
Leena-sisko katsoi Pikes Peak -vuoren huipulla satojen metrien pudotusta, kun hän kuuli radiopuhelimesta, että veli Matti Alamäki oli ajanut Porschella ulos tieltä
Porilainen rallicrossmestari Matti Alamäki keräsi rahat kasaan, lastasi keltaisen Porschensa DC-10-lentokoneeseen ja lähti Amerikan Kalliovuorille suureen seikkailuun.
Vuosi oli 1986, ja Alamäki oli ensimmäinen suomalainen kuljettaja, joka osallistui legendaariseen Pikes Peak -ylämäkikilpailuun Yhdysvaltain Coloradossa.
Vuonna 1916 ensimmäisen kerran järjestetyssä kisassa noustaan Pikes Peak -vuoren huipulle 20 kilometrin ylämäkipätkä, jonka korkeusero on 1400 metriä ja jossa on 156 mutkaa. Nykyään reitti on asfaltoitu, mutta 1986 se oli kokonaan soraa. 6–15 metriä leveältä tieltä ei kannata poiketa, sillä pudotus on pahimmillaan satoja metrejä.
Matti Alamäen sisko Leena Alamäki (nykyään Harkimo) oli tuolloin Coloradossa katsomassa veljensä kisaa. Sisko muisteli 2018 Eeva-lehdessä tapahtumaa:
”Yleisön ja huoltotiimin oli ajettava reitti ensin ylös, sillä vuorelle johti vain yksi tie. Matkalla näin tievarren jyrkät pudotukset.”
Matti Alamäki haki kisasta vain voittoa. Rallicross-Porschen 2,8-litrainen tuplaturbomoottori oli siivittänyt porilaisen lajittelun kolmanneksi, joten ykköstila ei ollut haihattelua. Hän tiesi kilpailun riskit.
”Meille sanottiin, että kukaan ei ole siellä kuollut, mutta sitä ei kukaan uskonut. Alkumatkalla on pienet mahdollisuudet säilyä hengissä, jos ajaa ulos, mutta ei korkeammalla enää, siellä on kyllä kauheat pudotukset”, Matti Alamäki kertoo.
Alamäki lähti kiipeämään Porschella. Hän nousi pitkää suoraa isolla vaihteella, ja vauhti oli hyvää. Eteen tuli vasemmalle kääntyvä mutka, johon jarrutettiin aina kakkosvaihteelle asti.
”Kun menin jarrulle, huomasin, että jotain oli vialla.”
Takarengas oli puhjennut.
”Perä lähti kääntymään oikealla eli tyhjän renkaan puolelle enkä saanut sitä pysähtymään, kun ei ollut takana pitoa tyhjällä renkaalla.”
Vauhti hidastui, mutta ei tarpeeksi. Porsche lipsahti vuoristotien reunalta alas. Mutta onneksi auto pysähtyi katolleen ojaan, joka oli vain kolmisen metriä syvä.
”Vähän eteenpäin, niin se pudotus olisi ollut 300 metriä. Muistan, kun katsoin ojan pohjalla auton toisesta ikkunasta ulos, siellä näkyi pelkkää maata eli aika jyrkkää rinnettä ylöspäin ja toisesta ikkunasta näkyi aika jyrkkää alaspäin. Se oli vielä rinteessä, mihin se auto jäi.”
Siinä hetkessä Alamäki ei tuuminut, että paljon pahemminkin olisi voinut käydä. Hänen ensimmäinen spontaani ajatuksensa oli v-kirjaimella alkava voimasana, sillä kisan voittaisi nyt joko toinen kuljettaja.
Vuoren huipulla odottanut sisko sen sijaan oli huolesta suunniltaan. Näin hän kuvaili tilannetta Eeva-lehdessä:
”Odotin ylhäällä vuorella Matin saapumista maaliin, kun saimme radiopuhelimella tiedon, että Matin Porsche oli ajanut ulos. Muuta ei tiedetty.
Näin edessäni satojen metrien pudotuksen. Sydän jätti lyönnin väliin. Minuutit matelivat. Kun autot olivat saapuneet maaliin, lähdimme palaamaan jonossa takaisin. Puolessa välissä reittiä näin Matin auton hiekkatöyräällä.
Helpotus virtasi läpi kehon. Tunne oli sanoin kuvaamaton. Veli oli hengissä!”
Matti Alamäki muistaa hetken hyvin.
”Leena oli kyllä pois tolaltaan. Kun sitten tavattiin, hän oli kyllä tyytyväinen, että olin hengissä.”
1986 Pikes Peakin yleiskisan nopein oli kolminkertainen Indy 500 -voittaja Bobby Unser senior, jolle mäkikilpailun ykköstila oli kaikkiaan kymmenes. Pikes Peak oli hänen kotikisansa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.