
Ympyrä sulkeutui: Cadillac nimettiin viiksekkään takatukkaisen seikkailijan mukaan ja nyt automerkin F1-kuljettaja on viiksekäs takatukka Valtteri Bottas
Valtteri Bottaksen tuoreen F1-sopimuksen juuret ovat syvällä Yhdysvaltain historiassa. Ranskalainen tutkimusmatkailija, sotilas ja liikemies Antoine de la Mothe Cadillac perusti 1701 linnakkeen, josta kasvoi Detroitin kaupunki. General Motorsin luksusautomerkki Cadillac nimettiin hänen mukaansa 1902.
Antoine de la Mothe Cadillacilla oli runsas takatukka ja viikset. Tänään ympyrä vihdoin sulkeutui, kun Cadillacin F1-tiimi julkisti kuljettajansa tuleville kausille. Merkin toista autoa ajaa Valtteri Bottas, modernin moottoriurheilun tunnetuin suomalainen viiksekäs takatukka.
Sopimuksen kunniaksi julkaisemme juttumme Valtteri Bottaksesta vuoden 2024 alusta, VM:n numerosta 2/24.
Valtteri Bottaksen ura on ollut kuin hänen takatukkakampauksensa: hieno, pitkä ja arvostettu erityisesti Australiassa. Australialaisiin perinneasuihin ja -hiustyyliin mieltynyt suomalaiskuljettaja haluaa olla vielä vuosia mukana F1-sirkuksessa.
Suomi on menettämässä ainoan formula 1 -kuljettajansa. Australia vie hänet.
Mihin tämä vakava väite perustuu? Fyysiseen todisteeseen.
Todiste löytyy kuin tarjottimelta, kuvun alta. Kun nostaa ajokypärän Bottaksen päästä, todiste paljastuu. Osa siitä näkyy kypärästä huolimatta. Se on Bottaksen takatukka eli mullet.
Parhaimmillaan mullet-tyylin kampauksessa hiukset ovat edestä mahdollisimman lyhyet ja arkiset, mutta takaa mahdollisimman pitkät ja juhlavat, mistä juontaa englanninkielinen sanonta party in the back, business in the front.
Koronapandemia nosti mullet-tyylin trendikkääksi, koska se oli helppo leikata itse. Silti takatukalle enimmäkseen naureskellaan, mutta Australiassa se on kansalliskampaus. Takatukka on Australiassa suositumpi kuin missään muualla ja sillä on pitkät perinteet.
Bottas leikkautti takatukkansa Australiassa joulukuussa. Tyylikokonaisuuden kruunasi paikallisen Victoria Bitter -oluen hihaton mainospaita. Victoria Bitter eli VB on duunareille suunnattu bulkkibisse, jota nautitaan perinteisesti määrä edellä rankan työviikon jälkeen. VB:tä myytiin hetken litran tölkissä, jonka lempinimi oli ”tappajatölkki”.
Näin Bottas stailasi itsensä australialaiseksi boganiksi eli eräänlaiseksi karskiksi kansanmieheksi, joka on allerginen korkeakulttuurille, paidan hihoille ja trendeille, mutta ei epäterveellisille elämäntavoille tai moottoriurheilulle.
Muodonmuutoksessa oli paljon huumoria, mutta se iski hyvällä tavalla australialaisten sydämiin.
Melbourne kuin kotikisa
Keväällä 2023 Australian GP:ssä Melbournen Albert Parkissa Bottas oli jo tykätyin F1-kuljettaja Oscar Piastrin jälkeen. Piastarin lapsuudenkoti sijaitsee vain 15 minuutin päässä Albert Parkista, joten hänellä on vielä etumatkaa suosion suhteen, mutta suomalainen kuroo eroa kiinni kovaa tahtia.
Bottas kertoi Melbournessa viime keväänä Fox Sportsille, tietysti hihattomassa paidassa, että tunsi olevansa yleisölle kuin oma poika.
- Tämä on melkein kuin kotikisa minulle.
