FIA julkisti uuden terminologian F1-sääntöihin kaudelle 2026
F1 ja FIA ovat paljastaneet uutta terminologiaa tehdäkseen uusien sääntöjen ymmärtämisestä helpompaa faneille.
FIA on julkaissut kuvia perustuen hiljattain päivitettyihin teknisiin sääntöihin. Ensi vuonna moni asia muuttuu ja sen myötä autoissa on aktiivinen aerodynamiikka, 200 milliä lyhyempi akseliväli ja 100 milliä kapeampi runko. Myös painoa on hivenen kevennyt ja nyt vähimmäispaino on 770 kiloa.
Tuoreissa kuvissa näkyy pieniä päivityksiä sivuponttooneihin, sillä likaisen ilman vähentäminen on yksi uuden sääntökokonaisuuden päätavoitteista. Kokonaisvastuksen pitäisi vähentyä noin 40 %. Uusien autojen pitäisi tuottaa 15–30 % vähemmän downforcea edelliseen sukupolveen verrattuna.
Kuvissa on esillä Pirellin logo. Renkaat pysyvät 18-tuumaisina.
Ensiesittelyssä uusiin sääntöihin sisältyivät X-mode ja Z-mode aktiivista aerodynamiikkaa varten sekä Manual Override Mode ohitusapuna. Manual Override Mode lyhennettiin fanien toimesta kirjainyhdistelmällä MOM ja se otettiin käyttöön, koska DRS katoaa aktiivisen aerodynamiikan myötä.
FIA halusi yksinkertaistaa kaikkea terminologiaa ennen vuotta 2026, jotta asiat eivät faneista tuntuisi liian monimutkaiselta.
Tästä eteenpäin Manual Override Mode tunnetaan nimellä Overtake. Kuljettaja saa käyttää sitä vain ollessaan yhden sekunnin sisällä edellä ajavasta autosta havaintopisteessä. Suurin ero on se, että ohitusapu syntyy lisäsähkötehosta. Kaksi muuta termiä sähköjen osalta ovat: Boost ja Recharge.
Boost Mode tarkoittaa energianvapautusta ERS-järjestelmästä. Kuljettaja saa itse päättää, missä kohtaa kierrosta hän käyttää saatavilla olevan energian hyökkäämiseen tai puolustamiseen. Tämä on mielenkiintoinen uudistus ja se tulee varmasti olemaan taktisesti merkittävässä roolissa, ja varikkopuheiden mukaan tiimit odottavat näkevänsä ohituksia epätavallisissa paikoissa. Recharge on tila, jossa energiaa kerätään takaisin akkuun.
Myös aerodynamiikan termejä on FIA:n toimesta yksinkertaistettu. Alkuperäisiä X-mode ja Z-mode termejä ei enää pidetä tarpeellisina. Niitä kutsutaan nyt yksinkertaisesti nimillä Straight Mode ja Corner Mode.
“Straight Mode on aktiivisen aerodynamiikan tila, jossa etu- ja takasiipien läpät avautuvat ilmanvastuksen vähentämiseksi ja huippunopeuden kasvattamiseksi. Se on käytettävissä kaikille autoille ennalta määrätyissä kohdissa rataa, riittävän pitkien suorien aikana”, FIA:n tiedonannossa kerrotaan.
“Corner Mode on aktiivisen aerodynamiikan tila, jossa etu- ja takasiipien läpät pysyvät normaalissa, suuren downforcen asennossa mutka-ajon maksimoimiseksi.”
FIA kertoi, että näitä termejä on palloteltu erilaisissa faniryhmissä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.