Janni Hussi meni sekaisin rallista, laji vaikutti kuin voimakas päihde: ”Ei ole vielä näin voimakasta paloa ensisilmäyksellä mihinkään muuhun tullut.”
Juttu on julkaistu Vauhdin Maailmassa huhtikuussa 2025
Keväällä 2022 rallilupaus Sami Pajari pyysi radiojuontaja Janni Hussia kartanlukijakseen. Pajarin ehdotus oli mediapersoona Hussille yllätys.
– Minulla ei ollut käynyt pienessä mielessäkään rallin aloittaminen. Ja kun tämä asia sitten tuli esille, ei siinä ollut kahta sanaa, olen aina ollut heittäytyjä, totta kai sinne oli lähdettävä, Hussi kertoo.
– Sen voin luvata, että en olisi ikinä itse keksinyt, että haluan opiskella kartturiksi.
Hussin värvääminen ralliin oli menestysoperaatio kaikilla mittareilla. Pajari sai huomiota, ja ennen kaikkea ralli sai Hussin.
Julkisuuden henkilöitä on nähty rallin kakkoskuljettajina pitkään. Osa heistä, kuten Sauli Niinistö tai Kalervo Kummola – on harrastanut tai kokeillut rallia, osan kohdalla on ollut kyse puhtaasti markkinoinnista. Esimerkiksi musiikin megatähdet Linda Lampenius ja Neumann ovat lukeneet nuotteja erikoiskokeilla 1990- ja 2000-luvuilla, mutta kumpikaan heistä ei jäänyt lajin pariin.
Hussin kohdalla homma ei jäänyt kokeiluksi, vaan seuraukset olivat vakavampia. Hän hurahti ralliin vähintään yhtä voimakkaasti kuin nuori Jorma Kääriäinen Elviksen musiikkiin. Sekä kartanlukija Hussin että entisen Agents-solisti Kääriäisen kiihko meni niin pitkälle, että intohimosta tuli heille työ ja elämäntapa.
Ankeudesta euforiaan
Lupauduttuaan Pajarin kartanlukijaksi kolmekymppisellä Hussilla ei ollut minkäänlaista kokemusta rallista, joten opiskeltavaa riitti. Hän paneutui toden teolla lajiin ja nuotteihin ja suoritti rallilisenssin. Hussin omistautuminen ja ahkeruus tekivät vaikutuksen muun muassa Pajariin.
– Olen sellainen, että kun oikeasti kiinnostun jostain, niin imen sitä tietoa kuin pesusieni. Perusjutut aukesivat yllättävän nopeasti. Olisipa koulussa ollut samanlainen into aikoinaan, Hussi kertoo.
Tuore tietotaito ei kuitenkaan jalostunut heti itseluottamukseksi.
Hussi debytoi kartanlukijana Lahti Historic -rallissa Pajarin vierellä elokuussa 2022. Hussin ensimmäinen ralli ajettiin Pajarin kotikaupungissa, joten kuljettaja nukkui omassa sängyssään eikä hotellissa. Lahti Historic -rallin avausaamuna Hussi istui yksin lahtelaishotellin aamiassalissa. Hän ei tuntenut ketään ja oli aivan paniikissa.
– Yritin väkisin syödä puuroa, ja tuntui, että se tulee joka tuutista takasin ulos, kun jännitti niin paljon.
Sitten Hussi näki yhden ihmisen, jonka tunnisti. Edellisenä iltana Pajari oli tutustuttanut Hussin entiseen kartanlukijaansa Marko Salmiseen, joka opetti nuoria japanilaisia rallin saloihin. Hussi änkesi Salmisen pöytään, ja pelko helpotti heti hieman.
Heillä synkkasi rupatellessa, ja Salminen antoi puhelinnumeronsa, häneltä saisi kysyä neuvoja koska tahansa kisan aikana eikä tyhmiä kysymyksiä kuulemma ollut. Siitä lähtien Salminen on ollut Hussin mentori.
– Marko on hirmuisen pedantti ja hauska ihminen. Hän on ollut ihan alusta tähän päivään asti isona apuna.
