Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Muistatko tämän? Tv-yhtiö BBC:n johto pelästy kondomibrändillä tapetoitua autoa – Britanniassa lähes koko F1-kausi jäi tv-pimentoon

Tässä juttusarjassa käymme läpi vanhoja uutisia.
Kuvat
9.3.2025

14.3.1976 Brands Hatchin rata, Englanti

Kondomimainos suojasi draamalta

Brands Hatchin radalla ajettu Race of Champions vuonna 1976 ei kuulunut F1-sarjan MM-kalenteriin, mutta sen kisan aikana varmistui, että Britanniassa lähes koko kausi jäi tv-pimentoon.

Syynä oli Surtees-tallin uusi pääsponsori, kondomimerkki Durex.

Tv-yhtiö BBC:n johto pelästyi Brands Hatchissa Surteesin kondomibrändillä tapetoitua autoa. Kauhistunut BBC ilmoitti, että he pakkaavat kameransa ja häipyvät eivätkä palaa F1-kisoihin, jollei Surtees-tiimin Durex-mainoksia poisteta. Surtees ei taipunut. Kaupallinen ITV-kanava liittyi F1-boikottiin, eikä Britanniassa näytetty, kun James Hunt ja Niki Lauda kamppailivat kiivaasti MM-tittelistä. Lauda lähes kuoli onnettomuudessa, mutta palasi uskomattomasti radalle. 1976 lienee F1-historian hurjin kausi. Siitä on tehty Hollywood-elokuva Rush.  

Britannian tv-yhtiöt ehkäisivät katsojiltaan kaiken tämän draaman, koska yksi talli mainosti kondomia. Eihän sellaista voisi näyttää lapsiperheille.

Lopulta yleisön paine kävi sietämättömäksi, ja BBC televisioi kauden viimeisen kisan, Japanin GP:n, jossa Hunt ajoi mestariksi. 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2