
Tuukka Taposen manageri Jussi Kohtala paljastaa taktiikkansa, jolla hakee ensi kaudeksi suomalaislupaukselle F2-sarjasta hyvää ajopaikkaa, joita ei riitä kaikille halukkaille
Formulalupaus Tuukka Taponen taistelee mahdollisimman hyvistä sijoituksista F3-luokassa, kun kausi on puolivälissä. Samaan aikaan kulisseissa kamppailu nuorten kuljettajien ensi kauden ajopaikoista kiihtyy.
Taposen manageri Jussi Kohtala tunnustelee jo kovasti, mitä kaikkea luokkaa ylempänä eli F2-sarjassa olisi tarjolla lohjalaiselle Ferrarin akatemiakuljettajalle, joka on tällä hetkellä F3-sarjassa viidentenä.
Kohtala paljastaa, että hän antaa ensin tiimien näyttää, haluavatko ne Taposen kuljettajakseen.
– Minulla on sellainen tapa, että odotan johonkin pisteeseen asti ja katson, mitkä tiimit ovat kiinnostuneita Tuukasta. En itse ole yhteydessä tiimeihin, koska se on ollut aina taktiikkani, että haluan nähdä, ketkä ovat oikeasti Tuukasta kiinnostuneita ja haluavat hänet, Kohtala kertoo.
– Ja sitten seuraava kierros on sellainen, että jos on tiimejä, jotka eivät ole olleet yhteydessä mutta ne kiinnostavat meitä, sitten me olemme yhteydessä heihin. Mutta nyt on useampi tiimi F2:n top-tiimeistä ilmaissut mielenkiintonsa Tuukkaa kohtaan.
Jatkoa F3-sarjassa ei ole suljettu pois, mutta Kohtalan mukaan tällä hetkellä on todennäköisempää, että Taponen ajaa F2-luokassa 2026. Suomalainen ei ole ainoa F3-kuljettaja, joka haluaa kiivetä seuraavaan luokkaan. Kaikille ei paikkoja riitä.
– Kylmä arvio, joka heittää varmaan suuntaan tai toiseen, on: ensi vuonna 10 kuljettajaa lähtee F2-sarjasta pois, ja 15 kuljettajaa haluaa nousta sinne F3:sta. Ja 10 ajopaikalle ei mahdu 15 kuljettajaa, Kohtala sanoo.
– Tiedän, että porukka on jo tehnyt sopimuksia. Tiimit suurin piirtein tietävät, ketkä kuljettajat jatkavat, ja huonoimmat kuskit heivataan pois. Joillain huonoilla kuskeilla voi olla niin suuri budjetti, että ne halutaan pitää rahan takia. F2-sarjassa on kylmä tilanne: on tulossa aika paljon kovia kuljettajia sinne, ja keskitason F2-kuljettajille ei enää ensi kaudelle löydy paikkaa.
Taposen ei kannata lähteä F2-sarjaan, jos hän ei saa paikkaa tiimistä, jossa on mahdollisuus ajaa kärjessä. F2-sarjassa on 11 tiimiä, joista Kohtalan mukaan puolet on ”ihan jees”.
– Minun silmääni F2:ssa ei ole tallia, joka olisi ylitse muiden, kuten Trident nyt F3:ssa. F3:ssa Trident on tallina ollut vahvin, mutta F2:ssa se taitaa olla nyt viimeinen. Menestys yhdessä luokassa ei takaa menestystä toisessa luokassa.
Kohtalan mukaan Taponen lasketaan pikkuformuloiden niin sanottuihin supertalentteihin, mikä on melkein suomalaisen elinehto matkalla F1-luokkaan.
– Se vie projektia eteenpäin. Jos olet vain hyvä kuljettaja, se ei tässä pelissä riitä niihin hyviin paikkoihin.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.