
Kommentti: Kalle Rovanperä nousi heti formulaportaissa Tuukka Taposen ohi
Ensimmäinen huhu Kalle Rovanperän ralliuran päätöksestä kuultiin jo kaksi vuotta sitten, ja se myös piti paikkansa. Jo tuolloin tiedettiin, että Rovanperä halusi jatkaa ammattilaisuraansa moottoriradoilla, mutta formulat tulivat yllätyksenä. Itsekin ajattelin Kallen siirtyvän kilpailemaan GT3–luokkaan.
Lopettamispäätös on näkynyt Kallesta jo koko tämän kauden. Hänestä ei ole enää huokunut sitä samaa motivaatiota kaikessa tekemisessä, jota olemme hänestä tottuneet näkemään. Suurin kysymys nyt on se, että mihin Kalle tyytyy ja mitkä ovat hänen todelliset tavoitteensa tulevaisuudessa? Tähtääkö suomalaiskuljettaja tosissaan ykkösiin vai kouluttaako Toyota hänestä eri formulaluokkien kautta urheiluautojen MM-sarjassa kilpailevaan tiimiinsä kuljettajaa?
Japanin Super Formula- sekä FIA F2-sarjasta matka formula ykkösiin on enää yksi porras ylöspäin. Kalle nousi jo nyt formulaportaissa muun muassa Tuukka Taposen ohi. Ykkösiin pääsy vaatii FIA:n superlisenssin, johon vaadittavia pisteitä Rovanperällä ei ole ja juuri näitä hän lähtee ensi vuonna Japanin formulasarjasta keräämään. Viimeksi samaa reittiä pisteitä keräten ykkösiin nousi tänä päivänä Alpine-Renaultin F1-tallissa kilpaileva Ranskan Pierre Gasly.
Kun Toyota on Rovanperän matkassa mukana ja mikäli tulokset ovat 2–3 vuoden kuluttua ykkösten edellyttävällä tasolla niin Kallella olisi mahdollisuuksia päästä ainakin Haasin F1-talliin, joka tekee teknistä yhteistyötä Toyotan kanssa. Mutta aika ja tulokset sen sitten myöhemmin näyttävät.
Japanin Super Formula-sarjasta on noussut myös useita mestareita kestävyysautoilun MM-sarjaan, jotka ovat voittaneet mestaruuksien lisäksi muun muassa Le Mansin 24 tunnin ajon. Heitä ovat muun muassa Audin kuljettajalegendat ja Le Mansin voittavat Saksan André Lotterer ja Ranskan Loic Duval sekä Toyotan Kazuki Nakajima. Heistä Lotterer ja ja Nakajima kilpailivat myös ykkösissä.
Kestävyysajon MM-huipputiimiin pääsyyn ei tarvita FIA Superlisenssiä. Sarjassa kuljettajat luokittelee ACO ja FIA, jotka vaativat hypercar-tiimin kuljettajalta kultaiseen lisenssiin vaadittavaa suoritustasoa, johon kilpaileminen Super Formula ja F2-tasolla sekä rallin maailmanmestaruudet jo riittävät.
Mitä Kalle tosiasiassa tavoittelee? Ykkösiä vai urheiluautojen MM-sarjaa sekä Le Mansin voittoa Toyotan tehdasauton ratissa? Veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa. Formuloista Kalle saa kerättyä itselleen tarvittavaa kokemusta äärimmäisestä vauhdista sekä aerodynamiikan toiminnasta. Toyota kilpailee hypercarilla jo tulevalla kaudella myös Aasian Endurance-sarjassa, joten työpaikkoja riittää.
Kahden kolmen vuoden kuluttua Rovanperä olisi valmis hyppäämään hypercarin rattiin. Suoraa rallista siirtyminen protoauton ohjaimiin ei olisi onnistunut. Ja tämänhän jo koki multimestari Sebastien Ogier, jonka tulokset LMP2:n ratissa jäivät laihoiksi.
Formuloiden kautta tie kestävyysajon huipulle olisi Kallelle auki. Ja jos Rovanperä voittaisi Toyotan kanssa WEC–mestaruuden niin se olisi jo historiallista. Yksikään rallin maailmanmestari ei ole voittanut mestaruutta myös asfalttiradoilta.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.