Bottas on viettänyt paljon aikaa Australiassa, sillä hän on seurustellut jo muutaman vuoden australialaisen olympiapyöräilijän Tiffany Cromwellin kanssa.
Leikkauttamalla mullet-tukan Bottas ikään kuin virallisti suhteensa myös Australiaan; hän rakastaa puolisonsa kotimaata, eikä tunne ole yksipuolinen, Australia rakastaa takaisin.
- Mullet auttaa siinä, takuulla, Bottas tuumi suosionsa syitä Foxille.
Samalla Bottas suuntasi pienen, toki ansaitun, piikin kotimaahansa.
- Suomessa ei ole kovin monta takatukkaa. Mutta nyt niitä on tulossa, sillä tyyli on nousemassa trendikkääksi, sama koskee koko Eurooppaa.
Bottas on ankara, mutta oikeassa. Suomesta mullet-hiustyylistä tulee mieleen vain Taivaan tulien roolihahmo Jetsu ja jääkiekkoilija Marko Kiprusoff. Mikä on ihmeellistä, sillä maailmalta on vahvaa näyttöä, että takatukka tuo tullessaan menestystä, jopa koko perheelle. Hyvänä esimerkkinä ovat amerikkalainen kantrilaulaja Billie Ray Cyrus ja hänen tyttärensä, laulaja Miley Cyrus.
Bottas käyttää häikäilemättömästi ulkonäköä ja pinnallisuutta hyväkseen hurmatessaan Australian kansaa. Takatukan ja hihattoman paidan lisäksi hän julistaa omistavat kahdet tiukat, speedo-malliset uimahousut, joita australialaiset suosivat rannalla ja kutsuvat budgy smugglereiksi. Hän kirmasikin joulukuussa somevideollaan Victoria Bitterin vihreissä mainosspeedoissa Kalifornian rantahiekalla.
Tammikuussa 2024 Bottas korosti suhdettaan Australiaan sekä mullettiin värjäyttämällä takatukkansa blondiksi.
Bottas kruunasi boganilaisuutensa puolisonsa kotikaupungin Adelaiden moottoriradalla, jossa hän teki donitseja Holden VF Commodore Supercarilla. Onhan F1-auto hieman hintelä ja hienostunut high tech -laite kunnon boganille. Eihän siinä ole edes mukitelinettä, ainakaan tappajatölkille.
Juuri tässä kohtaa suomalaisten pitää olla huolestuneita: menetämmekö Bottaksen kokonaan Australiaan? Bottas on jo kertonut, että Australiaan muuttaminen on korkealla hänen harkintalistallaan, mutta niin kauan, kun hän ajaa F1-sarjassa, se on mahdotonta. Nyt hän asuu Monacossa, joka on Australiaan verrattuna kuin Suomen naapurissa.
F1-uran jatkuminen siis patoaa Bottaksen australialaistumista.
Ura kuin mullet
Bottaksen F1-ura on kuin takatukka: takana on paljon enemmän kuin edessä. Onhan hän jo 34-vuotias.
Bottas on sanonut, että hän rakastaa Formula 1 -sarjaa ja haluaa ajaa siellä vielä pitkään. Bottaksella on sopimus Sauberille vielä vuodeksi 2024, mutta hän ilmoitti Autosport-lehdelle tähtäävänsä Audille, jonka pitäisi ottaa Sauber-tallin toiminta haltuun 2026.
Bottaksen mukaan paras tie Audin tehdastiimiin on solmia ensin sopimus Sauberille 2025. Lentävä startti tulevaan kauteen olisi mainio neuvotteluvaltti, sillä suomalaisen mukaan Audi tekee kuljettajapäätöksiä jo vuoden 2024 alussa.
- Aion käydä nuo keskustelut tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, Bottas sanoi Autosportille.
