
VM seuraa: Japanin F1-osakilpailu – Verstappen ajoi voittoon
Verstappen voittaa Japanin osakilpailun
Kierros 53/53
Max Verstappen ajaa todella varmasti ja pystyy pitämään eron Lando Norrisiin yli sekunnissa. Verstappen ei tee virheitä, vaan tekee kellon tarkkaa työtä. Ero McLaren-kuljettajien välillä myös tasaantuu, eikä Piastri varmasti ole tyytyväinen tilanteeseen. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mitä Piastri olisi tehnyt Verstappenin perässä. Toisaalta, jos varikkopysähdys olisi mennyt Norrisin pillin mukaan, hän olisi saattanut ajaa voittoon. Kaikesta huolimatta Verstappen teki jälleen kerran kovaa työtä ja ajoi voittoon varmoin ottein. Norris on toinen ja Piastri kolmas.
Neljänneksi ajaa Leclerc, viidenneksi Russell ja kuudenneksi Antonelli. Hamilton oli seitsemäs, Hadjar kahdeksas, Albon yhdeksäs ja Bearman kymmenes.
Sij. | kuljettaja | Ero | Aika | |
---|---|---|---|---|
1 | MAX VERSTAPPEN | 1:31.548 | ||
2 | LANDO NORRIS | +1.423 | 1:31.423 | |
3 | OSCAR PIASTRI | +0.706 | 1:31.039 | |
4 | CHARLES LECLERC | +13.968 | 1:31.745 | |
5 | GEORGE RUSSELL | +1.265 | 1:31.431 | |
6 | ANDREA KIMI ANTONELLI | +1.309 | 1:31.696 | |
7 | LEWIS HAMILTON | +10.511 | 1:31.423 | |
8 | ISACK HADJAR | +7.952 | 1:31.500 | |
9 | ALEXANDER ALBON | +3.233 | 1:31.154 | |
10 | OLIVER BEARMAN | +14.162 | 1:32.549 | |
11 | FERNANDO ALONSO | +2.804 | 1:32.280 | |
12 | YUKI TSUNODA | +1.068 | 1:32.088 | |
13 | PIERRE GASLY | +3.721 | 1:33.169 | |
14 | CARLOS SAINZ | +12.007 | 1:31.238 | |
15 | JACK DOOHAN | +7.185 | 1:32.960 | |
16 | NICO HÜLKENBERG | +0.643 | 1:32.804 | |
17 | LIAM LAWSON | +0.777 | 1:33.243 | |
18 | ESTEBAN OCON | +0.704 | 1:33.106 | |
19 | GABRIEL BORTOLETO | +0.459 | 1:32.949 | |
20 | LANCE STROLL | +21.981 | 1:32.052 |
Loppuratkaisu käsillä
47/53
Norris on 1.1 sekuntia Verstappenista, eikä saa DRS-etua. Piastri on Norrisin perässä noin sekunnin päässä ja pistää selkeästi kaiken peliin. Viimeiset kierrokset tulevat olemaan tiukkoja. Piastri painaa siipi auki, mutta ei vaan pääse edes yrittämään ohitusta. Samaan aikaan Antonelli painaa kovia aikoja tauluun, mutta ajaa myös mutkan pitkäksi.
– Olet nopein kuljettaja radalla, hänelle sanotaan.
– Teen kaikkeni, Antonelli sanoo takaisin.
Piastri sanoo ajavansa lujempaa
Kierros 44/53
Piastri sanoo radiossa, että hän pystyy ajamaan lujempaa ja ottaa Verstappenin vielä. Radiokeskustelu käy kuumana. Piastri tekee selväksi, että hän on nopeampi. Verstappenille sanotaan, että McLaren empii. Piastri on aivan Norrisin takaluukussa kiinni. Leclerc on lähes kymmenen sekunnin päässä kärkikolmikosta.
Tilanne kiristyy
Kierros 40/53
Piastri kutistaa eron Norrisiin alle sekuntiin. Norris Verstappenista 1.5 sekuntia. Kohta näemme saako Piastri ohittaa Norrisin vai vaihtavatko paikkoja tiimin pyynnöstä.
– Minä antaisin heidän kilpailla rauhassa, enkä vaihtaisi paikkoja. Emme tiedä mikä Norrisin tilanne oikeasti on, Aaro Vainio sanoo Viaplayn lähetyksessä.
Tilanne nyt Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Russell, Antonelli, Hamilton.
Verstappenille lupa ajaa kovempaa
Kierros 36/53
Max Verstappenille sanotaan radiossa, että hän voi ajaa nyt myös hiukan lujempaa. Ero on nyt Norrisiin 1.5 sekuntia, joten mielenkiintoista nähdä, alkaako ero kasvamaan. Norris yrittää puskea ja Verstappenille tehtiin selväksi, että nyt on aika ajaa lujempaa.
Nuorin ikinä
Kierros 34/53
Kimi Antonelli on kaikkien aikojen nuorin F1-GP:tä johtanut kuljettaja. Antonelli ajaa varikolle ja Verstappen ottaa kärkipaikan. Norris on toisena noin 1.5 sekuntia kärjestä. Piastri ajaa 1.6 sekunnin päässä Norrisista kolmantena, Leclerc neljäntenä ja Russell viidentenä. Antonelli palaa radalle kuudenneksi ja Hamilton on hänen perässään seitsemäntenä. Kaikki kärkikuskit ovat kovilla renkailla, Hamilton on ensimmäinen, jolla mediumit alla.
