
Mansaaren TT-ajoja pidetään maailman vaarallisimpana kilpailuna ja vauhdit ovat valtavat – Erno Kostamo sai rangaistuksen ylinopeudesta: ”Saavutus se on sekkiin, että Mansaaren TT:ssä saa kilpailussa ylinopeussakot”
Katuratakuljettajien vuoden ehdoton kohokohta Mansaaren TT on loppuhuipennusta vaille valmis. Ensimmäinen viikko ajettiin harjoituksia, ja tämän viikon maanantaista alkaen vuorossa ovat olleet kisalähdöt. Maanantai alkoi Erno Kostamon osalta heti urakoinnilla, kun vuorossa oli aamupäivällä Superbike-luokan kilpailu ja iltapäivällä Supersport-luokan kisalähtö.
Superbike: Kilpailusta käteen ylinopeussakko!
Vesisateen viivästyttämän aikataulun takia maanantain Superbike-kilpailu lyhennettiin kuudesta neljään kierrokseen. Kahden kierroksen jälkeen kilpailussa oli sääntöjen määräämä varikkopysähdys, jossa tankkauksen lisäksi vaihdetaan takarengas. Viime vuonna Kostamon sijoitukset olivat kolmenkymmenen tienoilla, mutta tämänvuotisten harjoitusten vauhti ennakoi sijoituksen nousevan noin kymmenellä sijalla. Sinänsä ongelmattoman kisan maaliin suomalaiskuski ajoi vauhtia, joka oikeutti 21. sijaan. Valitettavasti varikkopysähdykseltä lähdettäessä pitllimiter ei kytkeytynyt päälle, ja näin Kostamo ylitti varikon suurimman sallitun ajonopeuden. Tuloksena oli järjestäjiltä 30 sekunnin aikasakko, mikä tiputti hänet tulosluettelossa 23. sijalle.
– Saavutus se on sekkiin, että Mansaaren TT:ssä saa kilpailussa ylinopeussakot. Kaikki ei siihen pysty, mutta Kostamo Erno näköjään pystyy. Olihan se ihan junnumoka. Joko en muistanut painaa limiterin nappia, tai se ei kytkeytynyt päälle. Mittaristossa on ihan selkeet valot, siniset vilkkuu, kun pitlimiter on päällä, mutta nyt vilkkui vihreät, jotka on launch controllin valot. Seuraavassa kisassa tuli niitä valojakin sitten silmäiltyä tarkemmin. Ehkä yhtenä syynä virheeseen oli sekin, että meidän varikkopysähdys olisi voinut olla vähän noppeempi, ja varikolta lähtiessä ajatukset oli jo menetettyjen sekuntien kiinni ottamisessa.
Supersport: ”Mäntiin se mitä piästiin”
Maanantain iltapäivän Supersport-kilpailun pituus oli kolme kierrosta, ja sääntöjen mukainen tankkauspysähdys ensimmäisen kierroksen jälkeen. 600-kuutioisilla ei kolmen kierroksen kilpailussa vaihdettu renkaita pysähdyksen aikana.
– Lentävän kierroksen keskinopeudeksi sain 119 mailia tunnissa ja maalissa sijoitus oli 24. Mäntiin se mitä piäsi vauhillisesti. Tällä kokemuksella ja lyhyellä valmistautumisella täytyy olla ihan tyytyväinen kilpailun lopputulokseen.2.
Superstock: 2x125 mph rikki
Tiistaina vuorossa oli Superstock-luokan kilpailu, joka sekin olosuhteiden takia viivästyi ja lyhennettiin kolmesta kahteen kierrokseen. Kilpailu ajettiin ilman varikkopysähdystä.