Bottas ilmoitti olevansa avoin muillekin työtilaisuuksille, jos Sauber tai Audi eivät häntä ota. Tulevaisuuden pohdinta ja spekulointi kuuluvat lajiin kiinteästi, ja varsinkin kuskeja ja tiimejä yhdistetään huhuissa toisiinsa kuin pysäkkejä Pariisin metrokartassa. Bottaskin on linkitetty muun muassa Alpine-talliin.
Bottas ei ehkä ole F1-sirkuksen kuumin nimi, mutta hän on kuljettajana erittäin hyvämaineinen. Kokenutta ammattilaista kunnioitetaan. Kohtelias suomalainen on pidetty persoona varikolla, yli tallirajojen. Kaikki tykkäävät hänestä, mikä on melko mainio saavutus kulmikkaiden ja suurten egojen F1-sirkuksessa.
Lähtö Mercedes-tallista ja uusi parisuhde ovat rentouttaneet Bottasta. Mersu-ajan vakavahkosta veikosta on tullut heittäytyjä, joka paljastaa olkapäänsä ja takapuolensa sekä kertoo tunteistaan avoimesti haastatteluissa ja podcasteissa. Huomaa, että hän nauttii olostaan, kun puoliso kulkee koko ajan rinnalla sekä tukee ja ymmärtää, onhan Cromwell itsekin huippu-urheilija. Harjoittelu yhdistää heitä entisestään.
Edellisessä liitossa sekä Bottas että hänen vaimonsa Emilia elivät omilla tahoillaan, omine harrastuksineen ja ystävineen, he eivät edes asuneet samassa maassa. Se saattoi heijastua jonkinlaisena yksinäisyytenä F1-kuljettajan muutenkin rankassa hotelli- ja matkalaukkuelämässä.
F1-sarja on kuljettajille äärimmäisen raskas henkinen ja fyysinen mankeli, mutta Bottas on osoittanut, että hän kestää sen puristuksen, vaikka on käynyt lähellä murtumispistettä. Alkava kausi on hänelle jo 12:s.
Pöyhäistäänpä hieman Bottaksen mulletin tuuheaa takaosaa eli F1-menneisyyttä.
Vain yksi on ollut parempi
Bottas ehti olla kolme vuotta Williams-tallin testikuljettajana, kunnes sai kisakuskin pestin 2013. Ura alkoi tietysti Australian GP:ssä, jota Bottas piti lempikisanaan jo ennen nykyistä puolisoaan ja takatukkaansa.
Yksi tärkeimmistä suorituskyvyn mittareista Formula 1 -luokassa on tallikaveri, jolla on samanlainen kalusto käytössään.
Bottas on F1-urallaan voittanut MM-pisteissä kaikki tallikaverinsa, paitsi yhden: Lewis Hamiltonin.
Williamsilla 2013-2016 Bottas oli jokaisen kauden jälkeen tallikaverinsa yläpuolella MM-taulukossa. 2013 hän päihitti Pastor Maldonadon ja 2014-2016 Felipe Massan. Kausilla 2022-2023 Alfa Romeolla ja Sauberilla suomalainen jätti taakseen Zhou Guanyun.
Kaudet 2017-2021 Bottas ajoi Mercedes-tallissa. Tämä aika on pitkälti määrittänyt Bottaksen mainetta kuljettajana suuren yleisön silmissä. Mercedes oli voittaja-auto, mutta valitettavasti Bottaksen mullet-kampauksen lyhyt etuosa kuvastaa hänen mestaruuksiaan, henkilökohtaiset kultamitalit eivät roiku silmillä.
Lewis Hamilton oli yksinkertaisesti nopeampi kuin suomalainen, jokaisella kaudella, viisi kertaa peräkkäin. Hamilton voitti tuona aikana neljä maailmanmestaruutta ja oli kerran MM-kakkonen.
Mutta täytyy muistaa, millainen mittatikku Lewis Hamilton oli. Kun listataan kaikkien aikojen parasta F1-kuljettajaa, seitsenkertainen maailmanmestari Hamilton on yleensä aina rankingin ykkösenä.
Bottas siis hävisi viisi kertaa peräkkäin tallikaverilleen, joka sattuu olemaan lajin historian paras urheilija.