Mutinaa radiossa
Kierros 30/53
Gasly ja Alonso kärsivät molemmat hitaista varikkopysähdyksistä. Molemmilla menee yli neljä sekuntia. Albonin pysähdys on parempi, mutta hän on silti tyytymätön talliinsa.
– Tässä ei ole mitään järkeä, ihan naurettavaa, hän mutisee nähdessään strategiansa toteutuvan. Hän pysyy kuitenkin Bearmanin edellä, kuten oli ennenkin pysähdyksiä. Albon ottaa kuitenkin paljon radioaikaa ja mussuttaa todella kovaa. Mikään ei nyt tunnu miellyttävän tätä kuljettajaa.
Ei rangaistuksia
Kierros 28/53
Keli säilyy hyvänä ja kilpailun kärjessä painaa Antonelli ja perässä Hamilton. Toki nämä kaksi menevät vielä varikolle. Verstappen painaa kärjessä ja Norrisille kerrotaan, että varikkoepisodista ei tule mitään sanktioita suuntaan tai toiseen.
Nyt tapahtuu kummia!
Kierros 22/53
Seuraavaksi kärkikaksikko sisään eli sekä Verstappen että Norris. Kilpailu käy kuumana ja Norris ajaa ulostulossa hiekalle. Norris valittaa, että Verstappen pakotti hänet ulos, mutta Verstappen oli selkeästi edellä. Radiokeskustelu käy kuumana. Norris valittaa Verstappenin toiminnasta ja Verstappen puolustautuu. Hän sanoo, että Norris otti varikkolimittelin liian aikaisin pois päältä. Samalla Antonelli nauttii johtopaikastaan ennen kuin menee varikolle.
Varikolla tapahtuu
Kierros 21/53
Russell oli ensimmäinen kärkikuskeista, joka tuli sisään. Seuraavaksi varikolle kutsuttiin Piastri. Russell tippui sijalle 13 ja Piastri sijalle yhdeksän.
Ratkaisun hetket lähestyvät
Kierros 20/53
Ratkaisun hetket lähestyvät, mikäli kilpailu ajetaan läpi yhdellä varikkopysähdyksellä. Norris alkaa ajamaan Verstappenia kiinni ja ero kutistuu koko ajan. Norrisille kerrotaan, että vauhti on hyvää. Verstappen kysyy, että pitääkö puskea. Russel tulee varikolle.
Verstappenlla selkeä etu
Kierros 16/53
Norrisille kerrotaan tiimiradiossa, että renkaiden kuluminen ei tule olemaan ongelma, sillä ainoa tapa saada renkaat loppumaan on ylikuumeneminen. Tämä tarkoittaa, että toisen perässä ajaminen tulee olemaan hankalaa hallita, ja Verstappenilla on nyt selkeä etu, kun hän saa ajaa puhtaassa ilmassa kärjessä.
Piastri kutistaa jälleen eroa Norrisiin.
Lap 10/53: @Charles_Leclerc running strong in P4, defending against RUS who is in DRS range pic.twitter.com/oA6fYMTE9f
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) April 6, 2025
Piastri jää
Kierros 14/53
Verstappen ja Norris ajavat lähes samoja kierrosaikoja. Ero on pieni, mutta Piastri alkaa yllättäen jäädä. Hän on nyt 1,7 sekuntia tallikaverinsa perässä kolmantena, renkaat saattavat kärsiä perässä ajamisesta. Russell pysyy edelleen Leclercin DRS-etäisyydellä. Mercedes-kuskilla on pullat hyvin uunissa.
Sadetta luvassa
Kierros 11/53
Lando Norrisille kerrotaan tiimiradiossa, että kierroksella 20 saattaa tulla vettä, mutta se on todella pientä, eikä vaikuta suunnitelmiin mitenkään.
Hamilton ajaa nyt samoja kierrosaikoja kuin Leclerc, vaikka hänen tallikaverinsa ajaa medium-renkailla. Strategia näyttää hyvältä Hamiltonin kannalta, mutta mielenkiintoista nähdä, saako hän Antonellin ohitusetäisyydelle.
Ero kasvaa
Kierros 7/53
Verstappen painaa pikkuhiljaa maisemaan. Ero Norrisiin kasvaa ja on nyt jo kaksi sekuntia. Piastri on alle sekunnin päässä tiimikaveristaan.
Verstappen kärkeen
Kierros 1/53
Startti on tapahtunut ja Max Verstappen hoitaa lähdön nimiinsä vakuuttavalla tavalla. Lähtö saadaan hoidettua siististi, eikä mitään ylimääräistä tapahdu. Lando Norris on ensimmäisen kierroksen jälkeen toisena, synttärisankari Oscar Piastri kolmantena, Charles Leclerc neljäntenä, George Russel viidentenä ja Kimi Antonelli kuudentena.
Let's race! 👊#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/SFQwaOhyvl
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Keli on viileä
Japanin Suzukan F1-GP on valmiina käynnistymään. Keli on yhä pilvinen ja radan pinta on selvästi viileämpi kuin aikaisemmin viikonlopun aikana. Eilen lämpötila vaihteli 39:n ja 34 asteen välillä, mutta tänään se on tällä hetkellä vain 21 astetta. Ilman lämpötila on 14 astetta, eli varsin viileää.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.