Hyppää pääsisältöön
Kuva
Joonas Lindroos on alkavalla kaudella yksi Nuotti-kategorian kuumimmista mestariehdokkaista. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.
Joonas Lindroos on alkavalla kaudella yksi Nuotti-kategorian kuumimmista mestariehdokkaista. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK.

Kausi käynnistyy lauantaina Imatralla – Keihäänkärkenä on Nuotti Cup ja Joonas Lindroos

20.1.2025

F-Cup Rallisarja käynnistyy tällä kaudella Imatralta, jossa avauskilpailu ajetaan 25. tammikuuta, eli tulevana lauantaina. Viime toukokuussa Imatralla ajettiin F-Cupia viimeksi ja kuljettajien sekä yleisön mieliksi alueen maittavat tiestöt ovat nyt mukana talvikilpailussa.

Kuuden erikoiskokeen reitti kiertelee Ruokolahden, Rautjärven ja Simpeleen maastoissa ja kaikille avoin huoltoparkki sijaitsee Simpeleen Teboilin piha-alueella. Kilpailun kokonaispituus on noin 194 kilometriä, josta erikoiskokeiden osuus on 60,7 kilometriä. Rallin lähtö tapahtuu Imatran jäähallin pihasta klo 10 lauantaina ja maaliin samaiseen paikkaan ensimmäinen autokunta saapuu klo 15:40 aikaan, Simpeleen huolto alkaa noin klo 12:20 alkaen.

F-Cup kaudella 2025

Viiden osakilpailun sarja sisältää kaksi talviosakilpailua ja kolme kesäkilpailua, näistä kuljettajien loppupisteisiin lasketaan neljä parasta tulosta. Maantieteellisesti sarja antaa mukavan sekoituksen loistavia suomalaisia ralliteitä, kun Imatran lisäksi kaudella ajetaan Jyväskylän seudulla, Hankasalmen ympäristössä, Mynämäellä, sekä kauden päätöksessä pitkästä aikaa Lammilla. Mestaruuskategorioita kaudella 2025 on kaikkiaan kahdeksan, kun tälle kaudelle uutena mukaan tuli Naisten Cup.

Nuotista ajavat Nuotti, Neliveto, sekä Senioreiden nuottiluokka. Ilman nuottia ajavat puolestaan Yleinen, Juniorit, V1600, Nuoret, Naiset, sekä Senioreiden nuotittamaton luokka.

Nuotti, Yleinen ja Juniorit on jaettu kolmeen luokkaan auton moottorin kuutiotilavuuden mukaan, enintään 1850cc, yli 1850cc ja enintään 2400cc, sekä yli 2400cc. Kansankielellä siis pikkuluokka, väliluokka ja isoluokka.

Pisteitä kertyy luokkasijoituksen mukaan, mutta täysiin luokkapisteisiin vaaditaan vähintään viisi osallistujaa luokassa. Edellä mainitut kolme kategoriaa mahdollistavat kuitenkin sen, että jos luokassa lähtijämäärä jää pienemmäksi, voi itsensä kategorian viiden nopeimman joukkoon ajamalla saada kuitenkin täydet pisteet.

Muiden mestaruuskategorioiden osalta samaa "menestysbonusta" ei ole tarjolla. Nuoret voivat osallistua sen vuoden alusta jolloin täyttävät 15 vuotta, senioriksi taasen lasketaan sen vuoden alusta kun ikälukemaksi tulee 55 vuotta. Juniori puolestaan tarkoittaa kuljettajaa, jolla ei ole vielä nousupisteitä riittävästi yleiseen lisenssiluokkaan.

Alkujaan F-Cupia ajettiin kaksivetoisilla ajokeilla, joiden kansainvälinen luokitus oli vanhentunut ja niiden käytölle saatiin näin kansallisesti jatkoaikaa. Ajat kuitenkin muuttuvat ja esimerkiksi Neliveto Cupissa on nähty myös suhteellisen tuoretta kalustoa joissakin osakilpailuissa mukana, kun sarjasääntö sen mahdollistaa.

Yli 30 vuoden ikään ennättänyt sarja on siis nykyisin yhdistelmä nostalgiaa ja nykyaikaa. Jos takavuosina sarjan suosio perustui näyttäviin tilanteisiin ja ulosajoihin, on niitä toki ralleissa edelleenkin. Nuotitettavien luokkien myötä on ulosajojen määrä kuitenkin pudonnut, mutta vastaavasti vauhtia ja näyttävyyttä kyllä riittää vielä entistäkin enemmän ja onhan myös autojen alustat ja renkaat kehittyneet ajan myötä.

Nuottikategoria sarjan kärkituote, Lindroos muiden jahdattavana

F-Cupin keihäänkärkenä on nykyisin Nuotti Cup, jonka viime vuosien kovin vertailukohta muille on ollut Joonas Lindroos ja BMW M3. Viime kauden päätteeksi kolmannen mestaruutensa napannut jämsäläinen on tasaisen kova suorittaja ja siksi äärimmäisen hyvä mittapuu muille oman kehityksensä mittaamiseen.

Markus Hellström on vastaavalla ajokilla ollut kenties säännöllisimmin Lindroosin kiusana, mutta alkavalle kaudelle on uumoiltu kovaa kirittäjää myös paluun tekevästä Ville Hanhisuannosta. Väliluokasta joensuulainen Eetu Kortelainen on viime vuosina noussut todelliseksi kestomenestyjäksi Honda Civic Type R:llään, sarjahopea sekä pronssi löytyy jo.

Kortelaiselle kovaa kirittäjää on uumoiltu myöskin Type R:ään luottavasta Ajari Piirosesta, joka tiedetään kovaksi menijäksi. Myös Peetu Patajoki Opel Astrallaan on jälleen mukana ja yksi mielenkiintoinen uusi nimi on myös Roope Suomalainen, joka on löytänyt alleen Nissan Sunnyn. Miehen otteet pikkuisen Suzuki Swiftin ratissa ovat olleet puheenaihe yleisön parissa jo kauan.

Pikkuluokasta pois siirtyi sarjahopeaa ajanut Toyota Corolla GT-kuljettaja Juuso Jorvala, jonka suunta kävi SM-sarjaan ja SM1-luokkaan. Olisiko manttelinperijäksi vaihtoehtona Eerik Pietarinen, jonka tiedetään hankkineen juuri valmistuneen upean Corolla GT:n. Pikkuluokan kärkinimenä vahva ehdokas on myös Nico Valkonen, joka on aina korkealla yleiskilpailuissakin, kunhan VW Golf GTI vain kestää.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025