
Kalle Rovanperältä ehdotus MM-rallikiistaan
Moni kuljettaja oli Portugalin rallin jälkeen käärmeissään pitkistä ajopäivistä, autossa oltiin putkeen 14-15 tuntia. Hyundain Ott Tänakin mielestä kuljettajia kohdellaan kuin eläimiä.
Kalle Rovanperä esittää DirtFishin mukaan, että säännöissä määriteltäisiin maksimipituus ajopäivälle.
- FIA:n tulisi kehittä sääntö, joka rajoittaisi ajopäivän mittaa. Jos on pitkä ajopäivä kuten Portugalissa perjantaina, meidän on silti herättävä seuraavana aamuna viideltä ollaksemme valmiita taas ajamaan. Kilpailun jälkeen videoiden kanssa menee ainakin puoleen yöhön, kyllä mekin tarvitsemme lepoa, Rovanperä valitteli.
- Emme todellakaan voi mennä nukkumaan 10 minuuttia sen jälkeen, kun olemme päässeet viimeiseen huoltoon. Minusta tämä on hyvin helppoa. Miksi pitäisi olla aamukuudelta huoltoalueella? Voisimme hyvin aloittaa vaikkapa yhdeksältä tai sen jälkeen ja pitää sitten kiinni aikataulusta. Jokainen kisajärjestäjä pystyy tekemään aikataulun siten.
Tällä hetkellä säännöissä määritellään vain erikoiskokeiden maksimipituus sekä matkojen pituus huoltoon.
Rovanperän mielestä kyse on turvallisuudesta.
- FIA puhuu paljon tieturvallisuuden puolesta, mutta tässä sitä ei oteta huomioon lainkaan. Ajamme läpi viikonlopun niin, ettei unta tule moneen yöhön kuin 4-5 tuntia. Kyllä me voimme sen tehdä, mutta ei ole kovin järkevää, että yritämme vain pysytellä hereillä siirtymillä. Se on välillä aika raskasta, on täysin tarpeetonta olla autossa 15 tuntia päivässä, Rovanperä sanoi.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.