
MM-rallin lähtöjärjestyssäännöt romukoppaan: ”Miksi shakedownista ei tehdä aika-ajoa?”
Kalle Rovanperän kartturi Jonne Halttunen ei ymmärrä, miksi MM-rallin lähtöjärjestyskäytäntö on edelleen peräisin ”kivikaudelta”.
Kaudesta 2017 on ajettu niin, että MM-sarjaa johtava kuljettaja auraa reittiä ensimmäisenä perjantaina. Tässä ikään kuin rangaistaan siitä, että olet nopein kuljettaja; osassa ralleista lähtöpaikalla on valtavan suuri merkitys. Itse asiassa kausi 2017 oli parannus sääntöihin, sillä kaksi edelliskautta MM-sarjan johtaja laitettiin reitille ensimmäisenä niin perjantaina kuin lauantainakin.
Systeemiin oli vain yksi syy. Tuo syy oli ranskalaiskuljettaja Sebastien Loeb, joka voitti putkeen yhdeksän maailmanmestaruutta kausilla 2004-2012.
- Tuo sääntö on aikanaan tehty, kun Sebastien Loeb oli aina niin pahuksen ylivoimainen. Yritettiin tasoittaa peliä, Halttunen tietää.
Hän korostaa lähtöpaikan merkitystä – oikeastaan vain asfalttiralleissa ykkösenä ”ladulle” lähteminen voi tietyissä olosuhteissa olla jopa etulyönti.
- Sillä on oikeasti ihan karmea merkitys. Tämä on ihan täyttä jossittelua, mutta tulimme viime vuonna Kallen kanssa niin hyvältä lähtöpaikalta, että ilman ongelmia olisimme voittaneet kaikki kilpailut, mihin osallistuimme.
Halttunen ehdottaakin samaa uudistusta, mitä FIA:lle on monet kerrat turhaan ehdotettu.
- Parastahan olisi, että shakedownista tehtäisiin aika-ajo, jonka perusteella lähtöpaikat jaetaan. Siihen ympärille voisi rakentaa hyvän shown ja TV-tuotteen, kun olisi panosta. Tätä on tasaisin väliajoin FIA:lle esitetty, mutta he eivät sitä halua. Siellä on edelleen niin vahvasti Loebin aikakausi takaraivossa. Pelkäävät, että tulee joku yhtä ylivoimainen. Minusta voisi hyvin vaihtaa shaken aika-ajoksi, jos sitten joku dominoi täysin, vaihdetaan takaisin, Halttunen heittää.
- Toki tämä nykyinen sääntö tasoittaa peliä, ei siinä mitään. Mutta samalla se aiheuttaa myös sen, että paras ja nopein kuski ei välttämättä voita kisaa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.