Tennispelaaja Jarkko Nieminen kohtasi Roger Federerin 15 kertaa ATP-turnauksissa - ja hävisi jokaisen ottelun.
Jääkiekkoilija Jari Kurri ei voittanut kertaakaan Wayne Gretzkyä NHL:n pistepörssissä.
Mikko Hirvonen jäi rallin MM-sarjassa neljä kertaa toiseksi Sébastien Loebin jälkeen.
Hilkka Riihivuori hiihti viisi kertaa hopealle ja kaksi kertaa pronssille olympia- ja MM-kisoissa, mutta ei voittanut yhtäkään henkilökohtaista arvokisakultaa.
Ovatko Bottas, Nieminen, Kurri, Hirvonen ja Riihivuori lajissaan huonoja, epäonnistujia, häviäjiä tai keskinkertaisia?
Eivät ole. He kuuluvat parhaiden kastiin.
Riihivuori voitti viestissä MM-kultaa 1978. Kurri voitti viisi kertaa Stanley cupin, NHL:n mestaruuden. Kun Bottas ajoi Mersulla, talli voitti joka vuosi valmistajien mestaruuden, viisi kertaa. Bottaksen lähdön jälkeen Mercedes-talli ei ole enää voittanut valmistajien mestaruutta.
Kiirastuli kiihtyi
Tallin kollektiivisesta menestyksestä huolimatta Bottaksen henkilökohtainen kiirastuli Mersulla kiihtyi, koska tallikaveri oli lähes koko ajan häntä nopeampi. Bottaksesta tuli ivan kohde sosiaalisessa mediassa, varsinkin sen jälkeen, kun koronaa poteneen Hamiltonin Mersulla korvannut nuori ja lupaava George Russell oli Bottasta parempi Bahrainissa kauden 2020 lopussa. Russellia vaadittiin heti Bottaksen tilalle, mutta tämä ajoi Mersulla vielä seuraavan kauden.
Lisäksi talli teki suomalaisen kanssa vain vuoden sopimuksia, joten hän oli pätkätyöläinen, jonka piti antaa jatkuvasti näyttöjä jatkuvassa paineessa. Kun Russell oli Bottasta nopeampi Bahrainissa, tämän ahdistuneet kasvot näyttivät valokuvissa hanapakkausviinin muovipussilta, joka oli imetty kuiviin viimeistä pisaraa myöden.
Bottasta pilkattiin armottomasti internetissä. Hän voitti 2020 Venäjän GP:n ja haistatti tiimiradiossa kaikille somekriitikoilleen veet.
Bottas avautui myöhemmin Autosportille, kuinka hän kielsi itseltään sen, että Hamilton oli häntä nopeampi, vaikka data kertoi jatkuvasti karun totuuden. Taistelu tuulimyllyä eli Hamiltonia vastaan uuvutti, ja 2018 kauden jälkeen Bottas oli valmis lopettamaan koko uransa. Pitkä kävely suomalaisessa metsässä kuitenkin virkisti ja muutti mielen. Bottas palasi ja voitti kauden 2019 ensimmäisen GP, Australiassa. Mutta lupaavankin kauden alun jälkeen Hamilton tuli aina rinnalle ja ohi.
Bottas hyväksyi vasta 2021, että oli Hamiltonia hitaampi.
- Kilpa-autoilijana sen myöntäminen on vaikeaa.
Nyt samassa tilanteessa on Red Bullin Sergio Pérez, jota verrataan tallikaveriinsa, maailmanmestari Max Verstappeniin. Huippu-urheilijalle elintärkeä itseluottamus kohtaa jatkuvasti murskakritiikin ja menestysodotusten happohyökkäyksiä.
Täydellinen tasapaino
Bottas ei ole todellakaan ainoa tallikaveri, joka on joutunut Lewis Hamiltonin varjoon. Hamilton on ajanut 17 F1-kautta ja vain kolme kertaa hän on jäänyt toiseksi tallin sisäisessä mittelössä. Hän on tuhonnut parhaita.
