Näin Isack Hadjar aikoo selvitä F1-maailman pahimmasta paikasta
Red Bullin kakkoskuljettajan paikka Max Verstappenin rinnalla on yksi formulamaailman pahimmista. Harva on siinä onnistunut. Nyt on nuoren Isack Hadjarin aika yrittää.
Usein väitetään – eikä perusteitta – että Red Bullin auto olisi rakennettu täysin Verstappenin ehdoilla ja hänen ajotyylilleen. Siksi sitä on niin vaikea ajaa. Sen saivat kuluneella kaudella kokea Liam Lawson ja Yuki Tsunoda. Hadjarilla on edessään valtava haaste, mutta hän on päättänyt selvitä siitä. Pieni etu voi olla siinä, että ensi kaudeksi tulee aivan uudenlaiset autot.
”Auto on täysin uusi, ei Maxkaan tiedä, miten se toimii. Aloitamme kaikki auton kanssa nollapisteestä. Olen hyvin onnekas, kun pääsen juuri nyt Red Bullille. Siitä on etua. Jos auto ei toimi kuten haluamme, minun palautteeni voi olla se, mikä saa sen oikeaan suuntaan. Tämä on erittäin jännittävää”, Hadjar sanoo RacingNews365:n mukaan.
Hadjar on kiivennyt nopeasti F1:een, kuluneen viiden vuoden aikana hän on ajanut Formula Regionalia, F3-autoa, F2-autoa ja kuluneen vuoden aikakautensa viimeistä F1:n maaefektiautoa. Hänen on ollut aina pakko sopeutua nopeasti.
”Siitä on ilman muuta hyötyä. En ole ehtinyt tottua oikeastaan mihinkään autoon. Olen vain ajanut autoa, joka minulle on annettu. Koen, että se voi olla etu.”
Sen jälkeen, kun Daniel Ricciardo lähti Red Bullilta 2018, ei kukaan tallikaveri ole kyennyt haastamaan Verstappenia. Pierre Gasly, Alex Albon, Lian Lawson ja Yuki Tsunoda yrittivät, kukaan ei onnistunut. Sergio Perez sentään hetkittäin. Hadjarkaan ei maalaa liian ruusuista kuvaa mahdollisuuksistaan.
”Minun on hyväksyttävä se, etten tule olemaan alkukaudesta hänen vauhdissaan. Se voi olla hiukan turhauttavaa muutaman kuukauden, mutta uskon sen vahvistavan minua. Jos ensi kauden säännöillä olisi ajettu jo vuosi, en voisi mitenkään haastaa Maxia. Nyt emme tiedä, mitä on tulossa. Ehkä auto sopiikin minulle täydellisesti. Mutta pitää ymmärtää ja hyväksyä sekin, että tallikaverina on Max Verstappen. Hän on viime vuosien paras kuljettaja, joten mahdollisuus sille, etten ole alkukaudesta yhtä nopea, on hyvin suuri”, Hadjar myöntää realistisesti.
”Se asia pitää vain hyväksyä. Totta kai toivon olevani yhtä nopea, mutta realistisesti mahdollisuus siihen on hyvin pieni.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.