
Kärkivauhtiin palannut Tuukka Taponen viihtyy pienellä saarella: ”Bahrainissa on varmaa, että taistellaan taas paalusta”
”Kun me löydämme pienen saaren, onnellisten saaren”, laulettiin Lampaansyöjät-elokuvassa vuodelta 1972.
Formulalupaus Tuukka Taponen, 18, on löytänyt pienen saaren, jossa hän on onnellinen. F3-sarjan avausviikonloppu ajettiin niin suuressa saaressa, että se on jo manner. Australiassa Taponen ja koko ART-tiimi epäonnistuivat ja jäivät ilman pisteitä.
F3-sarjan toinen kisaviikonloppu ajetaan pienessä Bahrainin saarivaltiossa, jossa järjestettiin juuri kolmen päivän testit. Taponen ajoi ensimmäisen kerran Bahrainissa, mutta suoritti silti jokaisena päivän kärjen vauhdissa. Hän oli esimerkiksi perjantain session kolmanneksi nopein kuljettaja.
Jo testien alku näytti suunnan Sakhirin radalla: Bahrainin saarella Taponen viihtyy.
– Heti ekasta vedosta lähtien olin vauhdillisesti kärjessä. Ja kun kaikki oli ekan kierroksen ajaneet, olin toiseksi nopein. Ja se oli mulle kuitenkin täysin uusi rata. Pääsin heti sinuiksi siihen rataan, ja auto toimi alusta lähtien kuten se toimi Barcelonassa, Taponen kertoo Vauhdin Maailmalle.
Ennen kauden alkua ART-auto ja Taponen olivat mainiossa vireessä Barcelonan testeissä, mutta tiimin suorituskyky romahti Melbournen kisaviikonloppuna. Taposen mukaan Australian epäonnistumisen syy on löydetty ja korjattu.
– On joo, se oli kuitenkin aika selkeää. Melbournen lähdin asetelmassa, että taistelen aika-ajon paalusta ja olen siellä kärjessä, mutta yksinkertaisesti sillä autolla, joka meillä siellä oli ei pystynyt lähellekään sellaisiin sijoituksiin, Taponen sanoo ja lisää:
– Mutta Bahrainissa on varmaa, että taistellaan taas paalusta.
Taposen mukaan Bahrainin testit olivat erittäin hyvä tasomittari itse kisaviikonloppuun, joka ajetaan Sakhirin radalla 11.–13. huhtikuuta. Bahrainin testien perusteella ART on taas iskussa ja Melbournen pettymys on väistynyt toivon tieltä.
– Ehkä vähän pitää vielä löytää vauhtia, että pystyy tosissaan ajamaan paalusta, mutta kyllä me ollaan vahvoilla, Bahrainissa varsinkin.
Barcelonan testeissä ART-tiimi pärjäsi kovilla renkailla, mutta Melbournessa ajettiin medium-renkailla, jotka aiheuttivat ART-autoille oli valtavia pito-ongelmia. Bahrainin testeissä ajettiin enimmäkseen kovilla renkailla ja muutama sarja medium-renkailla. Bahrainin kisassa kilpaillaan kovilla renkailla. Taposen mukaan ART kulkee nyt hyvin molemmilla renkailla.
– Ei ole kyse siitä, etteikö se toimisi molemmilla renkailla. Australiassa vain kävi pieni virhe koko tiimiltä, ja kaikki tiimin kuljettajat olivat ongelmissa sen saman asian kanssa. Mutta ei ole kyse siitä, etteikö auto toimisi mediumpyörilläkin tai että vauhti olisi nyt löytynyt. Vauhti on koko ajan ollut siellä, ja auto toimii molemmilla pyörillä hyvin, Taponen vakuuttaa.
– Moni luulee, että nyt vauhti löytyi. Ei ole kyse siitä, että vauhti löytyi, vaan vauhti oli samalla tasolla, missä se oli Barcelonassa [testeissä] ennen ensimmäistä kilpailua. Yksinkertaisesti Australiassa asiat ei menneet, kuten niiden olisi pitänyt mennä, koko tiimiltä.
Bahrainin kisaviikonloppuun Taponen lähtee todella luottavaisena.
– Tuloksista näkyy, että ainakin pystyn ajamaan hyvistä sijoituksista aika-ajoissa. Se on tietysti a ja o, että pääsee top 12 joukkoon aika-ajoissa, ja kisa on sitten erikseen. Uskon, että kilpailussa tulee olemaan suuria eroja rengaskulumien takia. Bahrainissa rengaskuluma on aika suuri, joten ilman safety caria nähdään varmaan isoja eroja.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.