
Ayrton Senna ei ollut koskaan ajanut ralliautoa, mutta hän lupautui Walesin metsään testaamaan B-ryhmäläistä – seuraukset olivat melkoiset
Kalle Rovanperä vaihtaa rallin formulaan, mutta 1986 Ayrton Senna vaihtoi formulan ralliin, tosin vain hetkeksi.
Kyse ei ollut mistään pr-tapahtumasta, vaan F1-maailman huipulle juuri nousemassa ollut brassi oli lupautunut koeajamaan ralliautoja Walesin metsässä brittiläiselle Cars and Car Conversions -julkaisulle, jonka toimittaja oli Sennan ystävä.
Matkalla testipätkälle neljä F1-kisaa jo voittanut Lotus-kuski kertoi, että ei ollut koskaan ajanut ralliautoa, hän oli vain lukenut niistä ja katsonut jonkin verran rallia televisiosta.
Ensimmäisenä Senna hyppäsi rallikuski Phil Collinsin Ford Sierra RS Cosworthiin. Collins ajoi pätkän Senna kyydissään, minkä jälkeen F1-tähti hyppäsi autosta ja huusi kaikille, että brittikuski oli hullu. Sitten oli Sennan vuoro ajaa. Collins antoi ohjeita, mutta Senna ei kuunnellut niitä. Collins muistutti vielä, että hän tarvitsee autoaan seuraavana viikonloppuna mestaruuden ratkaisevassa rallissa. Brassi ei kuunnellut sitäkään. Lotuksen ajovarusteisiin sonnustautunut Senna ajoi ensimmäisessä mutkassa ulos, ja Sierra pysähtyi kuuseen mutta ei onneksi vaurioitunut pahemmin. Anteeksi pyydellyt Senna pääsi takaisin tielle.
Sitten Senna ajoi muita paikalle tuotuja ralliautoja, jotka olivat Vauxhall Nova Sport, VW Golf GTI, tuunattu Ford Escort ja sokerina pohjalla B-ryhmän MG Metro 6R4, toki lehdistön käyttöön tarkoitettu versio eikä ihan aito MM-rallitykki.
Aikataulu oli niin kireä, että kolme neljästä paikalle luvatusta B-ryhmäläisestä ei ehtinyt testiin, ja autot piti haalia kasaan otetaan mitä saadaan -periaatteella.
Näillä autoilla ajettuaan Senna halusi ottaa rallikuski Collinsin vielä kyytiinsä. Muutamalla vedolla Senna oli leiponut itsestään rallikuskin.
”Se oli suorastaan runollista kyytiä. Hän käsitteli autoani kuin olisi ajanut sillä jo vuosia. Hän oli aluksi surkea – suorastaan huolestuttavan surkea – mutta se, kuinka nopeasti hän oppi auton metkut oli erittäin vaikuttavaa. Hän oli luonnonlahjakkuus”, Collins muisteli tapahtumaa Dirtfish-sivustolle.
Senna nautti päivästä enemmän kuin oli ajatellutkaan, erityisesti häntä miellyttivät Metro 6R4 ja kotitekoinen Ford Escort, jossa oli 3,4-litrainen ja 450-hevosvoimainen Cosworth V6 -moottori ja neliveto.
Ajorupeaman jälkeen Senna joi metsässä teetä ja söi voileipiä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.