Pidätkö itseäsi moottoriurheilutietäjänä – todista tietämyksesi vastaamalla näihin kysymyksiin
Vauhdin Maailman lukijat ovat yleensä hyvin tietäväistä porukkaa. Sen on todistanut meidän aikaisemmat visailut. Alla on muutama kysymys, joihin vastaukset selityksineen ilmestyvät huomenna. Jos haluat julkisesti osoittaa tietosi, lisää vastauksesi jutun kommenttikenttään omat valintasi.
1. Ruotsalainen Ronnie Peterson menehtyi Monzan F1-kilpailussa saamiensa vammojen seurauksena 11.9.1978. Peterson oli aikakautensa valovoimaisimpia kuljettajia, mutta mikä hän oli ammatiltaan ennen F1-uraansa?
A) urheilukentän hoitaja
B) kauppias
C) hissiasentaja
1. C Ronnie Peterson syntyi 14.2.1944 ja hän menehtyi 34-vuotiaana Monzan osakilpailun lähdössä tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Ruotsalaiskuljettajan menehtyminen sinetöi myös vuoden 1978 MM-tittelin hänen Lotus-tallikaverilleen Mario Andrettille.
Amerikkalaiskuljettaja oli tuolloin Lotuksena ykkösnimi ja mestaruus oli pedattu hänelle. Petersonin vuoro olisi ollut myöhemmin…
Urallaan Peterson voitti 10 F1-osakilpailua, ajoi 14 paalupaikkaa ja yhdeksän kisan nopeinta kierrosaikaa. Hän saavutti yhteensä 206 MM-pistettä 123:ssa kilpailussaan. Peterson oli ennen kilpa-autoilijan uraansa hissiasentaja.
2. British Racing Green on maiden mukaan nimetyistä kilpa-autojen värityksistä tunnetuimpia. Minkä maan kansallisuusvärit ovat sininen kori, keltainen konepelti, musta alusta ja punaiset numerot valkealla pohjalla?
A) Ruotsin
B) Argentiinan
C) Islannin
2. B British Racing Green –nimityksen käyttäminen yleistyi, kun S.F Edge voitti Napierilla Gordon Benndett –kilpailussa 1902. Hän oli maalannut autonsa tuolloin vihreäksi.
Kansallisuusvärien käyttö loppui sitä mukaa, kun yhteistyökumppanien osuus autourheilussa lisääntyi ja kalustoa alettiin maalata maksajan määräämiin väreihin.
Sininen kori, keltainen konepelti, musta alusta ja punaiset numerot valkealla pohjalla ovat Argentiinan kansallisuusvärit. Suomen väriyhdistelmä on valkea kori, jossa on siniristi keulassa ja mustat numerot.
3. Ferrarissa yhdistyvät menestys, glamour ja urheilullisuus. Mutta kuka hankki Suomeen maamme ensimmäisen kilpa-Ferrarin?
A) Scuderia Askolin
B) Carl-Otto Bremer
C) Curt Lincoln
3. B Suomen ensimmäisen kilpa-Ferrarin ei hankkinut suinkaan oman aikakautensa ehdoton huipputalli Scuderia Askolin. Kunnian ensimmäisestä suomalaisesta kilpa-Ferrarista sai Carl-Otto Bremer.
Hän hankki käyttöönsä vuoden 1957 Helsingin Eläintarhan ajojen jälkeen ruotsalaisomistuksessa olleen Ferrari 750 Monzan. Seuraavana vuonna Bremer sijoittui ”Eltsussa” luokassaan kolmanneksi ja 1959 hän voitti. Ferrari 750 Monzassa oli 2992-kuutioinen moottori ja sen maksimiteho oli 260 hv.
Kommentit
1. C) hissiasentaja
2. A) Ruotsin
3. A) Scuderia Askolin
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.