Hyppää pääsisältöön
Kuva
Melart

Valkoista magiaa Suzukassa - McLarenilla Max Verstappen olisi kadonnut taivaanrantaan Suzukassa

Teksti
Kuvat
7.4.2025

RED BULL oli saanut Japanin Grand Prix´ssa poikkeuksellisen, lähes kokonaan valkoisen, sotamaalauksen. Kunnianosoituksena tämän kauden jälkeen päättyvästä yhteistyöstä moottorinvalmistajansa Hondan kanssa. Samanlaisissa väreissä Honda saavutti ensimmäisen GP-voittonsa 60 vuotta sitten (yhdysvaltalainen Richie Ginther Meksikossa 1965).

Liekö siitä johtunut, että Suzukassa nähtiin valkoista magiaa mustan sijaan...

Nelinkertaista maailmanmestaria Max Verstappenia ei syyttä kehuta aikakautensa parhaaksi formula 1 -kuljettajaksi. Hän pystyy lyömään nopeammalla autolla ajavat haastajansa, kuten McLarenit sunnuntain GP:ssä Suzukassa ja ennen kaikkea lauantain aika-ajossa. Hän teki siinä jotain taianomaista.

Tarkkojen laskelmien mukaan McLarenin kalusto on 0,3 sekuntia kierroksella Red Bullia nopeampi, mutta sekään ei estänyt hollantilaista ottamasta paalupaikkaa - ja samalla käytännössä GP-voittoa.

Kuva

Vaikka kuljettajat rakastavat Suzukan rataa, on se kilpailutilanteessa tylsä näyttämö. Ohittaminen on lähes mahdotonta, joten GP:stä jäi laimea maku äärimmilleen viritetystä trilleristä aika-ajossa. Sääli, sillä olisi ollut mahtavaa todistaa mentaalista Do or Die -taistelua Verstappenin ja McLaren-kaksikon Lando Norrisin ja Oscar Piastrin välillä.

Niin tai näin, oikea mies juhli sunnuntaina voittoa. Neljännen kerran perättäin Suzukassa. McLarenilla Verstappen olisi kadonnut uhkaajiltaan taivaanrantaan muutaman sekunnin sijasta.

Japanin GP 2025 nousee kokonaisuudessaan yhdeksi Verstappenin uran parhaista suorituksista ja juuri sitä Red Bull kaipasi kipeästi kahden vaisumman osakilpailun jälkeen. Liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä Suzukasta ei kuitenkaan kannata vetää.

Kukaan ei pysty säännöllisesti samanlaisiin sankaritekoihin kuin Verstappen lauantaina. McLaren on edelleen selvästi suurin suosikki, mutta Norrisin ja Piastrin on yllettävä maksimisuorituksiinsa. Lauantaina molemmat sortuivat pieneen virheeseen. Sellaisiin ei ole varaa, kun vastassa on Max Verstappen.

LIAM LAWSON sai potkut Red Bullilta reilu viikko sitten ja hänen paikalleen istutettu pieni suuri japanilainen Yuki Tsunoda esiintyi ensi-illassaan. Etukäteen Tsunoda asetti julkisesti tavoitteekseen palkintopallisijoituksen. Olisi mieluummin ollut hiljaa. Hänellä on vielä pitkä matka sinne.

Kuva

Tsunoda selviytyi debyytistään uusiseelantilaista paremmin, mutta oli aika-ajossa silti hitain Red Bullin ja Racingin Bullsin kuljettajista. Hän ajoi sunnuntaina ruutulipulle 12. sijalla minuutin Verstappenille hävinneenä, joten Red Bull tuskailee yhä lähes vuoden kestäneessä toisen kuljettajansa dilemmassa. Ei taaskaan ainuttakaan MM-pistettä.

McLaren karkaa jokaisessa kilpailussa kauemmaksi ja kauemmaksi, kunnes on tavoittamattomissa. Sille tuskin löytyy uhkaaja koko kaudella. Paras auto ja ohjaamossa selvästi vahvin parivaljakko.

Tsunodalla ei ole pelkoa Lawsonin kohtalosta ainakaan tämän kauden aikana. Honda tukee häntä niin vahvasti ja eiköhän Red Bullkin ottanut opikseen. Se valitsi Lawsonin autoonsa liian varhain ja liian rankkojen odotusten alle. Toisaalta vielä kokemattomampi Kimi Antonelli on sulkenut Mercedeksellä jokaisen epäilijän suun muutamassa osakilpailussa. Myös Isack Hadjar (Racing Bulls) ja Oliver Bearman (Haas) ovat olleet kirkkaita valopilkkuja, joskaan he eivät joudu kamppailemaan yhtä korkeassa paineessa.

SUNNUNTAINA McLaren teki pahan virheen. Oli pitkään selvä, ettei Norris pysty lyömään Verstappenia, joten sen olisi pitänyt tarjota nopeammalta näyttäneelle Piastrille mahdollisuuden yrittää.

McLarenin periaate on selvä ja urheilullinen. Kuljettajat saavat taistella toisiaan vastaan ja Norris oli edellä, toisena. Mutta mitä haittaa olisi ollut siitä, että he olisivat väliaikaisesti vaihtaneet paikkojaan. Mikäli Piastrikaan ei olisi pystynyt ahdistamaan Verstappenia, olisi hän voinut viimeisellä kierroksella luovuttaa toisen sijan takaisin Norrisille.

Kuva

Voittaakseen McLarenin olisi pitänyt tehdä jotain eri tavalla kuin Verstappen, mutta se ajoitti kummankin pilottinsa varikkokäynnitkin samaan ikkunaan Verstappenin kanssa. Viisaammalla ja rohkeammalla strategialla Max olisi EHKÄ ollut lyötävissä.

Ainakin McLaren olisi yrittänyt kääntää jokaisen kiven.

Kari Melart

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025