
F-Cupin kesäkausi käynnistyy Hankasalmella ajettavalla Revontuli-rallilla – Pistetilanne ja aikataulu
Pistetilanteet kesälle kaarrettaessa ovat eri kategorioissa vielä varsin tasaiset, mutta isoihin epäonnistumisiin ei kenelläkään ole varaa, sillä viiden osakilpailun sarjassa neljä parasta tulosta huomioidaan loppupisteisiin. Kilpailuun ilmoittautui mukaan komeat 150 autokuntaa.
F-Cup Rallisarjassa taitetaan kilpailun aikana sarjan puolivälin yli, kohti loppukauden kiihtyviä pistetaistoja. Sarjan talvikisat ajettiin Imatralla ja Jyväskylässä, Hankasalmen jälkeen suunnataan vielä Naantaliin ja Lammille, joten maantieteellisesti saadaan hyvä sekoitus erityyppisiä tiestöjä ajettavaksi. Hankasalmen ympäristön tiestöjä on monesti käytetty myös Suomen MM-rallissa, tälläkin kertaa mukana on erikoiskokeita joita ovat vuosien saatossa maailmantähdetkin ajaneet.
Kilpailussa ajetaan viisi erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 65 kilometriä, kokonaisreitti on pituudeltaan 215 kilometriä. Kilpailukeskuksena toimii Lomakeskus Revontuli, mutta lähtö sijaitsee Hankasalmen torilla, josta lähdetään reitille klo 11. Huolto sekä maali sijaitsevat Häkärinteillä, huolto starttaa klo 14 ja maaliin saavutaan n. klo 17 aikaan. Nolla-autojen puikoissa reitille ennen kilpailijoita lähtevät YLE:n rallistudiostakin takavuosilta tutut Mikko Hirvonen ja Henri Haapamäki.
Nuottikategoriassa tuoreita nimiä kärjessä
Nuottikategorian kärkisijat on täytetty nimillä, joita ei siellä aiempina vuosina ole nähty. Sarjaan tälle kaudelle mukaan lähteneet Ajari Piironen (LamUA) - Jukka Jämsen (HRCF), sekä Eerik Pietarinen (SiAk) - Jesse Kallio (SiAk) olivat talvella kovassa iskussa ja ovat tasapistein keulilla. Piironen otti väliluokasta kaksi voittoa Honda Civic Type R:llä, Pietarinen teki saman pikkuluokassa Toyota Corolla GT:llä. Kaksikko eteni talvella hyvin tasatahtia, siitä kertonee sekin, että sekunneissa Piirosen eduksi ero oli talven kisoissa yhteensä vain 6,1 sekuntia.
- Kisaan on aivan eri lähtökohdat kuin aiemmin, Jyväskylässä talvella saatiin varmaan etua lähtöpaikasta, mutta nyt täytyy ajaa niin hyvä tulos kuin olosuhteet sallii. Vesisadetta tässä tilanteessa toivoisin. Haluan osoittaa nöyrät kiitokseni kaikille apukäsille, jotka Hankasalmelle osallistumista ovat olleet auttamassa. Omassa moottorissa oli ongelmia ja olin itse Japanissa työmatkalla kun apumiehet vaihtoivat ajokkiin lainamoottorin, autoa on nyt huollettu kesäksi paljon, kertoo Piironen.
- Kisaa edeltävänä sunnuntaina olisi tarkoitus käydä kokeilemassa Corollaa, että miltä se tuntuu kesällä. Hyvillä fiiliksillä lähdetään kisaan, Pietarinen kiteyttää valmistautumistaan.
Vain yhden pisteen päässä kolmantena on Teemu Kuusinen (UuUA) - Jukka Kivelä (UuUA) Toyota Starletilla. Heidän saldo talvelta on pikkuluokan 2. ja 3. sija, Jyväkylän kolmostilan lisäksi kaksikko oli kyseiseen kilpailuun ottanut kerran kauteen hyödynnettävät korotetut pisteet käyttöön.
Ison luokan kilpailijoista korkeimmalla on neljännellä sijalla Jaakko Ollikkala (PoKyUA) - Kari Luoma (EPUA) BMW M3:lla, eroa kärkipaikalle on 3 pistettä, talvelta tuli luokkasijat 3. ja 1. Tutummat sarjan kärkinimet BMW M3:llaan, Joonas Lindroos (TullUA), sekä Markus Hellström (SaloUA) löytyvät pistetaulukosta vasta sijoilta 11. ja 14.