Jo debyyttikaudellaan 2007 Hamilton sekoitti Fernando Alonson pasmat. Espanjalainen oli kaksinkertainen hallitseva maailmanmestari, jonka oli määrä hallita lajia vielä monta vuotta, kun hän saapui McLarenille. Alonso tuskastui nuoreen Hamiltoniin niin pahasti, että Unkarin GP:ssä hän tukki varikolla tallikaverinsa tien aika-ajoissa ja esti tämän pääsyn nopealle kierrokselleen.
Riitapukarit päätyivät MM-sarjassa tasapisteisiin, vaikka Alonso yritti ostaa tallin työntekijöitä puolelleen jakamalla heille rahaa kirjekuorissa. Espanjalainen kiristi talliaan. Hän kertoi antavansa kattojärjestö FIA:lle raskauttavia todisteita vakoilusta Ferraria kohtaan, jos ei saa ykköskuskin asemaa. Alonso lähti McLarenilta ovet paukkuen ja palasi Renaultille.
Ensimmäinen Hamiltonin peitonnut tallikaveri oli maailmanmestari Jenson Button 2011 McLarenilla.
2016 Nico Rosberg voitti Hamiltonin ja samalla maailmanmestaruuden. Titteli ratkesi vasta viimeisessä osakilpailussa, ja viisi päivää sen jälkeen Rosberg lopetti uransa. Hän oli taistellut neljä vuotta verisesti brittiä vastaan, mikä oli vaatinut häneltä kaikki voimavarat.
Bottas kävi synkkänä hetkenään korvessa kävelemässä ja virkistyi, mutta Rosbergin mieli oli kuin metsäpalon jäljiltä. Hän oli kulottunut henkisesti ja fyysisesti aivan karrelle Hamiltonin tallikaverina.
- En halua enää ikinä elää sillä intensiteetillä. Se täydellisyyden taso, jota kohti pyrin kaikessa, mitä tein, oli hullua, Rosberg sanoi Helsingin Sanomille.
George Russell korvasi Bottaksen 2022 ja hän voitti heti Hamiltonin. Seuraavalla kaudella osat vaihtuivat, ja Russell kertoi, kuinka hänen henkinen tasapainonsa horjui koko ajan köysissä paineiden, matkustamisen, aikaerojen, vaatimusten, julkisuuden ja työtehtävien takoessa tauotta psyykettä. Hän kertoi olevansa GP-viikonloppuina täysin uupunut jo, kun istuu ensimmäisen kerran F1-autoonsa.
Muun muassa Russell ja Lando Norris ovat kertoneet käyvänsä terapiassa, jotta jaksavat tehdä työtään.
Laji vaatii kuljettajilta valtavasti. Kaikkea säädellään ja rajoitetaan. Bottaskin sairastui syömishäiriöön nuorempana. Kuljettajat joutuvat omaksumaan jatkuvasti uutta tietoa. Koko elämän on mahduttava muutamaan matkalaukkuun 300 vuorokautta vuodessa. Juuri missään ei saa olla rauhassa, sillä ihmiset tunnistavat. Kausikin vain pitenee.
Rallin puolella Kalle Rovanperä, 24, ilmoitti, että haluaa ladata akkuja ja ajaa vain puolikkaan MM-sarjan.
Tässä valtameren pohjaa muistuttavassa ympäristössä Valtteri Bottas on keskittynyt 11 vuotta ajamiseen. Hän on voittanut kymmenen GP:tä ja noussut 67 kertaa palkintopallille. Hän on ollut MM-sarjassa kaksi kertaa toinen ja kolmas sekä kerran neljäs. Hän haluaa vielä lisää.
Toivottavasti Bottaksen F1-ura jatkuu pitkään, sillä hän on vihdoin löytänyt täydellisen tasapainon autonkuljettajalle: takatukassa hyvä näkyvyys ja näyttävyys yhdistyvät saumattomasti.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.