– Siinä sain ekaa kertaa tasaset kaks kierrosta, joissa molemmissa rikkoutui 125 mailin keskituntinopeus. Vauhtiin pittää olla tyytyväinen. Tosin kun vauhti kasvaa, niin elektroniikkaa pittää seuraaviin kilpailuihin säätää sallivammaksi. Kun kaasua avataan rohkeemmin, niin tuntui selvästi että luiston- ja keulimisenesto alkovat jo rajottaa mennoo. Tulosluettelossa olin sijalla 23, ja se tyydytti koska ajoin ehjän kisan ilman ongelmia.
Supersport: tiimin nopein kuljettaja
Keskiviikkona ajettiin Supersport-luokan toinen kisa, jolla samalla saatiin 600-kuutioisten ajourakka Mansaarella päätökseen. Kilpailun pituus oli neljä kierrosta, ja tankkauspysähdys puolivälissä.
– Eka kierros mäni totutellessa, kun ei oo riittävästi pikkupyörällä kokemusta eikä tiiä missä se oma maksimivauhti männee. Jossain moottoriradalla tai Imatran katuradalla on helppoo, kun kierros kestää sen pari minnuuttii, ja kun kierrosaika näytetään niin tiiät missä vauhti on. Tiällä kun se kierros kestää 18 minnuuttii, niin on vaikeempi hahmottaa onko vauhti oikee. Kisassa miut otti kiinni 10 sekuntia perässä lähtenyt seuraava kuski, ja toka kierros olikin hyvä männä siinä perässä, saatiin hyvä vauhti ennen varikkopysähdystä. Pysähdyksen pittuuskin ol meillä ihan kärkiukkojen kanssa samoja, 48 sekkaa. Siinä ajassa tankkaus, visiirin ja repärin vaihto sekä vähän juomaa pullosta. Paljon rennompi ajjaa pysähyksen jäläkeen, kun ei tarvii miettii, että pitäs ottaa kiinni varikolla menetettyjä sekunteja. Kilpailun molemmilla lentävillä kierroksilla ylitin 120 mailin keskinopeuden, mikä tyydyttää ja täyttää myös itselleni asettamat tavoitteet.
Tiimi haluaa jatkaa yhteistyötä, kuljettaja vielä empii
Jos oli kuljettaja tyytyväinen Supersport-luokan kilpailuun, niin samaa voi sanoa myös Parker Transport Racing -tiimistä.
– Näin lyhyellä valmistautumisajalla ja huomioiden etten oo 13 vuoteen kilpaillut kuussatasilla, niin tuloksena tiimin kolmesta kuskista noppein, eikä tullut moottoreita hajotettuu eikä kaaduttuu, niin olivat kyllä tyytyväisiä ja haluaisivat jatkaa yhteistyötä. Torstaina kun on vappaapäivä kilpailuista, niin on varmasti kahvia ja pullaa tarjolla neuvottelupöydässä kun mietitään jatkoo.
Vaikka tulokset ja tiimin myötämielinen suhtautuminen houkuttelevat jatkoon, niin Kostamo painaa odotusten suhteen myös vähän jarrua.
- Jos ihan rehellissii ollaan, niin tämän jäläkeen ei syttynyt sisäinen palo kilpailla kuussatasilla. Mut toisaalta se on selevää, että se jeesaa tosi paljon sekä radan opettelluun että tonnisella ajamisseen. Vaikee sannoo parantuuko noppeus ihan suoraan, mutta vaikuttaa itseluottamukseen ja pystyy helpommin tuota kyytiä ajamaan.
Loppurypistys jäljellä
Torstain vapaapäivän jälkeen on jäljellä viimeiset rypistykset, perjantain neljän kierroksen Superstock-luokan kilpailu ja sokerina pohjalla lauantain kuuden kier-roksen Senior TT.
- Tuntuu jo vähän tyhmältä toistella sammaa, että tulostavoitteita ei sinällään oo, vaan tarkotus on vuan parantaa ommaa vauhtii ja ajamista, ja tietysti pyssyy terveenä ja pittää laitteet ehjänä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.