Hyppää pääsisältöön
Kuva
Pedro Acosta. Kuva KTM

MotoGP-sarjan sopimustilanne nyt ja miltä se näyttää vuodelle 2027

Teksti
Kuvat
15.10.2025

MotoGP-sarjassa puhaltavat muutostuulet, aivan kuten tapahtuu muissakin moottoriurheilun sarjoissa. Sääntömuutoksia tulee ja samaan aikaan kattojärjestöt pyrkivät viemään lajeja viihdyttävämpään suuntaan. MotoGP:ssä odotetaan sääntöuudistuksien lisäksi myös rakenteiden ravistelua. Tiimejä ohjataan suuntaan, jossa omistussuhteiden tasapainotus tasaisi tehdas- ja yksityistallien eroja. Tämä on suoraan kopioitu F1-sarjan puolelta. 

Sääntöuudistus tapahtuu kaudelle 2027 ja sen myötä kuutiotilavuus MotoGP-luokan pyörissä tippuu 1000-kuutioisista 850-kuutioisiin. Samalla korkeudensäätölaitteet kielletään, pienennetään aerodynamiikkaa ja rengastoimittaja vaihtuu Michelinistä Pirelliin. 

Kuljettajamarkkinat ovat niin ikään mielenkiintoisessa tilanteessa. Ensivuoden kokoonpano on selvä, mutta moni sopimus päättyy vuoden 2026 loppuun. Itse asiassa vain kolmen kuljettajan sopimus näyttäisi jatkuvan kaudelle 2027. Johann Zarcolla on sopimus LCR:lle ja hänen tiimikaveriksensa noussut Diogo Moreira kulkee monivuotisen diilin statuksella. Heidän lisäkseen Toprak Razgatlioglulla on pitkä sopimus, kun hän debytoi MotoGP:ssä Pramac Yamahalla ensi kaudella.

Huhuja liikkuu jo nyt paljon. Nicolo Bulega aloittaa Ducatin testikuljettajana ensi vuonna ja superbike-kuljettajan odotetaan siirtyvän MotoGP-sarjaan 2027. 

Isot tiimit ovat ilman kuljettajia ja huippunimet ohjaavat hyvin pitkälti tätä keskustelua. Hallitsevan mestarin Marc Márquezin nykyinen tehdassopimus ulottuu ensi kauden loppuun ja hänen liikkumisensa määrittää paljon. Mitä Márquez tulee tekemään? 

Yhtä mielenkiintoisia pelinappuloita ovat Aprilian Jorge Martin, Yamahan Fabio Quartararo ja Hondan Joan Mir. 

Suomalaisittainkin mielenkiintoinen talli KTM on mielenkiintoisessa tilanteessa. Aki Ajon ylivoimaisesti isoin tehtävä on pitää Pedro Acosta tiimissä. 

Alla listaus sopimustilanteista. 

 

MotoGP sopimustilanteet

Kuljettaja Talli Sopimus
Toprak Razgatlioglu Prima Pramac Racing Yamaha-sopimus vuoteen 2027
Johann Zarco LCR Honda Castrol Honda HRC-sopimus vuoteen 2027
Diogo Moreira LCR Honda Idemitsu Honda HRC -sopimus. Monivuotinen
Fermin Aldeguer Gresini Racing MotoGP Ducati-sopimus vuoteen 2026. Optio 2v
Marc Marquez Ducati Lenovo Team Ducati-sopimus vuoteen 2026
Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team Ducati-sopimus vuoteen 2026
Pedro Acosta Red Bull KTM Factory Racing KTM-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen
Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing KTM-sopimus vuoteen 2026.
Jorge Martin Aprilia Racing Aprilia-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen
Marco Bezzecchi Aprilia Racing Aprilia-sopimus vuoteen 2026. Monivuotinen
Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha-sopimus vuoteen 2026
Alex Rins Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha-sopimus vuoteen 2026
Luca Marini Honda HRC Honda-sopimus vuoteen 2026
Joan Mir Honda HRC Honda-sopimus vuoteen 2026
Fabio di Giannantonio Pertamina Enduro VR46 Ducati-sopimus vuoteen 2026
Franco Morbidelli Pertamina Enduro VR46 Sopimus vuoteen 2026
Alex Marquez Gresini Racing MotoGP Sopimus vuoteen 2026
Jack Miller Prima Pramac Racing Sopimus vuoteen 2026
Raul Fernandez Trackhouse MotoGP Sopimus vuoteen 2026
Ai Ogura Trackhouse MotoGP Sopimus vuoteen 2026
Maverick Vinales Red Bull KTM Tech3 Sopimus vuoteen 2026, monivuotinen
Enea Bastianini Red Bull KTM Tech3 Sopimus vuoteen 2026, monivuotinen


 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025