![Marquez](/sites/default/files/styles/large/public/2025-02/_043105104_RB20477_UC750305_High.jpg.webp?itok=UURjFlRG)
Ducati julkisti tärkeän moottoripäätöksen – Marc Márquezin kisasimulaatio todella kova
Ducatin tallipäällikkö Davide Tardozzi vahvisti MotoGP TV:n lähetyksessä, että tehdaskuljettajat Marc Márquez, Francesco Bagnaia ja VR46-tallin Fabio Di Giannantonio ajavat 2024-moottorilla MotoGP-kausilla 2025 ja 2026.
Ducati on ollut todella vahva koko testikauden ja sen kuljettajat ovat kilvan vaihdelleet kärkipaikkaa, mutta suurin kysymys on ollut se, mikä on heidän moottoripäätöksensä kaudelle 2025? Uuden moottorin pitäisi tarjota selkeä parannus ottaen huomioon kahden vuoden moottorikehityksen jäädytys, joka astuu voimaan tästä kaudesta lähtien.
Kuljettajat sanoivat, että uudessa moottorissa on potentiaalia, mutta myös heikkoja kohtia. Iso asia on se, että moottorijäädytys sitoo valinnan kahdeksi vuodeksi, jonka myötä Ducati päätti pelata varman päälle ja käyttää jatkossa GP24-moottoria, joka voitti viime kaudella 16 GP:tä 20:stä.
– Päätös on tehty, ja kausien 2025 ja 2026 moottori tulee olemaan 2024-versio, Davide Tardozzi sanoi MotoGP TV:lle.
– Kuten sanoin jo eilen, Gigi [Dall’Igna] ei halua ottaa turhia riskejä. Tämä vaatii insinööreiltämme suurta panostusta rakentaa moottorit kolmelle tehdaskuljettajallemme kauden avauskisaan, mutta Gigi on tehnyt tämän päätöksen. Uskon, että saamme nämä moottorit valmiiksi, Tardozzi jatkoi.
Kaiken tämän lisäksi Ducati saattaa lisäksi aloittaa kauden 2025 vanhalla rungolla ja aerodynamiikkapaketilla. Tallilla on aikomus testata näitä osia uudelleen Espanjan GP:n jälkeisissä testeissä ennen lopullista päätöstä.
– Lopullinen päätös rungosta ja aerodynamiikasta tehdään tänä iltana. Koska moottoripäätös on nyt tehty, siirrämme muiden uusien osien testaamisen Jerezin testeihin.
Käytännössä Ducatissa ei ole kovinkaan paljon uusia osia. 2025-komponentteja käytetään elektroniikassa ja jousituksessa. Tämä johtuu täysin siitä, että talli haluaa pelata varman päälle.
– Vuoden 2024 pyörä on jo valmiiksi niin vahva, että sitä on hyvin vaikea parantaa. Teimme kuljettajien kannalta turvallisimman päätöksen, Davide Tardozzi sanoi MotoGP TV:lle Buriramin testeissä.
Ducatilla on vahva paketti ja varikolla uskotaan selvästi, että Marc Márquez on se, joka tulee olemaan kauden avauksessa Buriramissa kovin kuljettaja. GP24-pyörä on todella vahva ja Márquez kisasimulaatio tänään oli myös todella kova, joten hänelle pistetään ennakkosuosikin viitta niskaan.
Marc Márquezin 23 kierroksen kisasimulaation keskiarvokierrosaika: 1:30.378
Pedro Acostan 22 kierroksen kisasimulaation keskiarvokierrosaika: 1: 31.016
Alex Márquezin 23 kierroksen kisasimulaation keskiarvokierrosaika: 1:31.071
– Kisasimulaatio on ehdottomasti tärkein juttu, mutta vasta kilpailussa näemme oikeasti missä mennään. Uskon, että olemme vahvoja, mutta niin ovat muutkin. Kisassa nähdään", Márquez sanoi.
Bagnaia oli todella tyytyväinen Ducatin päätökseen.
– Olen todella onnellinen, että päätös on tehty. G24-pyörä on todella hyvä, Bagnaia sanoi.
MotoGP Testit Buriram | |||
Sijoitus | Kuljettaja | Talli | Tulos |
1 | Marc Marquez | Ducati Lenovo (GP25) | 1:28.855s |
2 | Alex Marquez | Gresini Ducati (GP24) | +0.179s |
3 | Marco Bezzecchi | Aprilia Racing (RS-GP25) | +0.205s |
4 | Pedro Acosta | Red Bull KTM (RC16) | +0.278s |
5 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo (GP25) | +0.523s |
6 | Joan Mir | Honda HRC Castrol (RC213V) | +0.544s |
7 | Franco Morbidelli | VR46 Ducati (GP24) | +0.599s |
8 | Fabio Quartararo | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.731s |
9 | Maverick Viñales | Red Bull KTM Tech3 (RC16) | +0.751s |
10 | Jack Miller | Pramac Yamaha (YZR-M1) | +0.762s |
11 | Ai Ogura | Trackhouse Aprilia (RS-GP25)* | +0.781s |
12 | Brad Binder | Red Bull KTM (RC16) | +0.877s |
13 | Raul Fernandez | Trackhouse Aprilia (RS-GP25) | +0.877s |
14 | Luca Marini | Honda HRC Castrol (RC213V) | +0.928s |
15 | Enea Bastianini | Red Bull KTM Tech3 (RC16) | +0.982s |
16 | Johann Zarco | LCR Honda (RC213V) | +1.027s |
17 | Alex Rins | Monster Yamaha (YZR-M1) | +1.207s |
18 | Fermin Aldeguer | Gresini Ducati (GP24)* | +1.230s |
19 | Miguel Oliveira | Pramac Yamaha (YZR-M1) | +1.234s |
20 | Somkiat Chantra | LCR Honda (RC213V)* | +1.610s |
21 | Lorenzo Savadori | Aprilia Test Rider (RS-GP25) | +2.352s |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.