Hyppää pääsisältöön
Kuva
MotoGP

Mitä tapahtuu MotoGP:n kuljettajamarkkinoilla – Tässä ovat varmistetut kuljettajat ja kovimmat huhut

Teksti
Kuvat
22.7.2025

KTM

KTM:n neljän RC16-kuljettajan kokoonpano on paperilla turvattu vuoden 2026 loppuun saakka, mutta vahvat huhut ovat sekoittaneet pakkaa. Niiden mukaan tehdastiimin ja Tech3-tallin kuljettajat saattavat vaihtaa paikkaa. Nelikko säilyisi kuitenkin samana. 

KTM:n urheilujohtaja Pit Beirer vakuuttaa, että nelikko jatkaa ainakin ensi kauden, mutta kuten tapana on, huhuja liikkuu. Myös Enea Bastianinin on huhuttu vaihtavan maisemaa, mutta viralliset kommentit ovat selkeät, että nelikko säilyy ennallaan. 

HONDA

Hondalla voi tapahtua paljonkin, sillä kuljettaia on paljon vapailla markkinoilla. Ainoa vahvistettu kuljettaja on Joan Mir. Johann Zarco, Luca Marini ja Somkiat Chantra ovat vapaina. Honda on haaveillut Jorge Martinista tai Pedro Acostasta, mutta onko heillä mahdollisuuksia näihin kuljettajiin, todennäköisesti ei. Marc Marquezin paluusta on huhuttu, mutta nämä puheet on kiistetty hyvin vakuuttavasti.

YAMAHA

Fabio Quartararo ja Alex Rins Monster Energy Yamahalla ovat sopimuksillaan vuoden 2026 loppuun saakka.

Kuitenkin Quartararo on toistuvasti vaatinut kilpailukykyistä pyörää. Tämä kaikki siitä huolimatta, että hän on MotoGP:n parhaiten palkattu kuljettaja.

Yamahan epätoivo nousta jälleen huipulle tuo painetta myös Rinsin jatkolle, vaikka sopimus onkin voimassa.

Kuumin uutisen Yamahan tiimoilta on ollut se, että Pramac Yamaha saa ensi kaudeksi Toprak Razgatlioglun, joka siirtyy World Superbike -sarjasta MotoGP:hen.

Jack Millerin faneille uutinen on huono, sillä hänen sopimuksensa loppuu 2025.  Tämä tarkoittaa myös sitä, että Miguel Oliveiran tai kenties molempien kuljettajien paikka on uhattuna. 

DUCATI

Ducatilla on niin sanottu "unelmajoukkue" ja sen säilyminen ennallaan on vahvistettu eli Francesco Bagnaia ja Marc Márquez jatkavat kaudella 2026 tehdastiimissä.

Ducatin toinen tiimi, Gresini Ducati, jatkaa nykykokoonpanollaan eli Alex Márquez ja Fermín Aldeguer ovat kuljettajina myös ensi kaudella.

VR46-tallissa Fabio Di Giannantoniolla on kahden vuoden sopimus, joka alkoi tänä vuonna, joten hän jatkaa vielä kauden 2026, mutta Franco Morbidellin nykyinen sopimus kattaa vain kauden 2025 eli yksi Desmosedici saattaa vapautua vuodeksi 2026 ja siihen on huhuttu Pedro Acostaa. On kuitenkin todennäköistä, että Acosta ajaa kaudella 2026 KTM:n tehdastiimissä. 

APRILIA

Jorge Martin on Aprilian paketissa se kuljettaja, jota nyt seurataan. Huhut lentävät valtoimenaan, mutta mitään faktaa ei ole vielä tullut esiin. 

Hän allekirjoitti kahden vuoden sopimuksen kaudelle 2025, mutta ilmoitti halustaan käyttää ulospääsylauseketta etsiäkseen uuden tallin. Nyt hän on kuitenkin pyörtänyt päätöksensä ja vakuutellut, että jatkaa Aprilialla. Tehdastallin toinen kuljettaja, Marco Bezzecchi, on myös sidottu talliin vuoteen 2026 saakka.

Trackhouse Aprilia:

Raul Fernandez ja  Ai Ogura ovat talllin kuljettajia ja todennäköisesti jatkavat, vaikka Fernandezilla ei ole vielä varmaa paikkaa 2026.

 

Tallipaikkatilanne
Kuljettaja Talli Sopimustilanne
Marc Marquez Ducati Lenovo Team  2026
Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 2026
Pedro Acosta Red Bull KTM Factory Racing Monivuotinen sopimus
Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 2026
Jorge Martin Aprilia Racing Monivuotinen sopimus
Marco Bezzecchi Aprilia Racing Monivuotinen sopimus
Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 2026.
Alex Rins Monster Energy Yamaha MotoGP 2026.
Luca Marini Honda HRC 2025
Joan Mir Honda HRC  2026
Fabio di Giannantonio Pertamina Enduro VR46 2026
(Franco Morbidelli)? Pertamina Enduro VR46 2025
Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 2026
Fermin Aldeguer Gresini Racing MotoGP 2026
Miguel Oliveira Prima Pramac Racing 2026
Toprak Razgatlioglu Prima Pramac Racing 2027
Johann Zarco LCR Honda Castrol 2025
Somkiat Chantra LCR Honda Idemitsu 2025
Raul Fernandez Trackhouse MotoGP 2026
Ai Ogura Trackhouse MotoGP 2026
Maverick Vinales Red Bull KTM Tech3 Monivuotinen sopimus
Enea Bastianini Red Bull KTM Tech3 Monivuotinen sopimus


 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 6/2025