
Kommentti: Montrealissa Kimi Antonelli juhli ensimmäistä palkintokorokesijoitustaan kaikkien aikojen kolmanneksi nuorimpana – Kolmen lähtöruudun rangaistus Itävallasta on niitä oppirahoja, mitä hän vain joutuu maksamaan
McLaren-kaksikko ajoi odotettuun ja ylivoimaiseen kaksoisvoittoon Red Bull Ringillä. Tosin radan nopeampi McLaren (Oscar Piastri) jäi toiseksi pahasti epäonnistuneen varikkotaktiikkansa seurauksena. Täydet pisteet Kanadassa tunaroineelle, mutta Itävallassa hyvin vastaan iskeneelle Lando Norrisille. Mitä pidemmälle kausi etenee, sitä kirkkaammalta näyttää, että mestariehdokkaita on enää kaksi ja molemmat samasta leiristä.
Edes Max Verstappen ei pysty horjuttamaan Piastria tai Norrisia ja kotikentällään hollantilaisen kohtalo aiheutti pettymyksen kymmenille tuhansille faneille. Hän jäi Pierre Gaslyn ajovirheen sekoittamassa aika-ajossa seitsemänneksi ja GP:ssä matka päättyi toisessa mutkassa Mercedeksen Kimi Antonellin aiheuttamaan kolariin.
Kaksi viikkoa sitten Montrealissa Antonelli juhli ensimmäistä palkintokorokesijoitustaan kaikkien aikojen kolmanneksi nuorimpana (Lance Stroll ja Verstappen), mutta sortui sunnuntaina kohtalokkaaseen virheeseen. 18-vuotiaalla italialaisella on yhä oppirahoja maksettavana ja tämän seurauksena Antonelli sai myös kolmen lähtöruudun rangaistuksen seuraavaan viikonloppuun Silverstonessa.
Samalla katkesi Verstappenin yli 30 kilpailua kestänyt pisteputki ja Piastri ja Norris katoavat hiljalleen horisonttiin. Australialainen on jo ikuisuuden, 61 pisteen, päässä.
PÄIVÄN positiivisimmat yllättäjät löytyivät tällä kertaa kaukana McLarenien ja Ferrarien takaa.
Liam Lawson, jota potkittiin rautasaappailla päähän hänen epäonnistuttuaan kahdessa startissa Red Bullilla, sijoittui Racing Bullsilla rohkealla yhden varikkopysähdyksen taktiikalla kuudenneksi. Uusiseelantilainen alkaa shokeeraavan alun jälkeen jälleen osoittaa todellista, hetkeksi kyseenalaistettua, lahjakkuuttaan.
Olisi ilo leijua kärpäsenä Red Bullin varikkopilttuun katossa kuuntelemassa, mitä mieltä he ovat nyt Lawsonista. Yuki Tsunoda on ollut järkyttävän huono Verstappenin tallikaverina. Hän on saavuttanut yhdeksässä GP:ssä vaivaiset seitsemän MM-pistettä!
Japanilainen jäi taas kauas muista ja aiheutti matkallaan kaksi tarpeetonta kolariakin (Lance Stroll ja Franco Colapinto). Hänet on lyöty henkiseen koomaan.
Mitä Red Bull keksii seuraavaksi? Se ei voi rakentaa yhtään mitään Tsunodan varaan. Onko seuraava ehdokas toisen Red Bullin sähkötuoliin kenties ranskalainen Isack Hadjar? Hänen takiaan toivottavasti ei. Eiköhän Red Bullilla ole ymmärretty, ettei talli kamppaile enää tänä vuonna merkkikohtaisesta maailmanmestaruudesta. Tuskin edes toisesta tai kolmannesta sijasta.
Red Bull tarvitsisi kipeästi kokeneen kuljettajan toiseen autoonsa, mutta nyt se on myöhäistä. Spekulaatioissa on pyöritetty muun muassa Valtteri Bottaksen nimeä, mutta kuten Vale on avoimesti myöntänyt, joku Red Bullilla (lue neuvonantaja Helmut Marko) ei pidä hänestä.
Mikäli Tsunoda paiskataan pian tuhkana pihalle, on todennäköisempi vaihtoehto hänen paikalleen Red Bullin oman junioriakatemian tuote, ruotsalainen Arvid Lindblad, 17. Hänelle on myönnetty tehtävään vaadittava superlisenssi, eikä mitään hävittävää ole. Korkeintaan Red Bull sijoittaisi rahaa pankkiin ja olisi kohtuutonta sekoittaa koko ajan Racing Bullsin pakkaa.
LIAM LAWSON ei ollut ainoa MM-kauden debytantti, joka nosti päätään yhdessä iltapäivässä. Brasilialainen Gabriel Bortoleto saavutti uransa ensimmäiset MM-pisteensä. Kyse ei ollut sattumasta. Bortoleto oli aika-ajossa huikeasti kahdeksanneksi nopein ja saapui ruutulipulle samalla sijoituksella. Viimeisellä kierroksella hän otti tiukasti yhteen oppi-isänsä/managerinsa Fernando Alonson kanssa.
Espanjalainen säilytti seitsemännen tilansa, mutta tunnusti, että kierros enemmän ja Bortoleto olisi ohittanut hänet.
Ja mitä on tapahtunut Sauberille sitten viime kauden?
Saksalainen Nico Hülkenberg oli yhdeksäs. Sauber potkii korkeammalla kuin kukaan olisi uskonut. Selvästi Alpinen edellä ja vain niukasti Aston Martinin kaltaisen suuren organisaation takana.
Jotain lähes nerokasta Sauberin kehitystyössä on tehty talven ja alkukesän aikana. Häpeäpilkku on nykyään valopilkku.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.