
Sivusto rankkasi kuljettajat Safari-rallissa – molemmat suomalaiset neljän parhaan joukossa
1) Elfyn Evans, Toyota
Kilpailun voittajan valinta rallin parhaaksi kuljettajaksi on ennustettavaa, jopa tylsää. Mutta etsikää Evansin ajamisesta jotakin vikaa, niin otamme sen huomioon. Jälleen virheetön kilpailu, josta on tulossa jo tapa.
2) Ott Tänak, Hyundai
Hankala sanoa, oliko parempi Evans vai Tänak. Tänak johti jo 45 sekunnilla ennen ongelmia. Safari olisi voinut hyvin olla hänen kilpailunsa. Tukivarren pettäminen perjantaina söi hänen mahdollisuutensa haastaa niinkin kova kuljettaja kuin Evans.
3) Sami Pajari, Toyota
Mies, jolla oli suunnitelma, ja joka toteutti sen täydellisesti. Pajari sivusi uransa parasta sijoitusta ja ajoi täydellisen kilpailun Safari-kokemukseensa (nolla kilpailua) nähden. Pajari ei erikoiskokeiden parhaita aikoja ajanut, mutta se oli viisasta. Hän piti päänsä kylmänä, ja palkintona siitä tuli iso kasa pisteitä.
4) Kalle Rovanperä, Toyota
Rovanperä olisi ansainnut enemmän kuin sai. Helposti unohtuu se, että hän oli vain 10 sekuntia Evansia perässä, kunnes kaikki alkoi mennä pieleen. Hän maksoi lauantaina kovan hinnan osumisesta kiveen, joka rikkoi auton takatukivarren. Toisaalta, kukaan muu ei siihen kiveen osunut.
5) Thierry Neuville, Hyundai
Hallitseva maailmanmestari sai viimeinkin ensimmäisen Safarin podiuminsa. Ei tämä toki hänen uransa parhaita kilpailuja ollut, mutta Neuville oli tyypilliseen tapaansa erittäin sinnikäs. Etenkin kun huomioidaan, että hän oli lauantaina sairaana.
6) Grégoire Munster, M-Sport Ford
Munster rankataan korkeammalle kuin tallikaverinsa paristakin syystä. Ensinnäkin hän pystyi ottamaan pätkävoiton, kun rankkasade suosi alkupäässä lähteneitä kuljettajia. Toiseksi hän suoriutui upeasti siihen nähden, että hänen isoisänsä menehtyi päivää ennen kilpailun alkua. Edes tiimipäällikkö Richard Millener ei tiennyt, että niin oli tapahtunut.
7) Josh McErlean, M-Sport Ford
Todella päättäväinen suoritus. Hän selviytyi vaikeuksien keskellä ja otti erikoiskokeen kakkossijan rankkasateen keskellä. Se oli hieno palkinto sinnikkyydestä. McErlean ei oikeastaan tehnyt lainkaan vääriä valintoja viikonloppuna.
8) Adrien Fourmaux, Hyundai
Ajoi sunnuntaina hienosti ja kuittasi 10 pistettä. Mutta juuri sellaiseksi Hyundai hänen taktiikkansa rakensi, kun Fourmaux joutui keskeyttämään perjantaina kahdesti.
Näytti nopeutta, joka tekee hänestä pian uuden WRC-voittajan. Päätti pysähtyä vaihtamaan renkaan, mikä lopulta johti jousituksen hajoamiseen. Se oli arviointivirhe. Ilman sitä pisteitä olisi tullut paljon enemmän.
9) Takamoto Katsuta, Toyota
Sai tiimiltä vihreää valoa ajaa Power Stagen urku auki, vaikka Kalle Rovanperä oli jo keskeyttänyt. Se oli testi Katsutan alitajunnalle. Ruotsissa hän todisti, että voi ajaa loppuun saakka maksimilla riskeeraamatta koko kilpailua. Nyt hän ei siihen pystynyt, ja se maksoi paljon.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.