
Konsta Lappalainen vaihtaa Ferrarin amerikkalaiseen muskeliautoon ja suuntaa Japaniin
Espoolainen rata-autoilija Konsta Lappalainen on mielenkiintoisen haasteen edessä, sillä hän pääsee kilpailemaan Suzukan 1 000 kilometrin kilpailuun. Syyskuun puolivälissä ajettava kilpailu omaa pitkän historian, sillä ajettiin ensi kertaa jo vuonna 1966. Samalla Lappalaisen Ferrarin GT3 vaihtuu amerikkalaiseen muskeliin.
”Suzuka on yksi maailman legendaarisimmista radoista, ja odotan innolla, että pääsen ajamaan siellä. Ratana se ei varmasti ole helppo, ja erityisesti ykkössektori vaatii hyvää flowta päälle. Myös tiimi sekä auto ovat uutta, vaikka Corvette onkin samalla tavoin keskimoottorinen kuten Ferrarikin. Kovalla luotolla mennään, tavoitteena on olla heti hyvässä vauhdissa”, Lappalainen sanoo tiedotteessa.
Lappalainen kilpailee toisella kahdesta uusimman sukupolven GT3-luokan Corvettesta. Hän ajaa Pro-Am-luokassa, joka yhdistää nopeat- sekä herrasmieskuljettajat.
”Autokuntamme tavoitteena ei ole ajaa yleiskilpailun voitosta, vaan keskittyä oman luokan voittoon. Henkilökohtaisena tavoitteena on päästä tiimin toisen auton vauhtiin, jossa kuljettajina ovat Corvetten tehdaskuljettajat Alexander Sims ja Nicky Catsburg sekä Indycar-kuljettaja Scott McLaughlin. Kyllähän sitä Japaniin lähdetään näyttämään tiimille sekä valmistajalle, mihin pystyy”, Lappalainen toteaa.
Ensisijaisesti Euroopan radoilla uraansa rakentanut ja GT World Challenge Europe -sarjassa kilpailevalle espoolaiskuljettajalle matka Japaniin on uran ensimmäinen, ja se näkyy myös valmistautumisessa.
- Suzukan ollessa uusi rata itselle, vaatii se enemmän tunteja ja kierroksia simulaattorilla kuin mitä Euroopan tutuilla radoilla. Myös aikaero on huomattava, ja siihen totuttautuminen pitää aloittaa hyvissä ajoin ennen kilpailua, Lappalainen sanoo.
Suzukan 1000 kilometrin kestävyyskilpailu ajetaan 14. syyskuuta Japanissa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.