
Turussa ihasteltiin, hämmästeltiin ja kummasteltiin historiallisia laitteita
Itäharjun ajot 1955–1965 päristeltiin helatorstaina. Tämän vuoden teemana oli ”Turun Taru” Taru Rinne.
Homman nimi oli se, että mukaan pääsi, kunhan tallista löytyi vuoden 1975 tai sitä vanhempi peli. Kilpahistorian omaavilla laitteilla oli eräänlainen etuajo-oikeus, mutta käytännössä mukaan pääsivät kaikki ikäkriteerin täyttävät pelit.
Mukaan otettiin 70 pyörää ja 60 autoa, joissa ilmeni mahdollisimman paljon alkuperäistä ilmettä.
Mikä parasta, osallistuminen oli maksutonta.
Päivä sujui mallikkaasti ja paikalla oli mukavasti bensalenkkarihenkisiä ihmisiä. Erilaisia vehkeitä hämmästeltiin, ihasteltiin ja kummasteltiin. Ennen kaikkea ilme oli hyvin positiivinen ja inspiroitunut.
Tapahtuma todisti jälleen kerran, että vahvan historian omaavilla laitteilla on todella suuri tilaus moottoreista nauttivien henkilöiden joukossa.
Itäharjun kisoja ajettiin aina vuodesta 1955 vuoteen 1965 saakka. Ajot lopetettiin, koska katsottiin niiden järjestämisen olevan Artukaisten lentokenttäradalla vaivattomampaa. Yleisö ei ollut samaa mieltä, eikä sitä Artukaisissa enää samalla tavalla ollutkaan.
Eniten moottoripyöräluokkien voittoja saavutti Itäharjun ajoissa australialainen Tom Phillis, joka voitti jo vuonna 1960 kaikki kolme kilpakoneluokkaa: alle 125-, alle 350- ja alle 500-kuutioiset. Phillis teki seuraavana vuonna 1961 läpimurron huipulle voittaen 125-kuutioisten maailmanmestaruuden ja tulemalla 250-kuutioisissa toiseksi. Phillis ei enää Itäharjulle saapunut ja hän menehtyi vuonna 1962 Man-saarella kaaduttuaan alle 350-kuutioisten luokassa.
Jarno ”Paroni” Saarinen kilpaili vielä junioriluokissa. Viimeisissä Itäharjun ajoissa alle 250-kuutioiset juniorit voittaneen Saarisen ajosta kirjoitettiin, että hän ajoi ”nahkapuku huolellisesti kiillotettuna” ja että hän oli niin ylivoimainen, että ”kiiltävät saappaat eivät olleet missään vaiheessa vaarassa likaantua”.
Autoissa kovin voittaja oli Curt Lincoln, joka voitti peräti kuusi kertaa. Lincoln olikin hallitseva hahmo Suomen kilpa-autoilussa 1950-luvulta 1960-luvun puoliväliin. Lincoln otti kaikki voittonsa kilpa- tai urheiluautoluokissa. Hän ei osallistunut vakioautoluokkiin, vaikka kilpailuissa ajettavilla vakioautoilla ei enää 1960-luvun alkuvuosista lähtien ollut oikeiden vakioautojen kanssa paljon muuta yhteistä kuin ulkonäkö. Viiden voiton mies Holger Laine otti taas voittonsa vakioautoluokissa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.