Hyppää pääsisältöön
Kuva
Type-R:ssä ”muskelit” myös näkyvät, sillä auto ulkonäöllisestikin sopivan sporttinen. Kuva Ragnar Mehisto.
Type-R:ssä ”muskelit” myös näkyvät, sillä auto ulkonäöllisestikin sopivan sporttinen. Kuva Ragnar Mehisto.

Koeajossa vuoden 2018 Honda Civic Type-R – radalle ja siviiliin

12.10.2025

Vuoden 2018 Honda Civic Type-R on 235-kilowattinen, etuvetoinen henkilöauto, joka on tarkoitettu jokapäiväiseen ajoon. Vaikka sen ulkonäkö onkin toki radalle provosoiva.

WTCC-autoista innoituksen saaneet ilmanottoaukot ja siivet ovat rata-ajossa hyödyllisiä. Siitä todisteena 7.43,8 aika Nürburgringilla. Civicin pohja on lähes tasainen ja korijäykkyyttä on parannettu samalla, kun painoa on pudotettu 16 kiloa edellisestä mallista.

Ajoasento on hyvä ja sisustan tunnelma on oikeanlainen kypärä päässä ajamiseen. Vaihteenvalitsin on luontevassa paikassa. Liikkeellelähtö tapahtuu melko kevyentuntuisella kytkimen nostolla. Ohjauksen nopean reagoinnin huomaa jo ensimetreillä.

Keskikonsolista voi valita kolme ajo-ohjelmaa; Comfort, Sport ja +R. Nämä vaikuttavat sähkösäätöisiin iskunvaimentimiin, ohjaukseen, kaasunvasteeseen. +R-säädöllä voi kytkeä luistoneston ja ajonvakautuksen pois päältä.

Kaasun polkaisu moottorin matalalla pyörintänopeudella saa auton kiihtymään vakuuttavasti. Äänet ovat urheilulliset, mutta melko miedot.

Mutkaa lähestyttäessä on tunnusteltava jarrua. Poljin on tunnokas ja jarrun annostelu on heti kuljettajan hallinnassa. Jarrujen polkaisu aiheuttaa rajun hidastuvuuden, mutta auto etenee ilman ylimääräisiä vikurointeja.

Mikäli etuvetoisessa kaasupolkimen runttaa mutkan ulostulossa liian aikaisin pohjaan, keula voi karata. Type R:n -tietokoneohjelma auttaa näissä tilanteissa tasauspyörästön lukon, jarrujen ja jousituksen kautta. Pohjatyö on tietysti tehty jo jousitusgeometrian suunnitteluvaiheessa. 

Kaarteesta ulostulo on tasapainoista. Kaasun käyttöä ei tarvitse varoa, vaan keskittymisen voi kohdistaa linjalla pysymiseen tarkan nopealla ohjauksella. Auto noudattaa nöyrästi ohjauspyörän käskyä.

Ulostulossa huomaa moottorin luonteen; vääntöä löytyy. Toisaalta pyörintänopeutta riittää pitkälle. Tämä antaa valinnanvapautta vaihteiden käyttöön. Mikäli haluaa vaihdella paljon, siitä vaan, mutta toisaalta melko pienellä työllä voi keskittyä linjojen hiomiseen.

Kaasu pohjassa ajettavissa kaarteissa on pientä aliohjautumista, mutta sen kanssa on helppo tulla toimeen. Jousitus on tomera maantiellä, mutta radalla toivoisi vieläkin tukevampaa alustaa. Kallistelut ovat kuitenkin loogisia. Pidon irtoaminen tulee pehmeästi ja äärirajojen koettelu on hallittavissa.

Civic Type-R on selkeä edistysaskel edellismalliin. Rata-ajo on helppoa, joka yleensä tarkoittaa myös nopeaa. Luotto autoon on hyvä ja sillä uskaltaa mennä limiitille niin jarrutuksissa kuin kaarrenopeuksissakin. Hieno ja tasapainoinen kokonaisuus saa mankumaan lisää tehoa.

 

! Tekniikka

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain, iskutilavuus 1 995 cm3, teho 235 kW (320 hv)/6 500 r/min, vääntömomentti 400 Nm/2 500-4 500 r/min

Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen käsivaihteisto, tasauspyörästön lukko

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,557 m, leveys 1,877 m, korkeus 1,434 m, akseliväli 2,699 m, raideleveys edessä 1,599 m ja takana 1,593 m; omamassa 1 451 kg, rengaskoko 245/30 R20

Suoritusarvot: huippunopeus 272 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s, EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 9,8/6,5/7,7 l/100 km, CO2-päästö 176 g/km

Hinta uutena: 56 258 € (Vuosi 2018)

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025