Hyppää pääsisältöön
Kuva
Mark Rushbrook (Red Bull)
Mark Rushbrook on Ford Motorsportin johtaja.

Kova paljastus: Red Bullin moottoritoimittajaksi lähtenyt Ford harkitsi F1-tiimin ostamista

Cadillac ja Audi ovat tulossa F1-sarjaan vuonna 2026. Ihan kovin kaukana ei ollut sekään, etteikö myös Ford olisi lähtenyt mukaan omalla tiimillään.
Teksti
Kuvat
24.2.2025

Siinä missä Audi osti Sauberin, myös Ford harkitsi vakavasti jonkin olemassa olevan F1-tiimin ostamista. Niin ei kuitenkaan käynyt. Nyt Ford toki tulee mukaan F-ykkösiin, mutta vain Red Bullin moottoritoimittajana.

Red Bull kävi ensin neuvotteluja Porschen kanssa, mutta sopimusta ei syntynyt. Porsche olisi halunnut lähteä mukaan tasaveroisena partnerina osakepääomaa myöten, mutta Red Bull pelkäsi menettävänsä määräysvallan.

- Kun huomasimme, ettei Porschen ja Red Bullin yhteistyö onnistu, lähetin Christian Hornerille sähköpostin ja tiedustelin kiinnostusta, sanoo Ford Motorsportin johtaja Mark Rushbrook Motorsport.comille.

Fordilla mietittiin toki toisenlaisiakin vaihtoehtoja.

- Pohdimme, että ostaisimme jonkin olemassa olevan tiimin. Muutama tiimi lähestyi meitä ja me joitakin. Sitten aloimme ajatella, ettei sellainen ole meidän ydintoimintaamme. Olemme vahvasti mukana moottoriurheilussa, mutta emme omista yhtäkään tiimiä. Meillä on aina partnereita kuten Dick Johnson Racing Australiassa, Penske NASCARissa, Bob Taska NHRA:ssa ja M-Sport rallissa. Rushbrook sanoo.

Fordilla on vahva F1-historia nimenomaan Cosworthin moottorien toimittajana. Se omisti myös Jaguarin tiimin, mutta myi sen vuonna 2004 Red Bullille. Sen jälkeen Fordia ei ole ykkösissä näkynyt. Nyt oli kuitenkin oikea aika.

- Vuoden 2026 säännöissä sähköistyminen etenee, polttoaineet muuttuvat ympäristöystävällisemmäksi ja F1 on sitoutunut nollapäästöiseksi vuoteen 2030 mennessä. Nämä asiat sopivat meidän arvoihimme. 

- Jos minulta olisi kysytty viisi vuotta sitten, tulemmeko takaisin F1:een, olisin sanonut, että emme tule. Ja itse asiassa minulta kysyttiinkin. Sen jälkeen asiat ovat muuttuneet. Kolmisen vuotta sitten alkoi olla selvää, että muutoksia tapahtuu ja meidän pitää tarkastella uudelleen suhdettamme F1:een. Ja täällä me nyt olemme, Rushbrook kertoo.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2