Hyppää pääsisältöön
Kuva
Tuukka Taponen DUTCH

Tuukka Taposen F3-autosta pidon vieneet ongelmat on löydetty – seuraavassa kisassa on luvassa parempaa vauhtia

26.3.2025

Tuukka Taposen kauden avausviikonloppu F3-sarjassa oli valtava pettymys, sillä suomalaislupaus ja koko ART-talli jäivät yllättäen pisteittä. Taposen managerin Jussi Kohtalan mukaan syy ART-autojen tahmeaan vauhtiin oli pidon puute, mutta tiimi on paikallistanut ongelman aiheuttajan ja on tekemässä tarvittavia korjausliikkeitä.

Vielä ennen kauden alkua Barcelonan testeissä Taponen ja ART-tiimin muut kuljettajat olivat hyvässä vedossa, mutta Kataloniassa ajettiin kovilla renkailla, kun Melbournessa kisattiin medium-renkailla. Talleilla ei ollut vielä kokemusta medium-renkaiden ja tälle kaudelle uudistuneen F3-auton yhdistelmästä, joten tiimien piti säätää autot ikään kuin puolisokkoina, omiin simulaatioihin ja laskelmiin tukeutuen. Jo Melbournen treeneissä kävi ilmi, että ART-tallin laskelmat ja niihin perustuneet säädöt olivat menneet pahasti mönkään. 

– Autoissa ei ollut mitään pitoa.  ART-tallin set up, joka Melbourneen oli tehty, ei vain toiminut. Auto ei toiminut. Tiimi ajatteli, että se on rengaspaineista kiinni, ja ne koittivat sitä korjata aika-ajoon, mutta ei se muuttunut miksikään, Kohtala kertoo.

– Ok, kaikilla on sama auto, samat renkaat, ja se voi kuulostaa maallikon korviin oudolta selittelyltä, että ei se voi olla noin vaikeaa. Mutta kun on tuollainen maaefektiauto, niin tavallaan set upien ja muiden asioiden pitää olla sellaiset, että autosta saa kaiken irti.

ART-tallin epäonnistumisen näki jo tuloksista, mutta tiimi myönsi virheensä. 

– Annettakoon heille anteeksi, se oli kuitenkin ensimmäinen kerta medium-renkailla.

Tiimien ennakkolaskelmat ovat erittäin tärkeitä, sillä kisaviikonloppuna asioita on enää vaikea korjata.

– Kun ei se ole niin, että mennään radalle ja aletaan säätämään, ei siellä kisapaikalla niitä treenikierroksia kuitenkaan montaa ole ennen aika-ajoa, Kohtala sanoo.

– Tiimillä on omat työkalunsa siihen, millä ne laskevat eri asiat: millaisessa set upissa sen auton pitäisi olla, että se toimii. Meillä ei ollut medium-pyöristä mitään kokemusta ennen Australiaa, ja ART:n laskennallinen set up ei vaan yksinkertaisti toiminut siellä. Ne odottivat eri juttuja siitä, kuinka se auto toimii niillä medium-pyörillä

Tiimit vasta opiskelevat, kuinka uusi F3-auto käyttäytyy eri oloissa, kuten lämpötiloissa ja nopeuksissa ja erilaisilla renkailla. 

Kohtalan mukaan ART-tiimi on kertonut, että he tietävät nyt syyt pidon puutteeseen.

– F3 on maaefektiauto. Mitä alempana sillä pystyy ajamaan, sitä paremmin se tavallaan toimii. Mutta sen auton pitää olla oikeassa asennossa eikä se saa pohjata liikaa ja niin poispäin, nämä syyt liittyvät sellaisiin asioihin.

Koska tällä kaudella F3-sarjassa ajetaan uudella autolla, tiimien suorituskyky oli – ja on yhä – arvoitus. Hyvä historia ei takaa tuloksia. ART:n lisäksi muillakin perinteisillä kärkitiimeillä oli ongelmia Australiassa. Prema, Trident, ART ja Campos ovat olleet vahvoja tiimejä, ja Kohtala uumoili niitä kärkeen tälläkin kaudella, mutta nelikosta vain Trident onnistui Melbournessa. ART on tiimien pisteissä viimeinen ja Prema viimeistä edellinen. Campos-tallin pisteimuri oli yllättäen thaimaalainen Tasanapol Inthraphuvasak, jonka piti olla tiimin kuskikolmikon hitain. Camposin ennakkosuosikki Nikola Tsolov oli nopein Barcelonan testeissä kovilla renkailla, mutta sai Australiasta vain 3 pistettä mukaansa.

– Australiassa näkyi se, että monella tiimillä oli oikeasti vähän liukasta.

Kohtalan mukaan F3-kauden alku muistutti viime kauden F2-sarjaa, jolloin luokkaan tuli uusi auto ja valta-asetelma muuttui. Edellisen vuoden kaksi parasta tallia, ART ja Prema, olivat uudella autolla pitkään kaksi huonointa tiimiä 2024.

Kohtala kuitenkin luottaa siihen, että ART korjaa virheet ja antaa jatkossa Taposelle työkalun, jolla voi taistella kärkisijoista. Tiimi saanee tarvittaessa apua Ferrarilta, jonka akatemiakuljettaja Taponen on.

– Eihän se ole kuin kovaa työtä, ja kyllähän siellä paine on totta kai tulee suunnasta siihen, että homma rupeaa toimimaan. Tietysti tiimillä on oma porukka, joka yrittää asioita ratkoa ja laskea ja niin poispäin. Ja sitten koitetaan saada apua mahdollisesti muualtakin. Tuukka itse käy asioita läpi Ferrarin kanssa. Kyllä ART:lla ja Ferrarilla on keskusteluyhteys puolin ja toisin.

Kohtala kertoo, että Taponen on jo täysin toipunut Melbournen tyrmäyksestä. Hän ajaa tällä viikolla kolmen päivän testisession (keskiviikko–perjantai) Bahrainissa, jossa käytetään kovia (kuusi sarjaa) ja medium-renkaita (kaksi sarjaa).

– Siellä tiimi pystyy vähän katsomaan, mitä muutokset sitten vaikuttavat.

Seuraava kisaviikonloppu on muutaman viikon kuluttua Bahrainissa. Sieltä suomalaisten odotukset ovat korkealla.

– Käsittääkseni Bahrainin kisa ajetaan kovilla pyörillä. Siihen ART-auton pitäisi olla kovassa tikissä. Totta kai jokainen rata ja asfaltti ovat erilaisia, mutta ART-auton perus set upin koville pyörille pitäisi olla hyvä. Ainakin Barcelonassa se toimi, ja kaikki kolme ART-tiimin kuskia olivat kovilla pyörillä oikeasti nopeita, Kohtala kertoo.

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2