
Safariralli on Hyundain painajainen – Toyota jyrännyt korealaiset maanrakoon
On mielenkiintoinen kysymys, miksi näin on. Ehkä Hyundain auto on ollut aina nopea, muttei koskaan riittävän luotettava Kenian karuihin olosuhteisiin.
2020 Keniassa ei tynkäkaudella ajettu, mutta sen jälkeiset neljä vuotta ovat olleet eteläkorealaistiimille synkkääkin synkemmät. Viime vuonna Thierry Neuville oli viides, Tänak kahdeksas ja Esapekka Lappi 12:s. 2023 Dani Sordo oli viides, Tänak kuudes, Lappi 12:s ja Neuville keskeytti. Vuotta aiemmin Neuville oli viides, Oliver Solberg kymmenes ja Tänak keskeytti. Kun Tänak oli 2021 kolmas, Sordo oli 12:s ja Neuville keskeytti.
Samaan aikaan Toyota on harjannut Safarista kaksi neloisvoittoa (2022 ja 2023) ja kaksi kaksoisvoittoa (2021 ja 2024).
Ruotsin ralliin Hyundai toi uuden päivitetyn version i20 N Rally1:stä. Nyt palataan kuitenkin vanhempaan versioon.
- Keniassa luotettavuus on kaikki ja tiedämme, että tuo kauden 2024 auto on luotettava, Ott Tänak sanoo WRC.comille.
Thierry Neuville tarkentaa asiaa.
- Uutta autoamme ei ole ehditty testata riittävästi vaativissa oloissa. Tiimi ei halua ottaa riskiä, koska meillä on varmuus viimevuotisen automme luotettavuudesta.
Tallipäällikkö Cyril Abiteboul spekuloi Hyundain alkukautta.
- Ei tämä ole meiltä lähtenyt niin kuin olisimme halunneet. Emme kuitenkaan mielestäni tarvitse paljon parannusta, että voisimme kääntää tilanteen päälaelleen. Meidän on keskityttävä siihen, että saamme Safarissa puhtaan rallin. Sitä kautta voisimme saada sieltä paremman tuloksen kuin edellisinä vuosina.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.