Suomen Moottoripyörämuseo on valittu TripAdvisor-sivustolla Lahden suosituimmaksi matkailukohteeksi – Tässä maistiaisia minkä takia se on niin suosittu
Suomen Moottoripyörämuseo on valittu TripAdvisor-sivustolla Lahden suosituimmaksi matkailukohteeksi jo kolmesti. Nyt vetonaulana on Otto Brandt Oy.
Otto Brandt Oy juhlii 120-vuotista taivaltaan ja pyöriä on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa Lahdessa.
Brandtin toiminta on nojannut vuodesta 1960 lähtien Honda-moottoripyörien maahantuontiin. Brandt onkin Euroopan vanhin yksityinen Honda tuotteiden maahantuoja.
Uudempi näyttelyhalli on valjastettu Honda tuotteille. Kirsikkana kakun päällä on kaksi CB 750 -pyörää eli niin sanottua Tuutti-Hondaa. Toinen niistä on Suomen ensimmäinen, joka koeajettiin ensimmäisen kerran Tekniikan Maailmassa vuonna 1969.
Toinen merkittävä Tuutti on se, jolla Hannu Bergroth ja Bengt ”Hiko” Haikola lähtivät kiertämään maapalloa vuonna 1974.
Tuohon aikaan moottoripyörällä ei päässyt Neuvostoliittoon, joten reitti piti suunnitella Euroopan läpi Turkkiin ja sieltä Kaukoitään. Nyt Tuutti on entisöity hienoon kuntoon.
Kolmas mielenkiintoinen laite on Hondan kolmipyöräinen mönkijä nimeltään ATV 90. Samanlainen esiintyi James Bond-elokuvassa Timantit ovat ikuisia vuonna 1971.
Neljäs huomiota herättävä peli on Honda Monkey, jolla edesmennyt Pertti ”Spede” Pasanen kurvaili 1960-luvun lopussa elokuvassa Pähkähullu Suomi.
Huomiota herättävää tässä näyttelyssä oli se, että moottoripyörien Toyota Corolla, eli Honda CBR 1100 XX loisti poissaolollaan.
Yksi mielenkiintoinen yksilö oli Honda CB 1100 R vuosimallia 1982. Malli suunniteltiin aikoinaan 6, 12 ja 24 tunnin kilpailuihin. Tehoa siinä oli 120 hevosvoimaa ja pyörä painoi 259 kiloa. Polttoainesäiliön koko on peräti 26 litraa, koska pyörä oli suunniteltu pitkän matkan kilpailuihin.
Kaiken kaikkiaan museossa on nähtävillä peräti 80 moottoripyörää ja mopoa. Kattaus on mielenkiintoinen ja museossa voi tutustua myös uusiin Royal Enfieldeihin..
Nuoriso kannattaa ottaa näyttelyyn mukaan, sillä heitä saattaa huvittaa Suzuki PV:n olematon koko. Siinä sitten vanhemmat voivat kehuskella, että saimme sellaisen kulkemaan 80-kuutioisella pytyllä reilusti yli 100 km/h.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.