Kausi käynnistyi Imatralla – Lämpöasteet ja räntäsade tarjoilivat haastavalle tiestölle lisämaustetta
F-Cup Rallisarjan kausi käynnistyi Imatralla kuudella maukkaalla eteläkarjalaisella erikoiskokeella. Lämpöasteet ja räntäsade tarjoilivat haastavalle tiestölle lisämaustetta etenkin kilpailun alkupuolella, iltapäivällä sade ymmärsi väistyä sekuntitaisteluiden tieltä.
Nuottikategoriassa Lindroos rykäisi heti alussa
Joonas Lindroos (TullUA) - Jouni Lampinen (TullUA) avasivat kilpailun erittäin väkevästi. Kaksikon BMW M3 oli jo ensimmäisen erikoiskokeen puolivälissä lentänyt yli kuusi sekuntia kovempaa kuin kukaan muu. Erikoiskokeen mitta oli 14 kilometriä, ja lähin uhkaaja Markus Hellström (SaloUA) - Tapio Järvi (SaloUA) BMW M3:lla jäi tasan 13 sekuntia. Kahden ison luokan kuljettajan jälkeen kolmanneksi parasta vauhtia avauksessa päästeli väliluokassa ajava Peetu Patajoki (PR-Rac) - Matias Peippo (RUFAK) Opel Astra F GSi:llä, jääden 1,1 sekuntia Hellströmistä.
Avauspätkän yllättävintä antia oli, kun pikkuluokan kärkikahinoihin kaavaillun Nico Valkonen (LMM) - Juho-Erik Järvinen kaksikon VW Golf GTI alkoi oirehtia vaihteensiirtovaijerin rikkoutumista ja seuraava erikoiskoe tultiin jo pelkällä kolmosvaihteella. Lopulta edessä oli keskeytys kilpailun tauolle. Sen sijaan kovaa suoritusta teki Eerik Pietarinen (SiAK) - Jesse Kallio (SiAK) Toyota Corolla GT:llä. Kaksikon vauhti oli äärimmäisen hyvää läpi päivän ja jopa kiristyen loppua kohden.
Ison luokan puolella päivän nopein kaksikko oli odotetusti Lindroosin autokunta 33,7 sekunnin erolla ennen Hellströmin autokuntaa. Kolmospätkälle nopeimman ajan kirjauttanut autokunta Kalle ja Sari Asikainen (JuvanUA) joutuivat harmillisesti keskeyttämään ennen vitospätkän alkua tekniseen vikaan kakkospaikalta. Kolmospaikan isossa luokassa otti Jaakko Ollikkala (PokyUA) - Kari Luoma (EPUA) täydentäen BMW M3 trion.
Väliluokassa nähtiin eittämättä päivän kovinta taistelua kolmen autokunnan voimin. Patajoen autokunta avasi Astrallaan parhaiten, mutta Ajari Piironen (LamUA) - Jukka Jämsen (HRCF) Honda Civic Type R:llä oli vain 0,4 sekuntia hitaampi. Viime vuonna sarjapronssin napannut pari Eetu Kortelainen (K-KUA) - Krister Suhonen (K-KUA) jäivät Type R:llään 7,3 sekuntia pohja-ajasta.
Loppupäivän ajan tämä trio härnäsi toisiaan oikein kunnolla ja vuorollaan autokunnat onnistuivat nokittamaan toisiaan. Kolmen viimeisen erikoiskokeen ajan kärkipaikkaa piti Piironen, mutta maalissa voitiin todeta Patajoen hävinneen vain 0,5 sekuntia. Kortelaisen sijoitus kolmas, eroa voittajaan kolme sekuntia. Tämä kolmikko otti yleiskilpailun sijat 2-5.
Pikkuluokassa Pietarisen autokunta otti omansa ilman isoa haastoa, kun Valkosen Golf jäi kelkasta teknisen vian vuoksi. Pietarinen - Kallio kaksikon jälkeen kakkoseksi ennätti Toyota Starletillaan Teemu Kuusinen (UuUA) - Jukka Kivelä (UuUA), eroa voittajaan 1:38,9. Kolmospaikalle ajoi Markku Artjoki (AUK J-äijät) - Kimmo Talikka (THU-TEAM) VW Polo GTI 1,6:lla hieman reilun minuutin Kuusiselle jääneenä. Pietarisen hyvää vauhtia alleviivaa yleiskilpailun 4. sija.
Lindroosin ylivoima yleiskilpailussa oli 27,8 sekunnin kokoinen Piiroseen. Piirosesta kuudennelle sijalle ajaneeseen Hellströmiin ero oli vain 5,9 sekuntia. Tämä joukkio erottui muista, sillä seitsemänneksi ajanut autokunta jäi kutospaikkaan verrattuna 40 sekuntia.
Täyden 11 pisteen potin avauskilpailusta kairasivat Lindroos, Piironen ja Pietarinen.
- Ei ruvettu varmistelemaan lopussakaan. Auto pelaa nyt hienosti ja menee juuri sinne minne käskee. Loistosuoritus kaikkineen tänään. Päivän mittaan oli pitoakin niin että ensimmäistä kertaa tällä autolla koskaan jouduin jossain kohtaa antaman "kytkinpommin" kun meinasi mennä kyykkyyn, myhäili Lindroos.
