M-Sportin pomo vastaa kiinalaishuhuihin – tuleeko alle Lynk & Co?
M-Sportin ja Fordin avioliitto rallimaailmassa on kestänyt pian 30 vuotta. Jos M-Sportin tallipäällikköä Richard Milleneriä on uskominen, se tulee jatkumaan.
Vuodet 1997-2012 Ford oli mukana suuremmalla panoksella, sen jälkeen pienemmällä. Yhtä kaikki, Ford ja M-Sport yhdistetään vahvasti toisiinsa.
Fordilla on monta moottoriurheilurautaa tulessa. Se palaa F1:een Red Bullin moottoripartnerina, WEC Hypercar-projekti on myös työn alla, samoin Mustang GT3-ohjelma ja Rally Raid. Sen sijaan jatkoa rallissa vuonna 2027 Ford ei ole vahvistanut.
Julkisuudessa onkin ollut jo huhuja, että M-Sport jatkaisi rallia kiinalaisen Lynk & Con kanssa. Millenerin mukaan tämä voisi tapahtua vain, jos Ford ei olisi enää mukana.
”Tavoite on tietenkin jatkaa Fordin kanssa. Ja myös palata heidän kanssaan tasolle, missä taistelemme mestaruudesta. Ymmärrän hyvin, että automarkkina maailmalla on melkoisessa kaaoksessa. Tilanne on hankala monille valmistajille”, Millener sanoo.
Etenkin sähköistyminen asettaa isoja haasteita. Myös rallille.
”Tämän lajin kannalta sähköistyminen tuo isoja haasteita. Nyt, kun EU on päättänyt siirtää polttomoottorikieltoa kauemmas, tämä laji tarjoaa ainakin osalle valmistajista heille täydellisesti sopivan huippu-urheilulajin. On mahdollista, että kaikki nämä palaset loksahtavat yhteen oikeaan aikaan ja edessämme on loistava tulevaisuus, minkä uskon todella toteutuvan.”
”Mutta yksi asia on selvä: Malcolmin sydän sykkii Fordille, eikä hän halua irtautua Fordista. Ja se on meidän ykköstavoitteemme”, Millener lisäsi.
“Jos he eivät halua palata aivan huipputasolle ja muita valmistajia on mukana, niin liiketoiminnan näkökulmasta meidän olisi tietenkin harkittava muita vaihtoehtoja, koska meidän täytyy jatkaa M-Sportina. Mutta meillä on heidän kanssaan niin vahva perintö, ettei sitä haluaisi rikkoa hetken mielijohteesta vain siksi, että saattaisi saada jonkin toisen valmistajan.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.