Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kuva: GettyImages
Ayrton Sennan muistolle. Kuva: GettyImages

Kauan eläköön kuningas – Pelastiko Ayrton Sennan kuolema Max Verstappenin isän hengen?

Elokuun lopussa 1996 hollantilainen F1-kuljettaja Jos Verstappen ajoi varikolle Belgian GP:n kymmenennellä kierroksella Footwork-auton kaasupoljinongelman takia. Tiimi ei kuitenkaan löytänyt autosta mitään vikaa, ja Verstappen palasi Span radalle.
Kuvat
24.10.2025

Melkein heti eli 11. kierroksella Verstappenin Footworkin etuakselin ja renkaan kiinnityskohta hajosi Stavelot-mutkassa. Auto sinkoutui hurjalla vauhdilla radan suojavalliin.

Tv-kamerat eivät todistaneet kilpailun peräpään kuljettajan ulosajoa, mutta se oli raju, sillä autosta irtosi melkein koko vasen kylki.

Kilpailun toimitsijat noukkivat Footworkin osia ja renkaita radalta, kun Verstappen poistui autonromusta omin avuin. Ohjaamosta kavuttuaan hän makasi hetken nurmella, kunnes nousi istumaan. Radan lääkintähenkilökunta tarkisti Verstappenin voinnin, mutta pian hollantilainen käveli onnettomuuspaikalta huojuen ja kasvojaan pidellen. Tätä kaikkea kuvattiin jo helikopterista.

Verstappen menetti törmäyksesä hetkeksi muistinsa kokonaan, ja hänet vietiin sairaalaan Liegeen, josta hän pääsi kotiin oltuaan vuorokauden tarkkailtavana. Hän ei saanut mainittavia näkyviä vammoja.

Kahden viikon kuluttua Verstappen ajoi taas kilpaa Italian GP:ssä Monzan radalla.

Jos Verstappen olisi voinut menettää Span järisyttävässä ulosajossa paljon enemmän kuin muistinsa. Samoin koko formula 1.

Kuva

 

Ayrton Sennan kuolema

Brasilialainen Ayrton Senna kuoli Imolan radalla vappupäivänä 1994, kun hänen Williams-autonsa törmäsi betonimuuriin kilpailun seitsemännellä kierroksella.

Edellisen päivän aika-ajoissa San Marinon GP-viikonloppuna oli kuollut itävaltalainen Roland Ratzenberger.

Varsinkin 34-vuotiaan Sennan kuolema järkytti ihmisiä ympäri maailman, sillä hän oli karismaattinen supertähti, kolminkertainen maailmanmestari. Brasiliaan julistettiin kolmen päivä suruaika.

Syitä ja syyllisiä etsittiin vimmalla. Ja etsitään yhä. Valtionsyyttäjä syytti Sennan kuolemasta Williams-tallin omistajaa Frank Williamsia, teknistä johtajaa Patrick Headia ja pääsuunnitelijaa Adrian Neweyä sekä kilparadan kolmea toimitsijaa. Lopulta kuolemantuottamuksesta syytettiin vain Headia ja Neweyä, joilla syyttäjä vaati vuoden ehdollista vankilatuomiota. Syyttäjän mukaan Williams-auton ohjauslaite petti, mikä johti ulosajoon. Newey vapautui syytteestä vasta 2005, ja Headin kohdalla rikos vanheni 2007.

Newey myönsi elämänkertakirjassaan How to Build a Car, että Sennan auton ohjaustanko oli huonosti suunniteltu.

Sennan dramaattinen kuolema muutti F1-maailman täysin. Enää tärkeintä ei ollut pelkkä vauhti, vaan yhtäkkiä lajin valtavia voimavaroja uhrattiin ennennäkemättömästi myös kuljettajien turvallisuuden kohentamiseen. Jo vireillä olleissa turvaprojekteissa painettiin kaasu pohjaan, ja uusia hankkeita polkaistiin käyntiin liukuhihnalta.

Brasilia on yli 200 miljoonan asukkaan valtava valtio. Viisi vuotta sitten tehdyn kyselyn mukaan 90 prosenttia brasilialaisista on kuullut Ayrton Sennasta, jonka säätiö on auttanut kymmeniä miljoonia brasilialaisia oppilaita ja satoja tuhansia opettajia kouluttautumaan, kertoo Autosport-lehti.

Ayrton Sennasta tuli kuolematon. Melkein samoin kävi F1-kuljettajille, kun uusi F1 syntyi.

Sennan ja Ratzenbergerin turmien jälkeen eli 30:n viime vuoden aikana vain yksi F1-kuljettaja on kuollut kisaradalla tai F1-kilpailun vuoksi. Ranskalainen Jules Bianchi törmäsi 2014 Japanin GP:ssä autollaan nostotraktoriin ja sai päävamman, johon hän menehtyi yhdeksän kuukautta myöhemmin.

 

Kuva
Ayrton Senna. Kuva: GettyImages

 

Niskatuki ehkä pelasti

Palataan vuoteen 1996 ja Belgian GP:hen.

Kaudelle 1996 formula 1 -luokan autoihin oli tehty kaksi kuljettajan turvallisuutta huomattavasti kohentanutta uudistusta: korotetut ohjaamon reunat ja törmäysenergian itseensä imevä niskatuki. Ne varjelivat kuljettajan päätä.

Myös kauden 1996 uudistusten, korkeampien ohjaamon reunojen ja kuljettajan niskatuen, ehdoton lähtölaukaus oli vuoden 1994 Imolan traaginen viikonloppu.

Kun Sennan ja Ratzenbergerin onnettomuuksista oli kulunut 20 vuotta eli keväällä 2014, Autosport-lehti haastatteli Andy Melloria, joka oli silloin Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun turvallisuusinstituutin tekninen johtaja. Autosportin teemana oli se, kuinka paljon turvallisemmiksi F1-kuljettajien työolot muuttuivat Sennan traagisen ulosajon seurauksena.

Mellor nosti esiin erityisesti kauden 1996 uudistukset eli ohjaamon korotetut reunat ja uuden niskatuen. Mellorin mukaan Jos Verstappenin ulosajo Span radalla oli ensimmäinen onnettomuus, jossa niskatuki mahdollisesti pelasti F1-kuljettajan hengen.

-Niskatuki tuhoutui. Se otti vastaan kaiken sen energian, joka olisi muuten suuntautunut kuljettajan kypärään ja päähän, Mellor sanoi.

13 kuukautta ja 6 päivää tuon Jos Verstappenin onnettomuuden jälkeen syntyi hänen poikansa, Max Verstappen. Max Verstappenin synnyinpaikasta Belgian Hasseltista on vain alle tunnin ajomatka Span radalla, jossa hänen isänsä tömähti voimakkaasti rengasvalliin.

Tämä on rankkaa jossittelua, mutta ehkä Ayrton Sennan kuolema pelasti epäsuorasti Jos Verstappenin hengen. Nyt F1-maailmaa dominoi poika-Verstappen, jota on verrattu monesti juuri Sennaan.

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025