Hyppää pääsisältöön
Kuva
Sebastien Loeb. Kuva: A.S.O. /C.Lopez
Sebastien Loeb. Kuva: A.S.O. /C.Lopez

Aavikko kuhisee mestareita, konkareita ja ennakkosuosikkeja, joista yksi kolkuttelee vanhuuseläkkeen ikärajaa

Kahden viikon aikana aavikolla sattuu ja tapahtuu. Jokaisessa luokassa on joukko ennakkosuosikkeja, mutta onko sittenkään kukaan tässä luetelluista kuljettajista lopulta kategoriansa ykkönen? Ehkä on, ehkä ei – Dakar on täynnä yllätyksiä. Luomme katsauksen jokaisen ryhmän kuumiin nimiin seurannan helpottamiseksi.
Teksti
Kuvat
3.1.2025

Autot

Autotehtaiden voimakkaasti tukemina kisaan lähtevien nimien kuuma lista on pitkä ja tasokas. Kärkinimiin kuuluvat rallin yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb, joka ajaa Dacia Sandriders -tallissa yhdessä Nasser Al-Attiyahin ja Cristina Gutiérrezin kanssa. Al-Attiyah, viisinkertainen Dakar-voittaja, on starttaamassa jo 21. Dakar-ralliinsa. Gutiérrez puolestaan siirtyi autojen luokkaan voitettuaan viime vuonna Dakarin Challenger-luokan.

Ford puolestaan luottaa ikoniseen V8-soundiin ja nimekkääseen kuljettajakokoonpanoonsa. Carlos Sainz, 62-vuotias veteraani, tavoittelee viidettä Dakar-voittoaan. Suomessa Sainz olisi ikänsä puolesta oikeutettu osittaiseen vanhuuseläkkeeseen, ja täyden vanhuuseläkkeen rajakin (65) on vain reilun kahden vuoden päässä. Hänen tallikaverinaan ajaa moninkertainen mestari Mattias Ekström, jonka kartanlukijana toimii rallilupaus Emil Bergkvist. Muita huomionarvoisia nimiä ovat Martin Prokop ja 28. Dakariinsa lähtevä Nani Roma, joka on voittanut kisan sekä moottoripyörällä että autolla.

Toyotan vahvuuksia ovat mm. Giniel de Villiers, joka on ajanut maaliin uskomattomat 21 Dakaria peräkkäin, sekä kaksipyöräisten luokan kahdesti voittanut Toby Price, joka ajaa ensimmäistä kertaa autolla. Hänen kartanlukijanaan toimii entinen kilpakumppani, myös Dakar-voittaja, Sam Sunderland.

Yksityistalleista merkittävin on Sven Quandtin X-Raid-tiimi, joka tuo kisaan kuusi Miniä. Tallin kärkinimi on belgialainen Guillaume de Mevius.

 

Kuva
Ricky Brabec. Kuva: A.S.O. /Julien Delfosse

Moottoripyörät

Moottoripyörissä alkaa uusi aikakausi. Toby Pricen ja Sam Sunderlandin siirtyminen samaan autoon jätti vain kaksi edellistä voittajaa osanottajalistalle: Kevin Benavidesin (KTM) ja Ricky Brabecin (Honda). Molemmat keskeyttivät viime vuoden kisan kaaduttuaan pahasti. Kilpailun voidaan katsoa olevat täysin auki, sillä takaa on tulossa nopeita uusia nimiä, kuten Daniel Sanders (KTM), Ross Branch (Hero), Nacho Cornejo (Hero), Adrien van Beveren (Honda) ja Tosha Schareina (Honda). He kaikki ovat jahtaamassa ensimmäistä Dakar-voittoaan. 

 

Kuva
Janus van Kasteren. Kuva: A.S.O. / F. Le Floc

Kuorma-autot

Kuorma-autoissa tullaan näkemään maaottelu Hollannin ja Tšekin välillä. Hallitsevia mestareita ovat hollantilainen Janus van Kasteren (Eurol Rallysport) ja tšekkiläinen Martin Macik (MM Technology). Yllättäjänä kisaan osallistuu kokenut hollantilainen Team De Rooy, jonka kärkinimenä ajaa Aleš Loprais. Kokenein kuljettaja on kuitenkin japanilainen Teruhito Sugawara, joka starttaa 19. Dakariinsa Hinolla.

 

Kuva
Dania Akeel (Challenger). Kuva: A.S.O. / G. Soldano

Challenger ja SSV

"Mönkkäriluokka" Challenger on jaettu kahteen alaluokkaan: protot ja vakiolaitteet (SSV). Tänä vuonna mukana on yhteensä 93 osallistujaa. Challenger-luokan ennakkosuosikki on viime vuoden SSV-maailmanmestari Yasir Seadian(Taurus), mutta haastajina ovat mm. Dania Akeel, Saleh Alsaif, Nicolas Cavigliasso ja Pau Navarro. Mielenkiintoinen seurattava on myös Annett Quandt, joka kilpailee ensimmäistä kertaa ja saa kartanlukijakseen kokeneen Annie Steelin.

SSV-luokan kärkikuljettajiin kuuluvat viime vuoden voittaja Xavier de Soultrait (Polaris), kokenut "Chaleco" López(Can-Am), sekä Gerard Farrés, Sebastián Guayasamín ja Sara Price (kaikki BRP).

 

Kuva
Xavier Soultrait - Martin Bonnet (SSV). Kuva: A.S.O. / F. Lefloc

Aavikon yllätyksiä odotellessa – pysy mukana Vauhdin Maailman kautta, kun kisat alkavat tänään 3.1.2025  prologilla.

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025