
Max Verstappenin siirrosta Mercedekselle on huhuttu enemmän kuin koskaan ja samaan aikaan Red Bullin omistajat Chalerm Yoovidhya ja Mark Mateschitzin ryhtyivät uhkapeliin
VIIME sunnuntaina Red Bullin toimitusjohtaja ja tallipäällikkö Christian Horner jakoi kommentteja Silverstonen varikolla, kuten lukemattomia kertoja muutaman vuosikymmenen ajan.
Tiistaina hän sai kuulla potkuistaan. Erottamista ei perusteltu - se vain kerrottiin.
Keskiviikkona Horner piti Milton Keynesin tehtaalla jäähyväispuheen Red Bullin työntekijöille. Horner sanoi, että irtisanominen oli shokki hänelle. Siitäkin huolimatta, että hänen asemaansa on nakerrettu voimakkaasti viimeiset 19 kuukautta.
Tänään torstaina hän pohtii, mitä tekisi seuraavaksi. Hän on edelleen Red Bullin palkkalistoilla, mutta epämääräisessä roolissa, johon ei aio jäädä.
AINAKIN Red Bullin neuvonantaja, tohtori Helmut Marko ja Max Verstappenin isä Jos hierovat kämmeniään tyytyväisinä. Luotettavien tietojen mukaan kaksikko ja Horner ottivat rajusti yhteen viimeisen kerran Britannian GP:n jälkeen. Jos on puhunut toissa keväästä lähtien Red Bullin hajoamisesta sisäisten ristiriitojen takia, eikä hän ollut väärässä.
Helmut ja Jos ovat olleet koko uran nelinkertaisen maailmanmestarin tärkeimmät mentorit, mutta kaikesta huolimatta Maxilla on ollut koko ajan toimiva suhde Hornerin kanssa. Red Bullin omistajat, Horneria pitkään varauksetta tukenut thaimaalainen liikemies Chalerm Yoovidhya ja 2022 kuolleen Dietrich Mateschitzin poika Mark saivat kuitenkin tarpeekseen F1-tiiminsä vapaasta pudotuksesta.
TEOLLAAN he ryhtyivät uhkapeliin hetkellä, jolloin Max Verstappenin siirrosta Mercedekselle on huhuttu enemmän kuin koskaan. Yoovidhya ja Mateschitz halusivat ennen kaikkea antaa Maxille signaalin, että Red Bull on valmis kääntämään jokaisen kiven pitääkseen hollantilaisen tyytyväisenä ja tallinsa kuljettajana. He olivat valmiit uhraamaan Red Bullia koko sen historian, 20 vuotta, luotsanneen, kahdeksan kuljettajien (Sebastian Vettel ja Verstappen) ja kuusi merkkikohtaista maailmanmestaruutta voittaneen Hornerin.
Ensi kaudeksi voimaan astuvat dramaattiset sääntöuudistukset tekevät tilanteesta monimutkaisen. Kukaan ei tiedä, mikä tiimi tarttuu vallankahvaan.
Eikö tässä vaiheessa olisi suuri riski vaihtaa tallia, Verstappenilta kysyttiin Silverstonessa.
- Kyllä. Siksi minulla on sopimus Red Bullin kanssa, Verstappen vastasi.
Verstappenilla tosin kerrotaan olevan kauden 2028 loppuun saakka ulottuvassa sopimuksessa pykälä, jonka mukaan hänellä on vapaus neuvotella muiden kanssa, mikäli hän ei ole kolmen parhaan joukossa kesätauolle (Unkarin GP 3. elokuuta) siirryttäessä. Tällä hetkellä hän on juuri kolmantena, 18 pistettä Mercedeksen George Russellia edellä. Seuraavissa kahdessa GP:ssä Verstappenilla on halutessaan mahdollisuus pelata itselleen vapaudut vankilasta -kortti eli ”epäonnistua” molemmissa ja pakottaa Russellin yläpuolelleen. Näin tuskin tapahtuu. Verstappen kilpailee aina voittaakseen ja Yoovidhyan ja Mateschitzin kädenojennuksella on väistämättä suuri merkitys.
Enää ei ole edes pieni yllätys, jos Max tarkkailee vielä ensi kauden Red Bullin ja muun kentän tilannetta ja siirtyy muualle vasta kaudeksi 2027 voimasuhteiden paljastuttua. Ei liene sattuma, että Mercedes on tarjonnut Russelille nöyryyttävästi vain 1+1 vuoden jatkosopimusta.
RED BULLIN nykyinen tilanne ei herätä suuria lupauksia. Se rakentaa yhteistyössä Fordin kanssa kaudeksi 2026 oman moottorin, joka on täydellinen arvoitus. Tuskin ainakaan Mercedeksen voimanlähteen veroinen.
Lisää epävarmuutta lisää viime kauden eksodus suunnittelijanero Adrian Neweyn johdolla. Red Bull ei ole onnistunut paikkaamaan merkittäviä menetyksiä toivomallaan tavalla.
Red Bullilla on alla kaksi kultakautta (2010-13 ja 2021-24), mutta ensimmäisen jälkeen vei seitsemän vuotta ennen kuin se oli jälleen terävimmällä huipulla. Ja tällä hetkellä Red Bull on syvällä. Ilman Verstappenin ainutlaatuisia kykyjä se saattaisi hyvinkin olla häntäpään tiimi.
Herää väistämättä kysymys, ovatko Chalerm Yoovidhyan ja Mark Mateschitzin valmiit odottamaan niin kauan vai luopuvatko he tallista esimerkiksi ensi kauden jälkeen. Formula 1 -sarja on jo nähty, eikä Red Bull tarvitse parasta kuljettajaa, jos sillä ei ole tarjota parasta kalustoa.
Vuonna 2027 Max Verstappen kilpailee mitä ilmeisimmin toisen tallin väreissä. Mercedeksen tai Aston Martinin (Hondan moottori). Ensi kausi paljastaa, kumman.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.