Salmisen vaikutus ja neuvot purivat heti. Pajari ja Hussi voittivat Lahti Historic -rallissa luokkansa ja olivat yleiskilpailun kolmansia. Aamupalan ankeus muuttui euforiaksi. Sen jälkeen Hussi ei ollut enää entisensä.
Kauhea hormoniryöppy
Kun Hussi, 33, kuvailee, miten ensimmäinen rallikokemus häneen kolahti, väistämättä mieleen tulevat voimakkaiden päihteiden vaikutukset.
– Sitä on hirveän vaikea selittää, mutta jo siinä ensimmäisessä rallissa jotain tapahtui päässäni, jotain todella outoa, Hussi kertoo.
– Muistan sen olon kisan jälkeen. Sain niin kauhean hormoniryöpyn, adrenaliinit ja endorfiinit ja kaikki mahdolliset hyvän olon hormonit hyrräsivät päässäni.
Kun hormonit häipyivät, Hussin mieli sukelsi synkkyyteen.
– Yhtäkkiä tuli kauheat laskut sunnuntaina: ok se oli nyt siinä, tällaista ei enää ole eikä tule. Seuraava viikko oli minulle tosi vaikea. Tuntui, että elämälläni ei ole enää merkitystä. Tuli tosi voimakkaita tunteiden heittelyitä.
Hussi kauhea rallikankkunen oli merkki siitä, että keho ja psyyke huusivat lisää kartanlukua.
– Jäin kerrasta koukkuun, pitäisi olla joku varoitusteksti.
Hussi menetti jopa ruokahalunsa ja unenlahjansa ikävöidessään rallia.
– Viikon ajan en oikein saanut syötyä mitään. Nukuinkin tosi huonosti. Se oli tosi outoa, ei minulle ole koskaan ennen tullut mitään sellaista, vaikka tosi hienoja juttuja olen pääsyt tekemään.
Hussi ei osaa eritellä, mikä rallissa vetosi häneen niin tavattoman voimakkaasti.
– Se oli se kokonaisuus. Rakastan vauhtia ja tykkään extremejutuista, mutta toisaalta myös ne ihmiset ja se yhteisö tekivät vaikutuksen. Siinä oli niin monta juttua, jotka kolahtivat kerralla.
Ralli ohittaa muut työt
Vauhti on aina kiinnostanut Hussia, ja hänellä on ollut ainakin toisessa jalassaan bensalenkkari. Hussi ajoi katuprätkällä, kunnes innostui muutama vuosi sitten endurosta, jota hän kehuu vuolaasti hienoksi harrastukseksi ja liikuntamuodoksi.
– Ensimmäisen endurokokeilun jälkeen lihakseni tulehtuivat niin pahasti, että jouduin ottamaan buranakuurin, vaikka olin ihan hyväkuntoinen.
Mutta enduro oli vain harrastus. Ralli on Hussille jotain paljon enemmän, ilman sitä on vaikea elää. Kiireisellä Hussilla ei oikein ollut aikaa ajaa enduroa, mutta rallin vuoksi hän on luopunut monista tuottoisista radio- ja tv-töistä, koska ne eivät ole sopineet hänen rallikalenteriinsa. Vaikka Hussille maksetaan kartanlukijanakin korvaus, hän saisi enemmän rahaa media-alan töillä, mikä osoittaa, että kymenlaaksolainen on tosissaan mukana motorsportissa.
Ralli kiilaa usein muiden töiden ohi.
– Kyllä se aika lailla. Aika monesta hienosta ja kivasta jutusta olen kieltäytynyt sen takia, että pääsen tätä tekemään. Työtähän se ralli on, kun siitä korvauksen saa, mutta kyllä se on niin kivaa työtä, että ei se työltä tunnu.
Hussi oli rallille loistavaa pr:ää, sillä hänen vuokseen lajista kiinnostuivat ihmiset, jotka olisivat muuten jättäneet ralliuutiset lukematta. Hussi käänsi vanhan kaavan nurinperin, otsikkoon nostettiinkin kartanlukija eikä kuljettaja: Hussi voitti ja niin edelleen. Kääntöpuolena oli, että kuljettajat saattoivat tuntea jäävänsä vetovoimaisen kartanlukijan varjoon. Lisäksi moni vuosia lajin parissa puurtanut koki, että Hussi päästettiin ikään kuin jonon ohi suoraan huipun tuntumaan. Hussia on kyräilty.