Hellströmin pisteitä verottaa Jyväskylässä tullut keskeytys ulosajoon, Lindroosin kauteen iso kolhu tuli Jyväskylässä, kun kartanlukijana ollut Jouni Lampinen puhalsi aamulla kilpailutoimistossa promillemittariin muuta kuin nollatoleranssin. Lampisen kärsiessä nyt kilpailukieltoaan, meni Lindroosilla kuitenkin kisaan valitut korotetut pisteet Kankkulan kaivoon ja lisäksi kilpailusta sulkemisen myötä kisa on huomioitava loppupisteisiin, lyhyellä matematiikalla maksimipisteensä kaudelta tulevat olemaan 33 pistettä.
Nelivedoissa Karjalainen kärkipaikalla - Sarjan ulkopuolelta kovia kirittäjiä mukana
Pekka Karjalainen (MikUA) - Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) ajoivat Subaru 555:lla hyvän talvikauden, tuloksena kolmostila ja voitto, voittopisteisiin saatiin Jyväskylässä vieläpä hyödynnettyä korotetut pisteet, joten sarjan kärkipaikka on hallussa kun kesään startataan.
Kakkospaikkaa pitää Tomi Vihavainen (MhMK) - Sami Mynttinen (MhMK) VW Pololla voiton ja kakkostilan myötä. Eroa kärkipaikalla olevaan Karjalaiseen 4,5 pistettä. Kolmospaikkaa pitävä Timo Partanen (TTR) ei ole nyt mukana, joten nelospaikalta Jarmo Honkasella (MäntsMK) - Jukka Toivonen (RiiUA) voivat hyvinkin parannella asemiaan Ford Fiesta Rally3:lla.
Sarjakuskien ulkopuolelta on mukaan tulossa kovia kirittäjiä, mukana on esimerkiksi Kristian Nieminen (Toivakka AUK) Ford Fiesta Rally3:lla, sekä Jooa Iivari (KorUA) Subaru Impreza WRX Sti:llä. Lisäksi Toyotan haastajaohjelmasta mukana ovat Renault Clioilla Shotaro Goto, sekä Ralli SM -sarjan SM2-luokassa toisena oleva Takumi Matsushita.
Yleisessä Juha Sällinen vahvoissa asemissa
Yleisessä luokassa sarjakuskeista Juha Sällinen (KongUA) - Simo Sällinen (KongUA) ovat BMW M3:llaan ainoa pari, joilla on pisteitä kahdesta kilpailusta. Sen myötä asemat ovat hyvät ja sarjan kärkipaikka on hallinnassa.
- Kevään ajan on kuljettajakaksikko viihtynyt työmaailmassa aika tiiviisti, valmistautuminen ralliin on ollut melko minimissä. Auto on käyty talven jälkeen läpi ja toukokuun alussa käytiin ajamassa Sastamalassa sprinttiä ilman rataan tutustumista, hyvin tuloksin. Sen enempiä ennakkotestejä tuskin tuleekaan ennen Hankasalmea. Fiilis on kuitenkin odottavainen ja laitetaan 1,5-kertaiset pisteet täältä hakuun, kertoo sarjajohtaja Sällinen.
3,5 pisteen päässä on Lahden UA:n kaksikko Eetu Kainulainen - Petri Kainulainen Toyota Starletilla. Heidän saldoaan nostaa pikkuluokan voitto Jyväskylästä korotetuilla pisteillä. Pikkuluokan kakkospaikan Jyväkylästä nappasi Jere Kaakinen (SaloUA) Citroen C2:lla ja pistetaulukkoon saatiin korotetut pisteet, joten sarjan kolmostila on nyt hallinnassa.
Senioreissa Linden on hallinnut
Senioreissa ajetaan sekä nuottiluokassa, että ilman nuotteja. Sarjaa ajavia ei kuitenkaan tällä kaudella ole kisoissa ollut kuin nuottipuolella.
Vahvinta suorittamista talvella oli Kimmo Linden (MHJ-RT) - Kari Kemppinen (MHJ-RT) BMW M3:lla, tuloksena kaksi voittoa. Muutaman pisteen päässä toisena on Veini Kämppi (MhMK) - Heidi Kämppi (MhMK) BMW M3:lla myöskin, kaksi kakkostilaa taulukossa. Kolmospaikalla on Timo Hinkkala (RiiUA) - Mikko Lappalainen (LahUA) BMW 325i:llä, saldona talvelta sijat 3 ja 4.
Sarjan ulkopuolisia kirittäjiä saadaan Hankasalmelle muutama autokunta, kuten myös nuotittamattomien puolelle.
