Keijo "Keke" Rosbergin Lea-äiti sai äitienpäivälahjaksi VW Karmann Ghia 1500 Coupen, josta tuli Keken ensiauto – Nyt kyseinen menopeli löytyy kansanedustaja Juha Mäenpään tallista
Helmikuussa 2018 Juha Mäenpää sai harvinaisen puhelun. Soittaja oli Keijo ”Keke” Rosberg, formula 1 -sarjan maailmanmestari vuodelta 1982. Dialogi meni jotakuinkin näin:
– Olet väittänyt, että sinulla on auto, jolla minä aloitin ajamisen, kun olin saanut ajokortin, sanoi Keke Rosberg.
– Kyllä, näin äitisi minulle sanoi, vastasi Mäenpää.
– Se ei pidä paikkaansa, sanoi Rosberg ja jatkoi:
– Aloitin sillä ajamisen jo ennen kuin olin saanut ajokortin!
Se auto on kirsikanpunainen (Kirschrot L554) Volkswagen Karmann Ghia, Keke Rosbergin ensimmäinen auto. Tai tarkemmin: Karmann Ghia oli Rosbergin Lea-äidin auto, jota poika sai käyttää ja jolla tämä otti ensimetrinsä arkiauton ratissa.
Kaiken kukkuraksi se saattaa olla auto, jolla Keke Rosberg ajoi ensimmäisen kilpailunsa saatuaan ajokortin. Laji oli tulevan F1-maailmanmestarin ansioluettelossa melko erikoinen.
– Keken armeijakaveri on kertonut minulle, että he ovat osallistuneet sillä autolla autosuunnistuskisaan, mutta sitä tietoa en ole Kekeltä vahvistanut, Mäenpää kertoo.
Perussuomalaisten ilmajokinen kansanedustaja Mäenpää sai yhteyden Rosbergiin, koska hänen veljellään ja F1-legendalla on yhteinen ystävä. Mutta miten hän sai käsiinsä moisen arkeologisen helmen?
Äitienpäivälahja
Kyseinen 1500-kuutioinen Karmann Ghia on vuodelta 1967. Se on aikoinaan luovutettu ensimmäiselle omistajalleen oululaisessa autoliikkeessä, Heikin Autossa. Auton alkuperäinen rekisterikilpi oli OYK-1. Ensimmäinen omistaja myi Karmann Ghian melko pian takaisin Heikin Auto -liikkeeseen, josta auto ostettiin Keke Rosbergin Lea-äidille 1968.
– Käsitykseni mukaan äitienpäivälahjaksi, Mäenpää kertoo.
Sittemmin Karmann Ghia päätyi Haapavedelle, jossa eräs paikallinen mies aloitti kunnostusprojektin 1979, nimenomaan aloitti. Kun Mäenpää löysi ja pelasti auton 1991, häntä odotti tällainen näky:
– Mies oli ottanut korin pois rungolta, ja nostanut korin kyljelleen metsään, kun hän oli vaihtanut taakse jarrukengät. Se kori oli sen jälkeen maannut 12 vuotta kyljellään siinä metsässä, se oli ihan kauheassa kunnossa, Mäenpää sanoo.
Mäenpää teki Ghiaan peltitöitä itse kaksi ja puoli vuotta. Kesken remontin auto piipahti Suomen Automobiili-Historiallisen Klubin seminaarissa mallina peltityöstä.
1994 Mäenpää vei auton maalattavaksi, ja samana vuonna hän lähti Venäjälle töihin. Koska Mäenpää oli ulkomailla töissä, hän sai hankkia verovapaan auton, Volvo 850:n.
Ghia vietti maalaamossa kaksi vuotta. Se maalattiin alta, sisältä ja luukuista.
– Se oli vuoden kuivumassa. Sitten siihen tehtiin viimeinen hionta, mutta viimeinen pintamaali jätettiin vetämättä. Hain sen maalarista 1996 vuonna.
Ikään kuin Karmaan Ghiassa olisi joku kirous, joka venyttää sen valmistumista.
– Jumankauta, se auto on yhä melkein niillä samoilla vuoden 1996 sijoillaan!
Mäenpää haki Karmann Ghian maalaamosta vuonna Volvo 850:llä, jonka oli ostanut 1994 verovapaana. Hän myi Volvon 1997, mutta hankki sen myöhemmin takaisin.
– Sen Volvon olen entisöinyt, se on jo museokilvissä, voi hitto!
Syy, miksi Karmann Ghia on yhä pahasti kesken, on rimakauhu.
– Tilasin silloin paperit siitä autosta. Niiden mukaan se oli ollut Lea Rosbergin nimissä. Lisäksi olen Keken äidin kanssa puhunut silloin puhelimessa 1990-luvulla.
Keke Rosbergin äiti vahvisti, että kyseinen Karmann Ghia oli ollut perheen käytössä, lähinnä äidin ja pojan. Nuoren opiskelijan ja insinöörin käsissä oli siis Keke Rosbergin ensimmäinen käyttö- ja ehkä myös kisa-auto. Mäenpää tuumi, että legendan entinen kulkupeli piti entisöidä kerta kaikkiaan täydellisesti, mikä hidasti prosessia huomattavasti.
– Se täydellisyys on se ongelma.
Kokoamista vaille valmis
Tavallaan Karmann Ghia on kuin Ikean huonekalu, kokoamista vaille valmis.
– 1999 ostin 30 000 Suomen markalla Saksasta osia siihen. Ne odottavat hyllyssä.
Jostain silti puuttuukin.
– Puskurit on vielä hankkimatta. Piti saada jostain ihan Volkkarin alkuperäiset eikä mitkään tarvikkeet. Mutta nyt Saksassa on sellainen valmistaja, joka tekee niin laadukkaita tarvikepuskureita, että ne voisi jopa hyväksyä. Halvalla saisi rosteriset, mutta niiden ei kuulu olla rosteriset, vaan niiden kuuluu olla metallia ja kromatut.
Mäenpäällä on selkä aikaraja, johon mennessä auton pitää olla valmis.
– Ennen kuin kuolen.
Onko autossa tuhkakuppia, sillä Keke tulee sitten varmasti polttamaan sinne pikkusikarin, kun se on valmis?
– Toivottavasti.
Mysteeri vaivaa
Vaikka Mäenpään auton ja Keke Rosbergin suhde on varmistettu sekä äidiltä että pojalta, eräs seikka vaivaa kansanedustajaa.
– Se auto on vuoden 1967 mallia, ja se on mennyt äitienpäivänä 1968 Keken äidille, jos oikein muistan. Ja Keke on syntynyt 1948, eli hän oli silloin jo 20-vuotias! Siinä on sellainen pieni mutta. Yritän yhteisen tutun kautta ottaa yhteyttä Kekeen ja selvittää tämän asian, jota en tajunnut silloin 2018 kysyä puhelimessa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.