
Koeajossa vuoden 2019 Ducati Diavel S – ääntä saa ja pitääkin olla
Ducati on aina valmistanut moottoripyöriä hiukan toisin muut. Merkki on tullut tutuksi L-2-tyyppisestä moottorista ja siitä, että he kulkevat aina siitä missä aita on matalin – ainakin jos mietitään äänidirektiivien täyttymistä. Uusi Ducat Diavel S on tästä malliesimerkki.
Juttu on julkaistu Vauhdin Maailman numerossa 5/2019
Moottoripyörään tarvitaan moottori, runko, etu- ja takajousitus sekä jarrut. Hyvä ajoasento ja riittävästi tehoa.
Ducati täyttää kriteerit komeasti. Siinä on jumalattoman suuri moottori. 1262 kuutiosenttiä takaavat sen, että kahden männän liikkeet tuntee ilman varvikelloakin. Tai oikeastaan se on tietokoneen näyttö, sillä mittaristo on korvattu TFT-näytöllä.
Jousituksen on valmistanut Öhlins. Jousitus suoriutuu tehtävästään mainiosti. Siinä on mukava alkuherkkyys, joka siloittaa tien pienet epätasaisuudet. Samaan aikaan jousitukseen on saatu kunnollinen hydraulinen kantavuus, joten kovemmissa heitoissa jousitus on sporttisen tiukka.
Brembon valmistamat jarrut ovat uskomattoman tunnokkaat – jopa pelottavan tehokkaat. Onneksi Ducatissa ovat lukkiutumattomat ABS-jarrut. Kilpailijoista poiketen ABS-tasoja saa vaihdettua.
Elektroniikkaa löytyy
Moottorin vaihdettavia tehomoodeja on kolme. Tehokkain antaa 117 kW ja vääntöä löytyy mukavat 129 Nm.
Vetoluiston rajoitus on säädettävissä, samoin keulimisenesto. Mutta totta kai Ducatia oli testattava ilman rajoitteita. 240 milliä leveä takarengas saa tehdä tosissaan töitä pyrkiessään varmistamaan pidon. Kun oikein runttaa mutkasta, takarengas alkaa antautua. Ducati painaa 244 kiloa, mutta syystä tai toisesta ohjauskulmat ovat kerralla saatu kohdalleen, sillä se taipuu mutkiin hienosti.
Parasta Ducatissa on vaihtoavustimen toiminta. Se sallii vaihteiden vaihdon – pienemmälle kuin suuremmallekin ilman kytkimen käyttöä. Ja vaihdettaessa pienemmälle tietokone antaa välikaasun vaihtohetkellä. Aivan kuin Formuloissa. Cool!
Ducatin ulkonäkö on vähintäänkin miehekäs. Käytännössä siinä on jumalattoman kokoinen moottori, jonka päälle on ripustettu pieni kehikko, jota voi hätätilassa kutsua rungoksi. ”Rungon” molempiin päihin on ripustettu jousitus.
Ihmetyttää, miten Ducati onnistuu aina hyväksyttämään näin kovaääniset moottoripyörät. Tosin ääntä saa ja pitääkin olla.
Ducati Diavel S on hieno moottoripyörä. Toki karvan vaille 32 000 € on paljon rahaa, mutta sillä saa komean ja sporttisen moottoripyörän.
i | Tekniikka |
Moottori: Kaksisylinterinen vesijäähdytteinen. Iskutilavuus 1 262 cm3, 106 x 71,5 mm, puristussuhde 13,0 teho 117 kW (159 hv) /9 500, vääntömomentti 129 Nm/7 500 r/min, 2 moottorin kansiin sijoitettua venttiiliä (DOHC), 4 pakko-ohjattua venttiiliä sylinteriä kohden Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisioveto ketjulla Alusta: Teräsputkirunko, jousitus edessä teleskooppihaarukka, takana keinuvarsi, edessä levyjarrut (320 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (265 mm), 2-mäntäinen jarrusatula Mitat ja massat: Pituus 227 cm, leveys 94 cm, akseliväli 160 cm, istuinkorkeus 78 cm, polttoainesäiliö 17 l, paino 244 kg, renkaat edessä 120/70 ZR 17, takana 240/45 ZR 17 CO2 päästö: 128 g/ km Ilmoitettu kulutus: Yhdistetty kulutus 5,4 l/100 km Hinta: 31 890 € Maahantuoja: RM Heino Oy, Tampere, www.ducati.fi
|
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.