 |
Ai Ogura | Trackhouse MotoGP | Sopimus vuoteen 2026 |
Maverick Vinales | Red Bull KTM Tech3 | Sopimus vuoteen 2026, monivuotinen |
Enea Bastianini | Red Bull KTM Tech3 | Sopimus vuoteen 2026, monivuotinen |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.