Hyppää pääsisältöön
Kuva
Toyota

Suomalaispomot johdattivat joukkonsa merkkimestaruuteen Keski-Euroopan rallissa

Teksti
19.10.2025

Toyota nappasi valmistajien maailmanmestaruuden jo viidennen kerran peräkkäin. Kaikkien aikojen tilastoissa Toyota nousee yhdeksällä mestaruudella enää yhden mestaruuden päähän johtavasta Lanciasta. Toyota on voittanut mestaruuden vuosina 1993, 1994, 1999, 2018, 2021, 2022, 2023, 2024 ja nyt 2025. 

Merkkimestaruuden takana on suomalaisvoittoinen henkilökunta ja tiimipäälliköt Jari-Matti Latvala ja Juha Kankkunen, jotka jakoivat tiimin johtamisen. Heidän lisäkseen joukkoja johtaa paikan päällä myös urheilutoimen johtaja Kaj Lindström. 

"Tämän on maailman paras tiimi ja me dominoimme. Iso kiitos koko tiimille niin täällä kuin pajallakin", Kalle Rovanperä kommentoi. 

 

Kuva

 

Suomalaistiimi

Toyota palasi WRC-sarjaan Toyota Gazoo Racing -tallin vuonna 2017. Tallipäälliköksi valittiin rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen. Mäkisen johdolla talli alkoi kehittämään WRC-luokan ralliautoa Puuppolassa vuonna 2015.

Vuosien 2017–2021 aikana Yaris WRC -ralliauto oli kovassa iskussa ja varsinkin kotiteillään Jyväskylässä vauhtia riitti. Sillä voitettiin kausien aikana yhteensä 26 MM-rallia. Kaudelle 2022 kehitetty hybridivoimalinjainen GR Yaris Rally1 -auto siivitti rallitiimin merkkimestaruuteen. Tallin kilpa-autot valmistetaan ja kehitetään Suomessa Jyväskylän Jyskässä. Suurin osa tallin henkilökunnasta on suomalaisia.

WRC-kausi 2024 huipentui Japanin MM-ralliin. Lähtöasetelmat olivat haastavat, mutta kaikesta huolimatta tiimi ajoi kaksoisvoittoon ja talli voitti jälleen mestaruuden. Merkkimestaruus ratkesi lopulta vain kolmen pisteen erolla. 

"Tiesimme Japaniin tullessamme, että meillä oli vielä mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta todennäköisyydet eivät olleet puolellamme. Päätimme kuitenkin taistella rallin loppuun asti. Koskaan ei pidä menettää uskoa”, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kommentoi aikanaan merkkimestaruuden varmistuttua.

Toyotan rallitiimi starttasi kauteen 2025 entistä sinivalkoisemmin värein, kun vasta 22-vuotias Sami Pajari liittyi vahvuuteen. Lisäksi kaksinkertaiset maailmanmestarit Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen palasivat täysipäiväisiksi kilpailijoiksi osallistuen kaikkiin osakilpailuihin. Tutut kuljettajakaksikot Elfyn Evans ja Scott Martin, Takamoto Katsuta ja Aaron Johnston sekä Sébastien Ogier ja Vincent Landais jatkoivat Toyotan ratissa myös kaudella 2025, ja rallilegenda Juha Kankkunen toi lisää suomalaisväriä tiimiin johtotehtäviin liittyessään tallipäällikkönä jatkavan Latvalan aisapariksi.

Kuva

GR YARIS RALLY1

Yaris WRC -auton seuraajassa, GR Yaris Rally1 -autossa on 1,6-litrainen nelisylinterinen suorasuihkutuksella varustettu turboahdettu rivimoottori, joka tuottaa yli 370 hevosvoiman tehon. Kaudelle 2025 lanseerattujen sääntömuutosten myötä Rally1-luokassa luovuttiin hybridiyksiköistä, mikä mahdollisti autolle jopa 80 kg edellistä kautta kevyemmän vähimmäispainon ja siten ketterämmän ajettavuuden. Välityksistä riippuen huippunopeutta löytyy 201 kilometriä tunnissa.  Auton pituus on 4 225 mm, leveys 1 875 mm, korkeus on säädettävä, kuten myös raideväli. Akseliväli on 2 630 mm ja vähimmäispaino 1 180 kg. 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025