Nelivedoissa Tomi Vihavainen vei
Neliveto Cupissa Juha Koljonen (RiiUA) - Kirsi Holmberg (LahUA) avasivat parhaiten ja ajoivat pohjat Subaru Impreza 555:lla. Sen jälkeen menovaihteen löysi Tomi Vihavainen (MhMK) - Sami Mynttinen (MhMK) Volkswagen Polo GTI:llä, ajaen neljä pohja-aikaa peräkkäin ja saattoi näin lähteä viimeiselle erikoiskokeelle jo melko turvallisessa johtoasemassa Koljoseen ja muihin nähden.
Viime vuoden mestaripari Pekka Karjalainen (MikUA) - Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) virittelivät Subaru Impreza 555:llaan vielä loppukiriä viimeiselle pätkälle ajaen pohjat. Vihavaisen autokunta kuitenkin voittajaksi 14,3 sekunnin erolla Koljoseen ja vain sekunnin enemmän jäi kolmospaikalle jäänyt Karjalainen.
Yleisessä suosikki hujahti hankeen heti avauspätkällä
Yleisen luokan suurimpana suosikkina kisaan starttasi kotikisaansa Juha Paavilainen (MHJ-RT) - Tom Tähtinen (MHJ-RT) BMW M3:lla. Avauspätkällä ollut nypyn yli vasen aiheutti täpäriä tilanteita useille autokunnille ja yllätti kuitenkin myös tämän autokunnan, tuloksena siitä sukellus syvälle hankeen ja keskeytys.
Parhaiten kisan avasi Niko Jousi (NuUA) - Ville Kumpulainen (NuUA) Volvo 240:lla ja seuraavalla erikoiskokeella Jere Kaakinen (SaloUA) - Oona Nurmi (SaloUA) Toyota Starletilla. Kolmospätkällä puolestaa kärkiaikaan ylsivät Anssi Hyttinen (JoeUA) - Vesa Hirvonen (K-KUA) Volvo 242:lla. Taukotilanteessa Jousi oli kärjessä reilulla 10 sekunnilla, mutta muut alkoivat kiriä heti tauon jälkeen. Hyttinen takoi pohja-aikoja loppupäivän ja nousi viimeisellä erikoiskokeella Yleisen voittajaksi 3,8 sekunnin erolla, Jousi jäi näin toiseksi.
Kärkikahinoista Kaakinen joutui keskeyttämään nelosen jälkeen tekniseen vikaan. Juha Sällinen (KongUA) - Simo Sällinen (KongUA) olivat BMW M3:llaan hyvässä vauhdissa kilpailun loppupuolella ja ajoivat kolmanneksi. Hyttisen autokunnalle ison luokan voitto, Jousi vei väliluokan. Kaakisen keskeytettyä, ei pikkuluokassa kukaan päässyt maaliin. Hyttinen ja Jousi tasapistein pistejohtajina kauden seuraavaan osakilpailuun
Senioreissa vieraileva voittaja
Senioreissa ajetaan kahdessa luokassa, nuotittavissa ja nuotittomissa. Nuotittomaan luokkaan ei tänä vuonna ennen avauskilpailua ilmoittautunut sarjaa ajamaan ketään, joten kaikki pisteitä ajavat seniorit ovat nuotittavia. Senioreissa on myös ikätasoitusjärjestelmä, joten nuoremmat seniorit joutuvat voittaakseen ajamaan kovempaa kuin iäkkäämmät seniorit.
Avauspätkän jälkeen vielä johtopaikkaa pitänyt hallitseva mestari Reijo Muhonen joutui keskeyttämään vaihdelaatikkovian vuoksi. Sen jälkeen kärkipaikkaa piti loppupäivän ajan Seppo Korhonen (K-KUA) - Mikael Pesonen (K-KUA) Honda Civic Type R:llä. Korhonen ei kuitenkaan aja sarjassa, joten tasaisen kovaa koko lauantain tulleet Kimmo Linden (MHJ-RT) - Kari Kemppinen (MHJ-RT) ottivat BMW M3:llaan korkeimmat sarjapisteet, jäätyään Korhosesta vain 4,9 sekunnin päähän. Veini Kämppi (MhMK) - Heidi Kämppi (MhMK) täydensivät BMW M3:llaan kärkitrion ja nappasivat toiseksi korkeimmat sarjapisteet. Aikaeroa kärkeen kertyi kuitenkin jo hieman yli minuutti.
Junioreissa Karttunen vei ja muut vikisi
Junioreissa pisteistä kampaillaan kolmessa eri luokassa, päivän nopeimmasta autokunnasta ei jäänyt kuitenkaan mitään epäselvyyttä. Ison luokan kalustolla Kaarle Karttunen (EMSC) - Arttu Romppainen (EMSC) lensivät BMW 328i:llaan kovinta vauhtia päivän jokaisella erikoiskokeella.
