
Mansaaren TT:ssä ajanut Erno Kostamo teki tempun, josta voi kiikkustuolissa olla ylpeä: ”Eikä hirveesti tarvii valehella”
Erno Kostamon kaksiviikkoinen Mansaarella päättyi omaan kierrosaikaennätykseen, ja vielä enemmän suomalaiskuskia miellytti sijoitus Top20-listalla.
– Voip joskus vanhainkodissa kiikkutuolissa muille papoille kertoo - eikä hirveesti tarvii valehella- että on joskus ajanut suht kovvaa moottoripyörällä Mansaarella, tiivistää Mansaarelta tavoitettu Erno Kostamo juuri kaksiviikkoisen TT-tapahtuman päätyttyä.
Kuljettajan omat tavoitteet täyttyivät
Kostamo sanoo asettaneensa itselleen tavoitteeksi 126 mailin keskituntinopeuden, mikä täyttyi viimeisessä Superstock-luokan kilpailussa perjantaina.
-Mutta se tulos ol vähän yllätys, että sijoituin sijalle 20. En ois äkkiseltään uskonut vielä tänä vuonna olevani 20 parhaan joukossa.
Pettymys sen sijaan oli, että viimeiselle päivälle aikataulun mukaan sijoitettu koko TT-tapahtuman pääkilpailu, kuuden kierroksen mittainen Senior TT -kilpailu, jouduttiin sateisen sään takia jättämään kokonaan ajamatta. Turvallisuus on kuitenkin etusijalla, eikä kuljettajia sadekelillä päästetä radalle. Koko kaksiviikkoisen tapahtuman ajan sade viivästytti aikatauluja lähes päivittäin, ja osa harjoituksista ja kilpailuista jätettiin ajamatta, ja osaa jouduttiin siirtämään radan kuivumista odotellessa.
– Kokonaisuutena tää ol kyllä kelien puolesta haastavin TT ikinä. Vaikka ajoja jäi poikkeen, mutta se oottelu on henkisesti raastavaa, kun koko ajan pittää olla valmiina lähtemään radalle, jos käsky käy. Esimerkiks viimesen päivän Senior TT pit alunperin ajjaa lauantaina 10.45, mutta satteen takia siirrettiin koko ajan etteen-päin vielä illalla 19.00 ei tiietty ajetaanko vai ei.
Kaikkien aikojen Top60-listalle
Perjantain kolmen kierroksen Superstock-kisassa Kostamo täräytti oman ennätyssuorituksensa ja tasaisen nopeat kolme kierrosta, jolloin parhaimmillaan keskinopeus kohosi 126,756 mailiin eli 203,99 kilometriin tunnissa.
– Ol ihan rento ajo. Voip sannoo, että ne ol viikon helpoimmat kierrokset. Rupes vihoin viimein löytymään kaikki pyörän - etenkin elektroniikan - säädöt kohalleen, ja se autto siihen kisaan tosi kivasti.
Nopeimpia kierroksia Kostamo ei ajanut muiden peesissä, vaan hän otti edestään 10 sekunnin välein lähteneistä kilpailijoista kolme kiinni ja joutui ohittelemaan kisan aikana.
– Tuolla tuntuu, että siitä saapi hyvin vetoapua jos sattuu sopivasti noppeempi kaveri etteen, mutta tosi hyvin pysty vauhin pitämään yksinäänkin. Tuo 126,7 mailin keskinoppeus ruppee olemaan jo ihan sinnepäin. Tiällä on 119 vuotta ajettu kilpoo, ja oon tuolla tuloksella kaikkien aikojen 60 noppeimman kuskin joukossa.
600-kuutioisista lisää ajohaastetta - ja menestystä
Erityisen tämän vuoden TT:stä teki Kostamolle sekin, että hän osallistui erittäin lyhyellä varoitusajalla tuttujen 1000-kuutioisten Superstock- ja Superbike -luokkien lisäksi myös 600-kuutioisten Supersport-luokan kilpailuihin Parker Transport Racingin Yamaha R6:lla. Vaikka ajourakkaa tuli enemmän ja palautumisaikaa vähemmän, näki Kostamo useamman luokan ajamisessa silti enemmän hyötyjä, erityisesti radan opettelun ja maksimimutkanopeuksien löytämisen osalta. Vaikka Kostamolle kyseessä oli ensimmäiset 600-luokan kisat 13 vuoteen, oli hän tiimin kolmesta kuljettajasta selvästi nopein koko ajan. Aika näyttää, poikiiko tämä lisää ajohommia irlantilaistiimissä. Ainakin tiimi on osoittanut mielenkiintonsa Kostamon palveluita kohtaan.
Ei ainuttakaan ajovirhettä eikä tekniikkamurhetta kahden viikon aikana
Koko kaksiviikkoista arvioidessaan Kostamo nostaa katuratakilpailijoille tyypilliseen tapaan esiin erityisesti sen, että koko kahden viikon aikana ei tullut takaiskuja, ei teknisesti eikä ajamisen osalta.
– Tällä kertoo ei männy poikki ketjuja, ohjaustankoja eikä jalkatappirunkoja, eikä tullu moottorin lohkoihin reikiä.
Näistä kaikista joensuulaispilotilla on kokemusta aiemmilta vuosilta. Toinen erittäin positiivinen asia oli se, että sääntöjen määräämissä varikkopysähdyksissä Kostamon tiimi oli sekä Supersport-, Superstock- että Superbike-kilpailuissa aivan kärkitiimien tasolla nopeudessa.
– Mekaanikot suoriutu hommista hyvin. Vaikka kuussatasissa ajettiin irlantilaistiimissä, niin siinäkin hoijettiin varikkopysähykset suomalaismekaanikkojen voimin. Kiitokset vielä Oikkosen Pekalle, Juvakan Veli-Pekalle, Tanskasen Joonalle ja Karppisen Antille.
Vaikka sateen takia ajetut kierrokset jäivät vähiin, niin Kostamo sanoo radan tuntuvan jo varsin tutulle.
– Ei oo kyllä ennee hyötyy tulla jatkossa kiertämään rattaa autolla, ei oo yhtään mittään hyötyy. En viime vuoden TT:n jälkeenkään käynyt tässä välissä kertaakaan, ja rehellisesti sanoen en kahtonut tässä välissä ees yhtään onboard-kameralla kuvattua ratakierrosta. Tottakai jottain sektoreita tullee katottua uuelleen, mutta rata on kyllä täysin selvä ja 100-prosenttisesti muistissa.
Jo toista kertaa Mike Hailwood Foundation Support -kuljettajaksi
Tämän vuoden TT:ssä Kostamo nimettiin toista kertaa peräkkäin Mike Hailwood Foundationin Support-kuljettajaksi.
– Se ol kyllä ihan merkittävä taloudellinen tuki mikä siitä suatiin, euroina pitkälti nel-inumeroinen summa.
Kaikkiaan tukea sai kahdeksan soololuokkien kuljettajaa, ja nouseminen tähän joukkoon toi Kostamolle paikan päällä runsaasti kansainvälistä näkyvyyttä.
No, nähdäänkö Erno Kostamo mukana Mansaaren TT:ssä myös vuonna 2026?
-Kyllä tässä vaiheessa - kun viimesestä kisapäivästä on kulunut vasta muutama tunti - on niin sanotusti piäkoppa niin tyhjä, et ei oo vielä tullu mietittyy. Loppukauen tavoitteet ja ohjelmat pyssyy ennallan, ei oo tiiossa mittään erikoisempaa suunnitelmanmuutosta.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.