Hyppää pääsisältöön
Kuva
Yuki Tsunoda (Red Bull)

Yuki Tsunoda vihdoinkin Red Bullin rattiin – kivikovin odotuksin kotikisaan: ”Totta kai haluan palkintopallille”

Teksti
Kuvat
30.3.2025

Japanilainen Yuki Tsunoda on ajanut jo viidettä vuotta Red Bullin kakkostiimissä. Nyt hänet viimein ylennettiin ykköstiimiin. Ja mikä miehelle parasta, edessä on kotikisa Suzukassa ensi viikonloppuna.

- Rehellisesti sanoen, en todellakaan odottanut ajavani Red Bullilla Japanin GP-kilpailussa. Tämä on Hondan ja Red Bullin yhteistyön viimeinen vuosi, kaikki on kuin kohtalon ohjausta. Kaikki palaset ovat loksahtaneet oikeaan paikkaan tismalleen oikeaan aikaan, Hondan tukema Tsunoda kertoi Hondan tilaisuudessa Ayoman päämajassa.

Tsunoda lähtee heti tekemään kovaa tulosta. Kun katsoo Red Bullin kakkoskuljettajien suorituksia viime vuosina, se ei ole helppo tehtävä.

- En halua nostattaa odotuksia liian korkealle, mutta totta kai haluan ajaa kotikisassa podiumille. Ei se toki varmasti ihan helppoa näin alkuun tule olemaan. Ensin minun pitää oppia ymmärtämään autoa. Jos pystyn heti harjoituksissa nauttimaan ajamisesta luonnollisesti, tulos tulee olemaan hyvä, Tsunoda arveli.

Japanilainen ei ole koskaan ajanut RB21-autolla, joka on ollut hankala hallittava jopa nelinkertaiselle maailmanmestarille Max Verstappenille

- Olen todella innoissani tästä haasteesta. Elämässä ei tule usein hetkiä, jolloin saa tällaisen mahdollisuuden ja kokee tällaisia äärimmäisiä paineita. Olen enemmän innoissani kuin koskaan. Kilpailusta tulee varmasti huippujännittävä.

Tsunoda ei todellakaan kuvitellut, että nousisi tällä kaudella ykköstiimiin. Pikemminkin hän piti sitä mahdottomana.

- Olen tällä kaudella ollut myös Red Bullin varakuljettaja. Siksi sovitin penkkiä jo ennen kauden alkua. Ajattelin silloin, että tämä on täysin turhaa, koska en tule ajamaan tällä autolla kilpaa. Nyt penkkiä on sovitettu uudelleen ja olen tehnyt paljon töitä simulaattorissa.

Vaikka autoa on haukuttu hankalaksi ajaa, ainakaan simulaattorissa Tsunoda ei ole kokenut niin. Eri asia toki on, mitä tapahtuu, kun hän istuu autoon konkreettisesti.

- Istuin kaksi päivää simulaattorissa. Sen kokemuksen perusteella en pidä autoa haastavana ajettavana. Toki auton etuosa on hyvin herkästi reagoiva, kuten monet ovat sanoneet. Mutta ei se ollut minusta kovinkaan erikoinen tunne ainakaan simulaattorissa, Tsunoda sanoi.

Paljon on spekuloitu sillä, että auto on tehty täysin Max Verstappenin melko poikkeukselliselle ajotyylille, siksi muiden on  sitä hankala ajaa. 

- Haluan tehdä insinöörien kanssa autoon ihan omat asetukseni. Todennäköisesti ne ovat aika lailla erilaiset kuin Maxilla. Yritän oppia ymmärtämään autoa nopeasti, ja sitten vain menoksi heti ensimmäisissä harjoituksissa.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025