Karting-vanhemman arkea: ”Tämä on onnellista aikaa”
Karting on vääjäämättä laji, missä nuoren kanssa pitää olla mukana ainakin toinen vanhemmista. Lapinlahtelainen Pasi Puustinen kiertää käytännössä koko kesän 11-vuotiaan tyttärensä Lumin kanssa ympäri Suomea kilpailuissa.
Moni voisi nähdä sen kuormittavana, mutta Puustinen on pelkästään onnellinen saadessaan tyttärensä kanssa yhteistä aikaa.
”Olen elänyt kiireistä yrittäjän arkea. Tämä on antanut meille ison mahdollisuuden olla yhdessä ja rakentaa isä-tytär-suhdetta. Tämä on ollut ihan mahtavaa, kun olemme saaneet olla yhdessä ja löytäneet paljon ystäviä ja kavereita ympäri Suomen. Ilman kartingia en varmaan olisi ollut näin paljon Lumin kanssa, on tämä ihan mahtavaa. Tämä on rikastuttanut paljon elämää”, Puustinen sanoo Vauhdin Maailmalle.
Pasi Puustinen ajoi itse jokusen vuoden rallia harrastuksena, muuta kosketuspintaa hänellä ei moottoriurheiluun ole. Nyt on, koska mies päätti lähteä mukaan SM-sarjan Expert-luokkaan.
”Minulla on rallitaustaa vuosilta 2017-2019. Se oli ihan kivaa, mutta kartingiin verrattuna se aika on perheeltä pois. Kun Lumi alkoi ajaa kilpailuja, ajattelin itse, että tuohan voisi olla hauskaa hommaa. Ja myös se, että jos ajaisin itsekin, voisin ymmärtää lajista enemmän ja opettaa paremmin. Kun lähdin, jäin nopeasti kilpailemiseen koukkuun.”
Ruokahalu on myös alkanut syödessä kasvaa, vaikka molemmat ajavat myös IAME:ssa.
”Expert-luokassa on vain kaksi osakilpailua. Olenkin miettinyt, pitäisikö seuraaviin kisoihin lähteä ajamaan OKN Senioreihin. Kauhean pitkältä tuntuu tauko omien kisojen välillä, kun paikan päällä kuitenkin ollaan. Tuntuu hiukan turhauttavalta, jos ei pääse itse ajamaan kilpaa, radalle olisi kova hinku.”
Yhteistä aikaa
Isä ja tytär tekevät kisareissut pääosin kahdestaan. Välillä muukin perhe pääsee nauttimaan kisatunnelmasta. Kun Pasin vaimon kesäloma alkaa, hän ja Lumin 4-vuotias pikkuveli Eelis lähtevät mukaan kisareissuille. Ei ole ihan älyttömän vaikea kuvitella, että parin vuoden päästä Eelis jo haluaa oman auton.
”Katsotaan. Jos niin käy, mahtaako iskän rahat enää riittää, jos pitäisi ajattaa kolmea autoa?”, Pasi Puustinen naurahtaa.
Raha näyttelee isoa osaa jo nuorten kartingissa. Se ei kuitenkaan vielä ole noussut kynnyskysymykseksi.
”Onhan tämä ikävä kyllä aika kallis harrastus. Rengaskustannukset ovat melkoiset, kun pitää harjoitella myös uusilla renkailla. Kun autoa säädetään sopivaksi tietylle radalle, pitää aina olla erilaisia akseleita ja varaosia. Sitten on myös tiimimaksut. Mitä korkeammalla tasolla ollaan, sitä kalliimpaa tämä on”, Pasi Puustinen sanoo.
Toisaalta elämä on valintoja täynnä.
”Monesta muusta asiasta pitää tinkiä, jos haluaa kilpailla ja harjoitella aktiivisesti. Ja käsittääkseni kerranhan täällä eletään, joten tehdään sitä mistä nautitaan. Varmasti Lumi muistaa nämä karting-touhut vielä vanhainkodissakin.”
Kumpi olisi nopeampi samalla autolla, isä vai tytär?
”Uskon, että tänä kesänä minä vielä olisin. Ensi vuonna, kun Lumi siirtyy junioriluokan autoon, niin voisi olla ihan toisin. Ja toki toivonkin niin.”
Kova hinku ajamiseen
Edes pitkät matkat kilpailuihin ja harjoituksiin eivät haittaa. Kaikkeen tottuu.
”Meiltä ajaa ruokatauolla Poriin kuusi ja puoli tuntia. Mutta siihen on totuttu, kun melkein joka viikonloppu mennään jonnekin. Ei se tunnu ollenkaan pahalta. Päästään tekemään yhdessä mukavien kavereiden kanssa kivoja asioita, mistä nautimme. Mutta onhan se välillä raskasta, kävimme kahdesti Vihdissä harjoittelemassa ja sinnekin ajaa viisi ja puoli tuntia. Italiaan lentää neljässä tunnissa.”
Moottoriurheilu on moneen muuhun lajiin verrattuna ohdakkeinen maailma. Monessa lajissa riittää puhdas lahjakkuus, moottorimaailmassa raha ja muutkin aspektit nousevat väistämättä esille. Lumi on sanonut ääneen haluavansa isona formulakuljettajaksi.
”Olemme puhuneet siitä. Aikaisemmissa haastatteluissa hän on aina sanonut, että hänestä tulee formulakuski. Minusta on ihan hauskaa, että hän saa elää sellaisessa lapsen leikkimaailmassa F1-haaveessa. Mutta katsotaan, miten asiat menevät, hirveän kova motivaatio hänellä on ajaa ja harjoitella. Viimeksi, kun oli kisaviikonloppu, Lumi alkoi kysellä jo tiistaina, että joko iskä voitaisiin lähteä”, Pasi Puustinen kuvaa tyttärensä intoa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.