
Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen valmiina kauden ensimmäiseen soraralliin: ”Rengasseosvalinnat ovat strategisesti tärkeitä”
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen avaavat sorarallikautensa tulevana viikonloppuna Sardinian MM-rallissa Italiassa. ”Edessä oleva soraralli on haastava, joten tietty maltti tulee pitää matkassa mukana”, Lindholm muistuttaa.
Toksport WRT:n Škoda Fabia RS Rally2:lla kilpaileva suomalaiskaksikko on valmiina tulevaan. Lindholm ajoi Portugalin MM-rallin jälkeen päivän mittaisen soratestin Portugalissa, kuten myös viime sunnuntaina Sardiniassa.
– Ajoimme sunnuntaina satakunta kilometriä testiä, ja myös yhden päivän Portugalin MM-rallin jälkeen, ja fiilis ajamiseen soralla on ollut alusta lähtien hyvä. Edessä on kisa, jossa olen ollut muutaman kerran mukana jo aikaisemminkin ja josta tiimillämme on myös kokemusta.
– Tämän kauden uusi rengas vaati autoomme pieniä säätömuutoksia, mutta testeissä rengas toimi meillä hyvin. Kiva avata sorarallikautemme Italiassa, Lindholm aloittaa.
Tämän vuoden reitille rallijärjestäjät löysivät uusia tieosuuksia, tai osuuksia, joita ei ole rallissa käytetty lähes 30 vuoteen.
– Minulle ja käytännössä kaikille muillekin täysin uusia erikoiskokeita on yksi EK perjantaina ja sunnuntain molemmat pätkät. Kyseisiä teitä on rallikäytössä viimeksi ajettu 90-luvulla. Kiva, että reittiä on uudistettu, sillä Sardinian rallia on perinteisesti ajettu aina samoilla tieosuuksilla.
Sardinian auringon alla on tunnetusti kuumaa ja saaren soratiet kuluttavat rengasta. Lindholm kertoo, että testien perusteella MM-sarjan uusi rengas tuntui kestävän sorapinnan rasitukset hyvin.
– Vahvanoloinen rengas, joka vaati autoomme säätömuutoksia, joiden kautta löysimme enemmän vetopitoa. Uuden renkaan kylki on kovaa tekoa ja kestävä, joten jäykempänä renkaana se kantoi autoa hyvin eikä auto pohjannut rytkyissä helposti.
– Mielestäni tässä renkaassa on hyvän rallirenkaan ominaisuudet, joten tulevaa kisaa ajatellen suurin päänvaivamme on valita kahden eri seoksen väliltä. Totta kai sitä haluaisi ajaa enemmän pehmeämmän seoksen renkaalla, mutta kovan seoksen renkaitakin pitää jossain vaiheessa rallia käyttää. On varmasti strategisesti tärkeätä, että missä kohtaa rallia laittaa kovat renkaat auton alle, Lindholm toteaa.
Lindholm ja Hämäläinen starttaavat 25 autona reitille lähtönumerolla 34. Viikonlopun kilpailuun kaksikko lähtee ajamaan omaa parasta suoritusta.
– Sardinia on ollut aina ralli, jossa perjantain tulosten perusteella on aika vaikea sanoa, kuka rallin lopulta voittaa. Tietty maltti tulee pitää matkassa mukana, mutta samalla pitää ajaa hyvää vauhtia ja vältellä joutumista ongelmiin.
Sardinian MM-ralli lyhyesti:
Rallin shakedown-erikoiskoe Olbia Cabu Abbas (2,19 km) ajetaan torstai-iltapäivänä. Perjantain reitti sisältää kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta Arzachena (EK1/4, 13,97 km), Telti-Calangianus-Berchidda (EK2/5, 18,43 km) ja Sa Conchedda (EK3/6, 27,95 km).
Ralli jatkuu myös lauantaina kolmella kahdesti ajettavalla erikoiskokeella Coiluna-Loelle (EK7/10, 21,18 km), Lerno-Su Filigosu (EK8/11, 24,34 km) ja Tula-Erula (EK9/12, 15,28 km).
Ralli huipentuu sunnuntaina kahteen kahdesti ajettavaan erikoiskokeeseen San Giacomo-Plebi (EK13/15, 25,19 km) ja Porto San Paolo (EK14/16, 13,70 km), joista viimeksi mainittu on rallin klo 14:15 Suomen aikaa päättävä Power Stage.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.