Junioreissa tasaisuus ollut valttia, Ville Uski pistejohdossa
Junioreissa kärkipaikkaa pitää Ville Uski (LuuUA) - Juho Kirvesniemi (LuuUA) BMW 325i:llä. Isosta luokasta on talvelta kaksi kakkostilaa ja sen myötä taulukossa 18 pistettä. Luokkavoittoja napsineilla ei ole kahta nappikisaa osunut, joten kaksi kakkostilaa on sarjan tasaisinta suorittamista ja sillä keulapaikka.
Vain pisteen päässä hengittää toinen ison luokan kilpailijapari, Kaarle Karttunen (EMSC) - Arttu Romppainen (EMSC) BMW 328i:llä. Vain 0,5 pisteen päässä Karttusesta on Eemeli Pohjonen (SaaUA) - Erno Muranen (HuuhaUA) BMW 325i:llä, Jyväskylän voitto korotetuilla pisteillä nosti suoraan korkealle pisteissä. Peräti viisi ensimmäistä sijaa sarjassa on ison luokan autoilla, mutta tilanne tasoittuu varmasti kauden mittaan.
V1600 Cupissa Ahoketo muiden jahdattavana
V1600 Cupissa Lauri Ahoketo (PoKyUA) - Juha Ahoketo (PoKyUA) ovat napanneet talvelta kakkostilan ja voiton. Suorituksen arvoa nostaa, että Nissan Almera vaihtui menestyksekkäästi Renault Meganeen välissä.
- Kesäkauteen lähdetään odottavaisin mielin, ensimmäinen sorakisa Renaultilla edessä. Pari viikkoa ennen Hankasalmen kisaa oltiin Laihian UA:n harjoituskilpailussa ajamassa ja sieltä saatiin hyvää tuntumaa soralta. Hankasalmelta lähdetään hakemaan hyviä pisteitä sarjaan, ehkä jopa kertoimella varustettuja, paljastaa sarjajohtaja Ahoketo.
Kakkospaikkaa sarjassa pitää kolmen pisteen takamatkalla Otto Järvinen (JouSUA) - Mikko Halinen (JouSUA) Suzuki Igniksellä. Avauskisan voiton jatkeeksi tuli Jyväskylästä vasta 7.sija, pistepottia kerrytti kisaan valitut korotetut pisteet. Kärkikaksikko on ainoa joka on onnistunut pisteitä saalistamaan talven molemmista kisoista.
- Työkiireet on häirinneet valmistautumista kesäkauteen. Luottavaisin mielin kisaan kuitenkin, vaikka testiä ei ole talven jälkeen ajettu metriäkään. Tavoitteena on ajaa ehjä kisa luokan kärkikahinoissa. Ahokedon vauhti uudella autolla soralla on täysi mysteeri, eikä muitakaan saa unohtaa, Järvinen kertoo.
- Talven aikana saatiin Suzukin boksi päivitettyä vakiosta viritetymmäksi. Imatran ja Jyväskylän kilpailut näyttivät, että viimeistään nyt on mahdollisuudet ajaa voitosta jokaisessa kilpailussa, jos kuljettaja on iskussa. Toivotaan tiukkaa ja rehellistä kilvanajoa jälleen, Järvinen kiteyttää.
Nuorissa ja Naisissa väki vähissä
Nuorten luokassa ei talvikaudella sarjaan ilmoittautuneita kuljettajia ollut, mutta kesäksi sarjaan on ilmoittautunut Daniel Salasin (VihUA) - Pentti Tiainen (LohUA) Honda Civicillä. Kirittäjiä löytyy ei-sarjalaisista tällä kertaa neljä kappaletta, heistä Iiro Valtaala (AlavUA) on ainoa joka Cupin kisassa kävi talvella fiiliksiä aistimassa, kalusto on välissä vaihtunut Renault Cliosta Ford Fiestaan.
Naisissa Ada Akkanen (KaUA) - Pia Urén-Akkanen (KaUA) olivat Opel Astrallaan talvikaudella ainoa sarjaa ajava pari. Jyväskylässä mukana oli pari sarjan ulkopuolista kirittäjää, mutta tällä kertaa luokassa ei ole yhtäkään naisparia, kun Akkasetkin ovat poissa.
Kilpailun aikataulu Lauantai 7.6. 11:01 LÄHTÖ Hankasalmen tori |
F-Cup pistetilanne: 2/5 osakilpailua
Nuotti Yleinen Seniorit Juniorit Neliveto Cup V1600 Cup Naisten Cup Tiimimestaruus |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.