Hyppää pääsisältöön
Kuva
Thierry Neuville (Merita)

WRC1-tilastot kertovat, että Thierry Neuvillella on hämmästyttävä putki päällä – mutta varmin MM-kuljettaja on yllätys

Teksti
27.8.2025

Laskimme rallin MM-sarjan kahdeksan parhaan kuljettajan erilaisia prosenttilukuja ja tilastosijoituksia. Jokainen toki näkee helposti nykyisen MM-pistetilanteen ja jokaisen kuljettajan meriitit, mutta tilastojen takaa löytyy paljonkin mielenkiintoista nippelitietoa. 

Nyt juttusarjassa ruoditaan kuljettajien suoritusvarmuutta.

Keskeyttäminen on varmasti rallissa aina se kaikkein turhauttavin asia. Toiset ovat syystä tai toisesta kovinkin keskeytysherkkiä, toiset tuovat autoa varmemmin maaliin. Johtuuko se sitten ajotyylistä? Toiset varmasti vievät autoa enemmän ja useammin äärirajoille, toiset ajavat enemmän varmistellen. Toisaalta ylivoimaisesti eniten voittoja prosentuaalisesti ottaneet Sebastien Ogier ja Kalle Rovanperä ovat kolmen vähiten keskeyttäneen joukossa. On silti melko yllättävää, että vähiten keskeytyksiä on prosentuaalisesti Elfyn Evansilla, jonka hermojen kestämistä kovissa paikoissa on etenkin pari vuotta sitten epäilty isoon ääneen. Ajovirheitä hän on toki kovissa paikoissa tehnyt, mutta auto on tullut maaliin kaikkien varmimmin. Keskeytyksen syy on aina joko oma ajovirhe tai auton tekniikan pettäminen. 

i Keskeytysprosentti koko uran aikana:

1. Elfyn Evans 7,18 % (11 keskeytystä)

2. Sebastien Ogier 7,89 % (15 keskeytystä)

3. Kalle Rovanperä 8,19 % (5 keskeytystä)

4. Thierry Neuville 11,93 % (14 keskeytystä)

5. Ott Tänak 13,60 % (20 keskeytystä)

6. Takamoto Katsuta 13,84 % (9 keskeytystä)

7. Adrien Fourmaux 17,64 % (9 keskeytystä)

8. Sami Pajari 25,0 % (3 keskeytystä)

Tietynlaisesta varmuudesta kuljettajana kertoo sekin, kuinka monta kilpailua on pystynyt ajamaan ilman keskeytyksiä. Voi olla hiukan epäreilua tehdä tilasto, jossa on peräkkäiset kilpailut ilman keskeytyksiä, mutta teen sen, koska tilastossa on yksi iso silmille pomppaava asia. Hyundain Thierry Neuville on nimittäin tuonut autonsa maaliin eli saanut sijoituksen ilman RET-merkintää hämmästyttävästi 50 kilpailussa peräkkäin, kun taas Adrin Fourmaux joutui keskeyttämään edellisen kilpailun Suomessa. Toki Neuvillella on näistä 50 kilpailusta yksi diskaus ja sijat 20, 33, 41 ja 41, mutta silti. Otetaan siis rinnalle taulukko, jossa tarkastellaan nykyhetkestä taaksepäin, montako kilpailua kuljettaja on ajanut ennen kuin hänelle on kertynyt kolme keskeytystä. Se kertoo jo enemmän tämän hetken ajovarmuudesta. Ja kuinka ollakaan, tuon tilaston kärjessä on Mr Luotettavuus Sebastien Ogier.

i Montako kilpailua ajanut peräkkäin ilman keskeytyksiä:

1. Thierry Neuville 50

2. Elfyn Evans 13

3. Ott Tänak 9

4. Sebastien Ogier 7

5. Kalle Rovanperä 6

6. Sami Pajari 5

7. Takamoto Katsuta 1

8. Adrien Fourmaux 0

 

i Montako kilpailua ajanut peräkkäin niin, että keskeytyksiä on kertynyt kolme:

1. Sebastien Ogier 69

2. Thierry Neuville 60

3. Elfyn Evans 38

4. Ott Tänak 27

5. Adrien Fourmaux 23

6. Kalle Rovanperä 21

7. Sami Pajari 12

8. Takamoto Katsuta 9

 

 

Mistä keskeytykset ovat johtuneet?

Vertailun kahdeksan kuljettajaa ovat urallaan keskeyttäneet yhteensä 86 kertaa. Niistä 63 on johtunut kuljettajan ajovirheestä, 23 muista syistä, pääosin teknisistä vioista. Tosin Virossa 2021 Takamoto Katsutan kartturi sairastui ja hän joutui siksi keskeyttämään. Monte Carlossa samana vuonna Ott Tänak kärsi niin monta rengasrikkoa, että häneltä yksinkertaisesti loppuivat vararenkaat. Näistä 86 keskeytyksestä siis 73,25 % johtui ajovirheestä, 26,75 % muista syistä. Katsotaanpa ketkä ovat tötöilleet eniten tai vähiten itse uransa aikana. Tietysti terminologiassa on aina tulkinnanvaraa. Kun irtokivi oli yllättäen lentänyt tielle Jyväskylässä 2024 ja Kalle Rovanperä ajoi siihen, mikä johti ulosajoon, onko se ajovirhe vai ei? Vastaavanlaisia tapauksia kuitenkin sattuu silloin tällöin, eikä niitä ole mitenkään mahdollistaa ”puhdistaa” tilastoista. Ulosajo on siis aina luokiteltu ajovirheeksi. Jos emme laske tuota tapausta ajovirheeksi, silloin Rovanperän prosentit olisivatkin jo 60-40 ja hän olisi kirkkaasti tämän kategorian ykkönen.

i Keskeytysten syyt koko uran aikana:

1. Sebastien Ogier, Takamoto Katsuta ja Adrien Fourmaux 66,6 % ajovirhe, 33,3 % muu syy

4. Ott Tänak 70 % ajovirhe, 30 % muu syy

5. Thierry Neuville 78,6 % ajovirhe, 21,4 % muu syy

6. Kalle Rovanperä 80 % ajovirhe, 20 % muu syy

7. Elfyn Evans 81,8 % ajovirhe, 18,2 % muu syy

8. Sami Pajari 100 % ajovirhe 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025