Toisiksi kovinta vauhtia nähtiin väliluokan puolelta, Mikko Viitanen (HoMK/UA) - Jonne Viitanen (HoMK/UA) Honda Civic Type R:llä jäivät Karttusen vauhdista hieman reilun minuutin. Päivän kolmonen oli ison luokan puolelta kaksikko Ville Uski (LuuUA) - Juho Kirvesniemi (LuuUA) BMW 325I:llä, eroa Viitaseen vain 3,5 sekuntia.
Isossa luokassa Karttusen autokunta voittoon, Uskin toiseksi, kolmospaikan nappasi Saku Manninen (HAU) - Tomi Ripatti (MhMK), jäätyään BMW 325:llaan Uskista 12,7 sekunnin päähän.
Väliluokassa Viitaset Civicillään ajoivat tasaisen hyvin ja veivät luokkansa voiton 43,4 sekunnin erolla Tommi Huttunen (SLUA) - Teemu Silvennoinen (KUA) kaksikon Ford Escort RS 2000:een. Kolmospaikalle vain 4,3 sekunnin päähän ajoivat Petteri Kauppinen (RiiUA) - Lauri Koskinen (RiiUA) Honda Civic Type R:llään.
Pikkuluokassa voittajaksi Teemu Kulmala (THU-TEAM) - Janne Korhonen (NokUA) Toyota Starletilla. Tauolla johtopaikkaa pitäneet Ville Andergård (MäntsMK) - Tommi Kurki (MäntsMK) hairahtuivat Starletillaan hankeen nelospätkällä keskeytyksen arvoisesti. Ennen kilpailua jo harmillisesti juniorien kärkikamppailuihin kaavailtu Starlet-kuljettaja Antti Laakkio joutui perumaan osallistumisensa.
Junnuissa Karttunen ja Viitanen jakavat 11 pisteellään pistejohtoa avauskilpailun jälkeen, mutta vain puolen pisteen päässä on Joonas Ahokas (LMM) - Veeti Toivola (PengUA), jotka ajoivat Astrallaan väliluokan neljänneksi. F-Cupissa on mahdollisuus kerran kauden aikana ajaa korotetuista pisteistä ja Ahokkaan autokunnassa valittiin heti avauskilpailu.
V1600-luokassa viimeinen erikoiskoe ratkaisi
Avauspätkällä pohjat ajoi Ville Aromaa (TUA) - Joel Isaksson (MynUA) VW Pololla peräti 9,9 sekunnin erolla muihin. Toisella hyvä ajomaitti kostautui, ensin sekoitettiin pyöränkulmat sillankaiteeseen ja hetken päästä sekoitettiin konttorin sisustus lumella, kun ajokki suoritti piruetit hankeen.
Lauri Ahoketo (PokyUA) - Juha Ahoketo olivat myös avauspätkällä Nissan Almerallaan hyvässä vauhdissa ja selkeästi toisiksi nopeimpia. Komean nousun päivän aikana suoritti kuitenkin Otto Järvinen (JouSUA) - Mikko Halinen (JouSUA), jotka piiskasivat Suzuki Ignistä päivän mittaan rajusti.
Neljä pohja-aikaa kisan lopuksi käänsivät 18,9 sekunnin takaa-ajon lopulta 1,5 sekunnin voitoksi. Muita sarjapisteistä ajavia ei suoriutunut maaliin asti. Kolmospaikan luokassa otti Heikki Silventoinen (SLUA) - Essi Hostikka (LprUA) Volkswagen Golfilla, eroa voittajaan 2:43,7.
Naisissa Ada Akkanen suoritti reitin kunnialla läpi
Naisissa ainoa autokunta Ada Akkanen (KaUA) - Pia Uren-Akkanen ajoivat Opel Astransa kunniakkaasti läpi haastavan reitin. Harmillisesti muita Naisten luokan kilpailijoita ei ollut mukana, Akkasen vauhti riittäisi juniorien puolellakin, joten kuljettajan omaa kehitystä peilaten kannattaa aikavertailuja suorittaa sinne.
Nuorten Cupiin ei tälle kaudelle ainakaan ennen avauskilpailua ilmestynyt yhtäkään ilmoittautumista, joten viime kaudella hyvän alun saanut luokka jäi nyt tyhjäksi.
Tiimimestaruuskisassa kärkikaksikko selkeä
Tiimimestaruuskisassa Hemi Motors Racing nappaa kärkipaikan avauskisan jälkeen 18 pisteellään. Pisteitä tiimille ajavat Markus Lehtonen junioreissa, sekä Otto Järvinen V1600:ssa Pisteen päässä avauskisan jälkeen on Team Pohjankyrön UA, jossa ajavat Lauri Ahoketo V1600:ssa ja Jaakko Ollikkala Nuotissa.
F-Cupin toinen osakilpailu kaudella 2025 koittaa lauantaina 22. helmikuuta, kun vuorossa on Jyväskylän Talviralli legendaarisilla Keski-Suomen erikoiskokeilla.
Tulokset, Imatra ralli | |
|
Pistetilanne: 1/5 osakilpailua |
Nuotti Yleinen Seniorit Juniorit Neliveto Cup V1600 Cup Naisten Cup Tiimimestaruus |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.