
Vääntö on alkamassa, ja manageri Jussi Kohtala raottaa verhoa tulevaisuuteen: ajaako Tuukka Taponen jo ensi kaudella F2-luokassa?
Formulalupaus Tuukka Taposen F3-kausi lähestyy puoliväliä eli Barcelonan kisaviikonloppua, jonka jälkeen suomalaisen taustajoukot alkavat miettiä yhä vakavammin ensi kauden kuvioita. Jatkaako Taponen F3-luokassa vai siirtyykö hän F2-auton rattiin? F2 olisi jo askeleen päässä Taposen tavoitteesta eli F1-sarjasta.
Taposen manageri Jussi Kohtala kertoo Vauhdin Maailmalle, missä mennään lohjalaisen vuoden 2026 suhteen.
– On mahdollisuus jatkaa F3:ssa ja mahdollisuus hypätä F2:iin, Kohtala sanoo.
– Nyt ruvetaan vääntämää eri paikoista eri tiimeissä.
Neuvotteluasetelmia kohentaa, jos kuljettaja on korkealla pistetaulukossa tai on pystynyt näyttämään kykynsä vertailussa tiimikavereihin. Rahalla Taponen ei voi kilpailla halutuista tiimipaikoista.
Taponen ajaa ART Grand Prix -tiimissä, joka ei ole pysynyt taikomaan autoon aivan kärkivauhtia, mutta siitä huolimatta suomalainen on sarjassa viidentenä. Auto ei ole tarjonnut mahdollisuutta kamppailla voitosta. Taponen on kuitenkin piessyt tiimikaverinsa pistein 51–17–0.
Liikkuvia osia on monta. Yksi niistä on tuleva tiimi.
– Unelmatilanne olisi se, että pystyisimme ART:lla jatkamaan, mutta meidän täytyy miettiä, millainen paketti ART:lla on tarjolla vaikkapa F2:ssa. Jos F3:iin jäädään, niin se tarkoittaa sitä, että Tuukan pitää oikeasti ajaa kisojen voitoista, joka kisassa taistella voitosta.
Tällä hetkellä Trident-tiimi on virittänyt selkeästi F3-luokan parhaat autot. Jotta Taponen jatkaisi F3-luokassa ART-tallissa, sen pitäisi kuroa Tridentin etumatka kiinni ja näyttää, että ART-tiimin autolla on realistinen mahdollisuus voittaa koko ajan vuonna 2026.
– Se ratkaisee vähän jatketaanko ART:lla vai pitkääkö katsella jonnekin muualla päin, jos ylipäätään jäämme F3-luokkaan. Jos toinen kausi tulee F3-sarjassa, meillä tosiaan pitää olla paras paketti alla, koska jos kuski on toisena vuotenaan vaikka viides sarjassa, se ei ole hyvä asia, Kohtala sanoo.
– Jos nyt pyöritään näillä nykyisillä sijoilla, sanotaan top 5:ssa, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se on F2 ensi vuonna. Ja tosiaan sitten mietitään sitä tiimiä. Kun F2:een siirtyy, kuljettajalta ei välttämättä odoteta sarjassa ensimmäisenä vuonna voittoa. Ei olla pakkovoiton edessä, mutta totta kai pitää tehdä tulosta. Jos Tuukasta itsestä tuntuu, että F3 on nähty ja ollaan top vitosessa, niin uskon, että se on F2 ensi kaudella.
Kummassa Tuukka Taponen ajaa ensi kaudella, F3- vai F2-luokassa?
– Jos tällä hetkellä pitää päätös tehdä, niin se on F2, Kohtala vastaa.
Tulokas Taponen on ottanut F3-sarjan tavallaan jo haltuun?
– Kyllä.
Kohtalan mukaan päätöksen sarjasta ja tallista tekevät Taponen, hänen taustajoukkonsa sekä Ferrari, jonka akatemiaan lohjalainen kuuluu.
– Yhdessä päätetään. Ei Ferrari meidän puolesta sitä päätä, mutta emme voi päättää Ferrarin vastaisesti asioita. Niistä sitten keskustellaan tämän ryhmän kanssa, joka tässä ympärillä on, Kohtala kertoo.
– Ja varikolla on nyt jo vähän asioista keskusteltu, fiiliksistä Tuukan, meidän ja muutaman tiiminkin kanssa. Kyllä siellä mielenkiintoa Tuukkaa kohtaan on myös F2:ssa. Sitten pitää miettiä tosiaan niitä tiimejä.
F2-sarjassa ART Grand Prix -tiimissä ajavat tällä kaudella Victor Martins ja Rimoto Miyata. Ainakin Martins on ollut nopea.
– Vauhti on pirun hyvä, mutta hänellä on ollut paljon kolareita ja vähän teknistäkin ongelmaa. Tallikaveri Miyata jää Martinsille aika paljon.
Ensi kaudelle F2-autoihin ei ole tulossa muutoksia, kuten F3-sarjaan tälle kaudelle, joten kuluva kausi antaa kelpo osviittaa tiimin suorituskyvystä vuodelle 2026.
Kohtala pukeutuu pikkuhiljaa neuvottelutrikoisiin.
– Vääntämiset alkavat. Viime vuonna ne vääntämiset oli pitkälti heinäkuun lopussa. Teimme päätöksen vasta elokuun lopussa, syyskuun alussa, mutta kyllä se mielipide oli aika vahva jo silloin heinäkuun lopussa, että minne mennään.
F3-kausi loppuu elo-syyskuun vaihteessa, mutta F2-kausi jatkuu marraskuulle asti. Jos Taponen valitsee ensi kauden luokaksi F2:n, olisi suotavaa, että hän pääsisi ajamaan F2-autolla jo loppukaudesta. Viime vuonna Taponen sai ajaa yhden viikonlopun ART-tiimin F3-autolla, mistä oli paljon hyötyä. F2-sarjassakin testataan vähän, joten kaikki kokemus luokasta olisi arvokasta.
Viime vuonna yllättävän moni F2-kuljettaja lopetti loppukaudesta joko rahojen tai kykyjen puutteeseen, mikä avasi monelle F3-kuskille mahdollisuuden päästä F2-auton rattiin.
– Jos meidän päätös ensi kaudelle olisi F2, niin olisi toivottua, että Tuukka pääsisi ajamaan tänä vuonna jo muutaman F2-kisan alle. Mutta ei vielä tiedä, että vapautuuko niitä paikkoja sieltä. Ja mihin F2-tiimiin pääsisi ajamaan loppuvuonna? Siinä voi tiimit vähän vääntää ja laittaa sellaista sopimusehdotusta, että meillä on mahdollisesti paikka loppuvuodeksi, mutta se tarkoittaa, että pitää tehdä seuraavallekin vuodelle sopimus.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.