– Kävin hirveän hyvän keskustelun yhden kartturin kanssa erään rallin jälkeen. Hän itse tuli sanomaan minulle, että nyt on pakko myöntää ja nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi. Hän sanoi, että häntä oli ärsyttänyt, kun tulin tähän mukaan, sillä hän itse oli tehnyt töitä pitkään. Ja sinä pääsit heti noin koviin kyyteihin, hän totesi minulle. Se oli tosi kunnioitettavaa, että hän uskalsi tulla sen sanomaan.
Hussi uskoo, että on muitakin, jotka ovat ajatelleet samoin kuin kyseinen kollega.
– Se on ihan inhimillistä. Epäreiluuden tai kateuden tunteet, ne kuuluvat ihmisluontoon, ihan jokainen meistä on jostain asiasta kateellinen, joten ymmärrän ihan täysin, että ralliurani on myös sitä aiheuttanut.
Hussi on kuitenkin pikku hiljaa lunastanut paikkansa. Hussin sinnikäs puurtaminen ja parantuneet lajitaidot saavat yhä enemmän hyväksyviä nyökkäyksiä. Hän on ajanut SM-tasolla Matias Henkolan ja Heikki Kovalaisen kakkoskuljettajana SM-tasolla sekä Lauri Joonan kanssa EM-ralleissa 2023 sekä WRC2-luokassa 2024. Tällä kaudella hän on Jari-Matti Latvalan kartanlukija Euroopan historic-sarjassa sekä kirjaamassa nuottimerkintöjä Toyotan WRC1-kuljettaja Takamoto Katsutan etuautossa.
Toyotan tallipäällikkö Latvala on niin onnellisen omistautunut kilpailemiseen historic-sarjassa, että hän tuskin hyväksyisi Toyota Celicaansa kakkoskuljettajaa, jolla olisi pahoja puutteita osaamisessa. Eikä Katsutan etuautoon Juho Hännisen seuraksi pääse turistiviisumilla.
Enää Hussin korviin ei kantaudu äänekästä jurnutusta.
– Vain työni jäljellä on merkitystä, ei sillä onko minulla 3 vai 300 000 someseuraajaa. Ne seuraajat eivät pelasta minua siellä pätkällä. Sen verran luotan jo omaan tekemiseen. Mediatyön kautta olen tottunut siihen, että aina jollain on minusta joku mielipide, en anna sen häiritä.
Huomaamaton purkaus
Hussilla on mielipide kuljettajastaan Jari-Matti Latvalasta. Jos Pariisissa säilytettäisiin hyvin kasvatetun ihmisen prototyyppiä, lasikuvun alla olisi Latvala.
– Hän on mahtava tyyppi. Jari-Matti on niin ihmisten ihminen. Jos joku ei tule Jari-Matin kanssa toimeen, silloin on peiliin katsomisen paikka. Lähtökohtaisesti hän tulee kaikkien kanssa toimeen.
Kansainvälinen autoliitto FIA yrittää kitkeä kuljettajien kiroilun, mutta Latvala on varmasti ymmällään kohusta.
– Olen kaksi kirosanaa kuullut hänen suustaan, ja ne ovat kummatkin liittyneet siihen, että rouva Celica ei ole ihan kestänyt loppuun asti.
Latvalan voimakkainkaan sadattelu ei taida edes täyttää kiroilun kriteereitä, sillä hänen suustaan tulleet ärräpäät ovat samperi- ja himputti-tasoa.
Tunturirallissa Latvalan ja Hussin Celicaan tuli sähköongelmia ennen viimeistä erikoiskoetta, ja he joutuivat ajamaan pätkän varmistellen läpi. Se sapetti Latvalaa toden teolla.
Jossain kohtaa siirtymätaipaleella Latvala pyysi Hussilta vilpittömästi anteeksi sitä, että oli kiihtynyt niin paljon, suorastaan kiehahtanut.
– Minä olin että herranjestas, missä vaiheessa?
Latvalan raivokas kiukunpuuska oli niin hillitty, että Hussi ei ollut edes huomannut sitä.
