
Omituinen fakta F1-maailmasta, kolme paalua, eikä kierrostakaan kärjessä
i | 7.9. 1986 Monza, Italia |
Italialainen Teo Fabi oli nopea – pirun nopea. Mutta Italian Grand Prix’ssa 1986 hänellä oli myös kohtuullisesti paineita.
Fabi oli debytoinut F-ykkösissä 1982 Tolemanilla, siirtynyt Brabhamille 1984 ja palannut takaisin Tolemanille 1985. Tuolla kaudella hän oli nopein Saksan GP:n ensimmäisessä aika-ajosessiossa ja kun sade tule sotkemaan toisen aika-ajotunnin, Fabi otti omaksikin yllätyksekseen uransa ensimmäisen paalupaikan.
Kisan startissa Fabi jäi paikoilleen sutimaan ja ensimmäisen kierroksen päätteeksi hän löysi itsensä sijalta kahdeksan.
Kolme viikkoa ennen vuoden 1986 Italian kisaa Fabi oli ajanut paalulle Itävallassa, mutta heti startissa tallikaveri Gerhard Berger ohitti hänet-
Josko kolmas kerta toden sanoisi...
Fabi oli siis paalulla jälleen Saksassa ja nyt italialainen aikoi muuttaa murheellisen tarinan juonta. Olihan mies tähän asti startannut kaksi kertaa kisaan paalulta, mutta ei ollut johtanut GP-kisaa koskaan edes yhden kierroksen ajan.
Kotiyleisön edessä kävi kuitenkin harvinaisen surkeasti. Fabi sammutti Tolemaninsa moottorin jo lämmittelykierrokselle startattaessa ja joutui lähtemään kisaan viimeisestä lähtöruudusta.
Sen pituinen se.
Fabi oli vuoteen 2017 meneessä F1-historian ainoa kuljettaja, joka on startannut kisaan paalupaikalta, mutta ei ole siltikään johtanut yhtä ainoaa kisakierrosta.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.