
Näkökulma: McLarenin tallipäällikön Andrea Stellan ”oikeudenmukaisuus” ja ”tallin urheilulliset arvot” kuulostavat tekopyhältä paskapuheelta – Kaikki pelaa -henki elää muualla kuin F1:ssä
MAX VERSTAPPEN tuskin panisi pahakseen, jos kaikki tämän formula 1 -kauden osakilpailut ajettaisiin Italian tuulennopeilla radoilla Imolassa ja Monzassa. Niillä Hondan moottoreilla varustettu Red Bull kulkee ylväästi ja salamana hollantilaisen maailmanmestarin käsissä - samaa ei voi sanoa hänen japanilaisesta tallikaveristaan Yuki Tsunodasta, joka jatkaa tuhoon tuomittua räpiköintiään viikonlopusta toiseen.
Toukokuussa Verstappen valloitti Imolan ja toisti tekonsa Monzassa murskaavalla ylivoimalla. Hän osoitti suuruutensa jälleen kerran aika-ajossa yltämällä paalupaikalle, eikä jättänyt sunnuntain Grand Prix´ssa F1-kenttää 2025 suvereenisti hallinneelle McLarenille minkäänlaisia mahdollisuuksia.
Verstappen löi Lando Norrisin ja Oscar Piastrin parilla kymmenellä sekunnilla ja kellotti kaikkien aikojen nopeimman GP-tuloksen hieman yli 250 km/t keskivauhdilla. Edellinen ennätys oli reilut 20 vuotta vanha: Michael Schumacher 2003 (247,5 km/t).
Monzan kilpailu kesti tänä vuonna ällistyttävästi selvästi alle 75 minuuttia (1.13,24)!
Vielä elokuun alussa Unkarissa Verstappen tuskaili toivottomana.
”Emme voita tällä kaudella enää ainuttakaan kilpailua”, hän julisti ääneen.
Kesäloman jälkeen kaikki on kuitenkin ollut toisin. Jo viikko sitten kotikentällään Zandvoortissa hän sijoittui toiseksi ja paransi pykälällä Monzassa. Verstappen ei vaikuttanut enää lainkaan antautuneelta.
”En tiedä, voitammeko vielä uudestaan syksyllä tai alkutalvesta, mutta takuulla annamme kaikkemme. Tämä oli henkisesti valtava piristysruiske koko tiimille.”
Täytyy kuitenkin olla realisti, vaikka Max Verstappen pystyy kerta toisensa jälkeen ylittämään ajotaidoillaan rohkeimmatkin odotukset. Red Bull olisi tällä hetkellä tallina uhkaavan syvällä ilman sateentekijäänsä. Yuki Tsunoda ei kelpaa vertailukohdaksi kenellekään, mutta tuskin kukaan muu pystyisi Maxin sankaritekoihin Red Bullin nykyisellä kalustolla.
MONZAN suurimmaksi puheenaiheeksi Max Verstappenin ylivoiman rinnalla nousi McLarenin tallimääräys Oscar Piastrille. Australialainen nousi Lando Norrisin epäonnistuneen varikkokäynnin ansiosta toiseksi, mutta hetkeä myöhemmin McLarenin varikkomuurilta kuului käsky: ”Päästä Lando ohitsesi.”
Piastri ei niellyt komentoa pureksimatta.
”Hidas varikkopysähdys on osa kilpa-autoilua, joten en oikein ymmärrä, mikä tässä on muuttunut”, hän vastasi.
Piastri totteli silti nöyrästi työnantajansa tahtoa ja menetti samalla hetkellä kuusi MM-pistettä. Toiseksi ajaessaan hän olisi kasvattanut piste-eroaan Norrisiin kolmella, mutta se kaventuikin samalla määrällä. McLaren koki päätöksensä oikeudenmukaiseksi, mutta se saattaa nousta kummittelemaan kammottavalla tavalla vielä kauden lopussa. Entä jos Norris voittaa MM-tittelin alle kuudella pisteellä...
Norris oli toki tukevasti toisena ennen McLarenin renkaanvaihtajan sähläystä, mutta ei siitä Piastria voi syyttää. Samaan hengenvetoon voisi kysyä, missä oli tallimääräys Hungaroringillä, kun Piastri menetti voiton Norrisille väärän varikkostrategian vuoksi.
Lando Norrisilla oli Monzassa huonoa onnea, mutta se kuuluu oleellisena osana autourheilua. On aina kuulunut. McLaren päätti vastoin kaikkia huippu-urheilun periaatteita hyvittää britiltä tallin virheestä karanneet kolme - eli käytännössä kuusi - MM-pistettä. Ehkä vaa´assa painoi myös Norrisin Hollannin GP:ssä kokema moottoririkko.
Kilpailun jälkeen McLarenin pilotit antoivat diplomaattisesti täysin ympäripyöreitä kommentteja tapahtuneesta, mutta pinnan alla alkaa väistämättä kuplia. Tähän mennessä Piastri on ollut yksin antavana osapuolena; Monzaa aiemmin muuan muassa väärä kisastrategia Norrisiin verrattuna Itävallassa ja Unkarissa.
Joka tapauksessa McLaren pystytti silmiemme eteen punaisin kirjaimin ennakkotapauksen, jonka kaikki muistavat. Kuinka talli toimii ensi kerralla, kun toinen heidän kuljettajistaan kärsii jonkinlaisesta ns. ”epäoikeudenmukaisuudesta” kesken GP:n?
Rajoittuvatko ”epäoikeudenmukaisuudet” yksinomaan varikkoryhmän virheisiin? Vai muihinkin radan tapahtumiin? Jälkimmäisestä vaihtoehdosta ei ainakaan ollut minkäänlaisia merkkejä Red Bull Ringillä tai Hungaroringillä.
Ja vielä ikävin ja synkin skenaario: Haluaako tasa-arvoa julistava McLaren sittenkin mieluummin englantilaisen maailmanmestarin? Ainakin PR-arvo olisi selvästi suurempi.
Tuskin sentään, joten antakaa poikien painia avoimesti keskenään. Kukaan F1-yleisöstä ei halua nähdä tallimääräyksiä enää kertaakaan tällä kaudella. Piastri johtaa MM-sarjaa 31 pisteellä, joten kaikki on edelleen hänen käsissään.
MAX VERSTAPPEN ei voinut kuin hekottaa McLarenin toiminnalle. Hän ei olisi ikinä suostunut Oscar Piastrin myönnytykseen. Eikä olisi Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Michael Schumacher ja niin edelleen. He kaikki tietävät, ettei mestaruuskamppailussa ole minkäänlaisia perusteluja antaa ainuttakaan sijaa tai pistettä vapaaehtoisesti uhkaajalleen.
McLarenin tallipäällikön Andrea Stellan julkisesti mainitsemat ”oikeudenmukaisuus” ja ”tallin urheilulliset arvot” kuulostavat tekopyhältä paskapuheelta. Sen sijaan McLaren teki itsestään naurunalaisen.
Kaikki pelaa ja jokainen voittaa -hengen mukaiset urheilutapahtumat järjestetään jossain aivan muualla kuin formula ykkösissä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.