Lumi Puustinen nauttii eniten ohittamisesta: ”Iskän oppeja on ihan hyvä kuunnella”
Kartingin SM-sarjan Mini60-luokassa 11-vuotias lapinlahtelainen Lumi Puustinen on tehnyt hyvää jälkeä. Hän on SM-sarjassa viidentenä vain neljän pisteen päässä kolmossijasta.
Viime vuonna Puustinen ajoi X30-luokassa IAME:a, SM-sarjan myötä ajaminen on hiukan muuttunut.
”Tällä kaudella olen ajanut viisi kisaa, niistä neljä Porissa. Ajaminen on vähän erilaista, kun nyt vaihdettiin Mini60-luokkaan. Moottori on vähän erilainen. Jos tulee ajaessa mokia, niin se rankaisee enemmän. SM-luokassa on toki vähän kovempi taso kuin X30-luokassa”, Puustinen kertoo ikäisekseen hämmästyttävän analyyttisesti.
Viime vuonna hän pääsi ajamaan ulkomaillakin Espanjassa IAME-finaaleissa. Kokemus jäi mieleen, kilpailijoita oli lähes sata.
”Se oli ihan huippukokemus, paljon tuli oppia. Rata oli ihan mahtavan hyvä ja pitkä, kisalähdöissä oli tosi paljon kuskeja. Tasoero ja kilpailijamäärä on ihan eri Suomessa kuin siellä. Espanjassa lähti joka startissa 32 kuljettajaa matkaan.”
Puustinen haluaa aina voittaa, mutta jos niin ei käy, hän ei asiaa kauan murehdi.
”Kyllä se aina harmittaa, mutta pyrin katsomaan eteenpäin, enkä jää murehtimaan menneitä. Huonommista kisoista otetaan opiksi ja parannetaan sitten seuraavassa. Haluaisin aina voittaa, mutta nyt kun on ensimmäinen kausi tässä luokassa, niin kolmen joukkoon sijoittuminen olisi tosi hyvä.”
Isältä hyvää oppia
Lumin isä Pasi Puustinen on ajanut aiemmin rallia, mutta on innostunut nyt ajamaan myös kartingia. Lumin ajo-opit ovatkin pääsääntöisesti isältä peräisin.
”Ihan hyviä oppeja olen saanut. Mielestäni paras on se, että jos joku on sun edellä, niin on kolme mutkaa aikaa mennä sen ohi. Iskän oppeja on ihan hyvä kuunnella. Ohittaminen kisoissa on yksi parhaita fiiliksiä, mutta pitää myös osata olla hyvä ohitettava”, Lumi sanoo viisaasti.
Isä ja tytär reissaavat kilpailuissa yleensä kaksin. Lapinlahdelta on melko pitkä matka kaikkialle. Nytkin on käyty alkukesästä jo neljästi Porissa. Reissut alkavat usein keskiviikkona ja päättyvät sunnuntain myöhäisillä tunneilla. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja kun harrastus on mieluinen, matkat eivät tunnu lopulta kovin pahoilta.
”Jos kisoja on monta viikkoa putkeen, niin kyllä se alkaa välillä vähän väsyttämään. Mutta niin paljon on jo oltu kisoissa, että siihen alkaa tottua”, Lumi Puustinen sanoo.
Moottoriurheilu ei pelota
Vaikka moottoriurheilussa on aina olemassa tietty vaaran elementti, se ei kuitenkaan liiaksi pelota.
”Joskus on tullut tilanteita, että auto menee vähän solmuun. Lähtö ehkä aina vähän jännittää, muttei pelota. Jos jotain tapahtuu, se tapahtuu sein juuri lähdössä.”
Muissa lajeissa hän ei kilpaile, ne ovat enemmän harjoittelua ajamista varten.
”Ratsastan, pelaan sulkapalloa ja käyn salilla, muissa lajeissa en kuitenkaan ole kilpaillut.”
Kuten nuorella kuuluukin, myös idoleja löytyy.
”Niitä ovat hyvät formulakuskit kuten Max Verstappen tai Kimi Räikkönen.”
Lumi on aiemmin sanonut haluavansa formulakuljettajaksi. Varmasti elämässä tulee muitakin vaihtoehtoja eteen, vaikka ei kilpa-autoilijan ammatti toki mahdoton ole. Kokeeko hän olevansa parempi koulussa vai kuljettajana?
”Varmaan kartingissa, koulussa lempiaineet on liikunta ja englanti.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.