Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty Images

Lando Norris toivoo, että hän ja Oscar Piastri pakottavat McLarerin investoimaan uuteen lisäsiipeen Wokingissa

Teksti
Kuvat
28.7.2025
Kuva

 

MCLARENIN päämajassa Wokingissa on valtava kabinetti täynnä toinen toistaan arvokkaampia ja hienompia formula 1 -pystejä.

Tallin pitkänä, lähes 60 vuoden mittaisena perinteenä on ollut säilyttää kaikki voittopokaalit samassa paikassa. Jokaisen ajajan sopimuksessa on pykälä, että alkuperäiset päätyvät sinne ja kuljettajat saavat niistä tarkat kopiot. Ja niitähän riittää: 12 kuljettajien ja 9 merkkikohtaista maailmanmestaruutta sekä 198 Grand Prix -voittoa.

- Näky on hämmentävä ja vetää kenet tahansa nöyräksi. Se myös velvoittaa, Lando Norris kuvaili alkuvuodesta eräässä haastattelussa.

- Toivottavasti minä ja Oscar pakotamme tiimin rakentamaan lisäsiiven kabinettiin, hän vitsaili perään.

Viikonloppuna McLarenit valloittivat Belgian GP:n Spa-Francorchampsissa ylivoimaisesti. Kaksoisvoitto oli tämän vuoden kuudes ja Oscar Piastrilla ja Lando Norrisilla on tilaisuus kirjoittaa tällä kaudella historiaa. 1988 brasilialainen Ayrton Senna ja hänen ranskalainen arkkivihollisensa Alain Prost saavuttivat yhteensä kymmenen tuplaa. Piastrilla ja Norrisilla on hyvä mahdollisuus panna paremmaksi; jäljellä on yhä 13 starttia ja mitä pidemmälle sarja on edennyt, sitä nopeammaksi McLarenit ovat osoittautuneet. Toki 1988 ajettiin vain 16 GP-starttia, 8 vähemmän kuin 2025.

Siitä viis. McLaren dominoi tällä hetkellä F1-ratoja rautaisella otteella. Piastri ja Norris eivät jättäneet muille minkäänlaisia mahdollisuuksia Spa-Francorchampsissa. Merkkikohtaisen MM-tittelin voisi käytännössä ojentaa jo nyt McLarenille. Pahin uhkaaja Ferrari on lähes 300 pistettä jäljessä.

 

VANHAN moottoriurheiluviisauden mukaan kilpailua ei voittaa ensimmäisissä mutkissa, vaan sen voi ainoastaan hävitä. Spassa tämäkin yleensä pätevä kirjoittamaton sääntö heitettiin roskakoriin. Toisena turva-auton takaa liikkeelle hyökännyt Piastri tiesi, että hänen on iskettävä välittömästi voidakseen voittaa. Hän toteutti suunnitelmansa upeasti. Imeytyi aivan Norrisin auton perään Eau Rougen hurjavauhtisessa mutkayhdistelmässä ja painoi sitä seuranneella Kemmelin suoralla vastustamattomasti ohi ennen Les Combesin shikaania.

GP:n lopputulos oli selvä sekunneissa.

Kahdessa edellisessä osakilpailussa Itävallassa ja Britanniassa huonosta onnesta (väärä varikkostrategia ja hyvin kyseenalainen 10 sekunnin aikasakko) kärsinyt australialainen palasi voittojen tielle ja johtaa MM-sarjaa 16 pisteellä tallikaveriinsa. Muita ei MM-sotaan voi enää odottaa, joten edessä on huikea kaksintaistelu.

Tällä hetkellä Piastri vaikuttaa henkisesti vahvemmalta. Siinä missä hän ajaa viikonlopusta toiseen puhtaasti, sortuu Norris toistuvasti pieniin virheisiin.

 

BELGIAN GP:n lähtö myöhästyi lähes puolitoista tuntia rankkasateen vuoksi. Itse vesi ei ollut ongelma, vaan asvaltista ylös nouseva suihku, joka vei piloteilta kaiken näkyvyyden.

Eräiden mielestä kilpailunjohtaja venytti starttia tarpeettoman pitkään.

- Meidän pitäisi olla tuolla ajamassa, ei istumassa varikolla, Max Verstappen vaahtosi.

Hänen Red Bullinsa oli viritetty isommilla siivillä sadekeliin, joten turhautumisen voi ymmärtää.

Odottiko kilpailunjohtaja liian kauan?

Muutamaa nykyistä kuljettajaa lukuun ottamatta ei. Spa-Francorchamps on pahamaineinen ja vaarallinen rata, ja kaikki riskitekijät oli minimoitava. Mieluummin pelattiin varman päälle.

Verstappen oli entisten F1-pilottien tavoin vahvasti toista mieltä ja myös Alexander Albonin ja Lewis Hamiltonin mielestä kilpailun starttia pitkitettiin aavistuksen liian kauan.

Lähinnä herää kysymys, miksi autoille on varattu sadekelin renkaat, koska niitä ei juurikaan enää käytetä. Näkyvyys on sateella aina surkea missä tahansa.

Spahan lähdettiin välikelin kumeilla, mutta jo 12.  kierroksen alkaessa useimmat olivat käyneet varikolla vaihtamassa slicksit alle.

Eikä GP:ssä nähty ainuttakaan ulosajoa.

Kari Melart

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 7/2025