Hyppää pääsisältöön
Kuva
Marko Mäkinen

Viisi kilpailijaa yritti ratin taakse ja radalle juovuksissa 2024

Toimittaja Marko Mäkinen otti viime vuoden viimeisessä kolumnissaan kantaa rallin MM-sarjaan ja AKK puheenjohtajavaaliin, joka on kohta ajankohtainen. Samalla hän nosti esiin alkoholista muodostuvan ongelman.
19.10.2025

Juttu julkaistiin Vauhdin Maailman numerossa 11/2024 ja verkossa tammikuun 1. päivä tänä vuonna. 

 

RALLIN MM-SARJA SAATIIN dramaattisten vaiheiden jälkeen päätökseen Japanissa. Hyundai voitti historiansa ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden, jonka tallille toi jo ikuiseksi kakkoseksi parjattu, 11 kautta mestaruutta metsästänyt Hyundain luottokuljettaja, Thierry Neuville sekä hänen kakkosohjaajansa Martijn Wydaeghe.

Toyota pelasti Japanissa kautensa, yltämällä kotikilpailussaan kahdeksannen kerran valmistajien maailmanmestariksi. Toki mestaruuden saavuttamiseen tarvittiin Hyundain Ott Tänakin ulosajo ja keskeytys rallin johtoasemassa, jonka jälkeen Toyota-kaksikko Elfyn Evans ja Sebastien Ogier ylsi rallissa kaksoisvoittoon.

SUNNUNTAIN KILPAILUPÄIVISTÄ oli jo muodostua Toyotalle kohtalokas, sillä talli menetti kauden aikana valtavan määrän MM-pisteitä etenkin kokeneen Ogierin viimeisen kilpailupäivän ajovirheitten takia. Ogier teki tänä vuonna yhtä paljon virheitä kuin viimeksi MM-kaudella 2009, jolloin hän keskeytti neljästi. 

Mutta Japanissa monimestari ajoi tasollaan, ja kellotti vajaasta MM-kaudestaan huolimatta kauden aikana eniten pohja-aikoja (50 kpl). Ajettuihin erikoiskokeisiin nähden kauden nopein kuljettaja oli Toyotan Kalle Rovanperä, joka ajoi pohjat keskimäärin joka viidennellä erikoiskokeella.

Toyota saa onnitella Jyskän tiimiä myös erinomaisen WRC2-auton rakentamisesta. Ensimmäisellä WRC2-kaudella Toyotalla voitettiin muun muassa Sami Pajarin toimesta WRC2- ja Roope Korhosen ajamana rallin Suomen mestaruudet. Toki kuljettajien panosta mestaruuksien eteen ei ole syytä väheksyä. Isot onnittelut mestareille ja Pajarille erikseen noususta Rally1-tasolle!

Kuluvan kauden onnistuja oli myös rallin MM-sarjan parjattu promoottori, joka myös teki päättyneellä kaudella hyvää työtä. WRC-promoottorin tukemana nuoret rallikuljettajat, kuten Sami Pajari ja Martin Sesks, pääsivät ajamaan Rally1-autolla näyttöjä sekä tärkeää Rally1-kokemusta. VM:n tietojen mukaan WRC-promoottorin tuki jatkuu ensi kaudella Rally1-tallien suuntaan, jotta tallit pystyisivät ajattamaan neljännessä autossaan lisää nuoria tulevaisuuden rallilupauksia. Myös nuorille naisrallikuljettajille suunnattu Beyond Rally Women’s Driver Development -kykykilpailu saa jatkoa.

PARAS UUTINEN rallin MM-sarjasta kuultiin jo ennen Japanin MM-rallia, kun FIA ja MM-sarjan promoottori ilmoittivat, että Rally1-autojen kiistellystä hybridijärjestelmästä luovutaan tulevan kauden alusta. Käyttövoiman osalta rallin tuleva kehityssuunta on siten fossiilittomat polttoaineet, joka olisi jo alun perinkin pitänyt olla lajin keihäänkärki sitoutumisessa ralliautoilun ympäristövaikutusten vähentämiseen.

Muutoksen myötä Rally1-autot ovat 80 kg kevyempiä. Autojen minimipaino putoaa 1 260 kilosta 1 180 kiloon. Painonsäästö syntyy kokonaisuudessaan 84 kg painavan hybridijärjestelmän poistamisesta. Kun Rally1-auton tehopainosuhteen halutaan pysyvän ennallaan, niin turbon imuilman kuristajan halkaisija kapenee tulevalle kaudelle 36 millistä 35 milliin.

Päätös tuo tiimeille kaivattuja säästöjä. Yhden hybridiyksikön hinta pyörii tällä hetkellä noin 150 000 euron tasolla ja tiimit joutuivat huollattamaan yksiköt valmistajalla. Lisäksi hybridiyksiköt piti kuljettaa MM-osakilpailuihin eri kyydeillä, ja nämä yhdessä lisäsivät järjestelmän käyttökustannuksia tuntuvasti.

SUOMALAISEN AUTOURHEILUN kattojärjestön puheenjohtajakin vaihtuu. Uudelta tulevalta puheenjohtajalta toivon lehmän hermoja, pitkäjänteistä työtä sekä laaja-alaista näkemystä ja riittävää huomiota koko autourheilukenttään, ja siellä etenkin perusharrastajien, seurojen sekä vapaaehtoistyötä seuroissa tekevät toimitsijoiden suuntaan. Kotimaisen autourheilun perustukset ovat olleet rikki jo vuosia ja tukijalat on saatava kuntoon. 

Nykyisen sotkun selvittäminen on valtava haaste, ja sen korjaaminen vaatisi lisää peiliin katsojia ja irtisanoutumisia, mutta yrittää kannattaa. Suomen kokoisessa maassa ei pitäisi olla kuin yksi autourheilun lajiliitto, jonka eteen kotimaisen autourheiluyhteisön tulisi tehdä yhdessä työtä. Saman katon alla toimiminen vaatisi isoja myönnytyksiä puolin ja toisin, mutta samaan neuvottelupöytään on vain päästävä. Laaja-alainen koko kentän kattava yhteistyö on kotimaisen autourheilun elinehto.

JA LOPUKSI AUTOURHEILU ja alkoholin vaikutuksen alaisena kilpaileminen. Päättyneellä kaudella Suomessa jäi kiinni peräti viisi kilpailijaa alkoholin vaikutuksen alaisena kilpailemisesta. Tosin he eivät päässeet vielä ratin taakse, mutta olivat kiinni jäädessään kilpailuun osallistumassa. 

Näistä neljä tapausta kirjattiin jokamiesluokan Kardaanikunkun yhteydessä ja yksi liittyi SM-kiihdytyskilpailuun. Lisäksi yhdessä kartingin SM-kilpailussa mekaanikko toimi tehtävässään alkoholin vaikutuksen alaisena. Parasta tapahtuneessa on se, että valvontaa suoritetaan ja että se toimii.
 

Marko Mäkinen
Marko Mäkinen

Kirjoittaja on yli 40 vuotta moottoriurheilussa työskennellyt valokuvaaja, toimittaja, rallikuljettaja ja -kartanlukija. Vauhdin Maailman avustajana hän aloitti vuonna 1976.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025