– Se kertoo vain siitä, että hän on äärimmäisen kohtelias ja ottaa aina kaikki huomioon, varmistaa, että kaikilla on hyvä olla. On tosi kiva tehdä töitä hänen kanssaan.
Äänellä ohjaamista
Toisaalta Latvan suuttumuksen missaaminen oli Hussilta virkavirhe. Kartanlukijan pitää nimittäin nuottien lisäksi lukea kuljettajaa. Jälkimmäisen lukeminen voi olla jopa tärkeämpää.
Eräs menestynyt kuljettaja kertoo, että hänen kartanlukijansa paras ominaisuus on, että tämä on kuin henkinen valmentaja, joka osaa vetää kuskin oikealla tavalla murheen alhosta, kun asiat menevät pieleen.
– Tarvittaessa kuljettajaa pitää piristää, mutta joskus häntä täytyy myös rauhoittaa, jos hän on liian innoissaan ja kiepeillä, Hussi kertoo.
Kun kuljettajan kierrokset nousevat liikaa erikoiskokeella, Hussi manipuloi häntä äänellään rauhoittumaan.
– Äänityöskentelyähän tämä on. Otan sellaisen joogaopettaja-moodin siinä ja luen nuotteja rahoittavasti: no niin, vasen kaksi aukee, hyvä, sata, hyvin menee…
Hussi kuvailee nuottien lukemistaan napakaksi.
– Jos tulee paikka, jossa kuskia pitää varoittaa, niin sekin tehdään artikuloiden tai äänenpainolla: nyt hereille, sieltä on tiukka paikka tulossa.
Hussi on pieni ja hänellä on tiettyjä fyysisiä rajoituksia. Hän ei välttämättä ylety ottamaan vararengasta autosta. Myös auton korjaaminen jää vielä kuljettajalle, Hussin rooli on ojentaa oikeat työkalut.
Mediassa ja suorissa lähetyksissä Hussi on kuitenkin oppinut sietämään painetta, ja ennen kaikkea hän osaa käyttää ääntään. Kartanlukijan työ on ohjata ja käsitellä kuljettajaa äänellään.
– Ja se ääni on tosi herkkä työkalu. Jos oma stressinsietokykyni pettää, se kuuluu heti äänessäni, vaikka tekisin kaiken muuten ohjekirjan mukaan. Kun epävarmuuteni tulee läpi, kuljettaja huomaa heti, että nyt on joku ongelma ja alkaa miettiä, että onko joku vialla, Hussi kertoo.
– Se on tosi psykologista. Vaatii kartanlukijalta hyvää itsetuntemusta, että osaa tunnistaa epävarmuutensa ja päästää siitä irti siinä hetkessä, ettei omalla äänellään tai mikroeleillään vaikuta kuljettajan tekemiseen, luo hänellekin epävarmaa oloa. Se on monesti pienistä jutusta kiinni.
Voimakkain ensirakkaus
Hussi tuli rallimaailmaan täysin ulkopuolisena. Hän on siis hyvä rallikulttuurin luonnetodistaja. Hussin arvio on mairitteleva. Hän sanoo, että on saanut rallin parista kakkosperheen.
– Totta kai mietitytti, miten minut naisena otetaan vastaan, mutta ei ole kyllä mitään probleemia ollut sen suhteen. Totta kai joka lajissa on omat ongelmansa, mutta minua on aina autettu.
Hussi myöntää olevansa tavoitekeskeinen mutta ei suostu kertomaan, kuinka korkealle tähtää rallissa.
– Sanotaan näin, että en ota siitä mitään stressiä tai painetta, mutta tosi paljon olen kieltäytynyt asioista ja jättänyt muita mahdollisuuksia väliin, jotta voin panostaa tähän nyt. Raharesursseja ja aikaresursseja olen ihan hirveästi tähän laittanut, että en ihan vain surffaile tuolla. Katsotaan, miten pitkälle rahkeet riittävät, Hussi kertoo.
– Laji on jo tässä vaiheessa antanut minulle niin paljon hyvää elämään. Olen siitä kiitollinen. Näin tässä kävi, se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Ei ole vielä näin voimakasta paloa ensi silmäyksellä mihinkään muuhun tullut!
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.